Op de bonnefooi?

Hallo,

Mijn vriend en ik gaan 20 juli richting Thailand. Nu hebben we de tickets geboekt en de rest willen we op de bonnefooi gaan doen. Ik heb al gelezen dat dit goed gaat op de bonnefooi. Maar mijn vraag is ( dit is natuurlijk een vraag van een echte LEEK), hoe doen jullie dit? Hoe kiezen jullie uit wanneer je in een bepaalde plaats bent waar je gaat overnachten?

We willen ons vooral gaan richten op het zuidelijke gedeelte van Thailand. Welke plaats/eiland is een echt aanrader?

Alvast bedankt groetjes

Lisalotten,
Als je op de bonnefooi naar Thailand gaat , wat de beste manier is , koop dan de laatste lonely Planet gids van Thailand.
Je bent dan ongeveer 30 Euro kwijt aan het boek, maar je hebt dan een advies van de beste Australische reis experts.
Het boek heeft veel informatie over de meeste van Thailand zijn 62 steden met stadskaarten, hotels en bezienswaardigheden in iedere prijsklasse.
Ook heb je maanden voor je vertrek al heel veel lees plezier aan het boek.

veel mensen gebruiken de Lonely Planet, je hebt er een special voor de eilanden en stranden.

Ik plan vooraf altijd een beetje welke route ik ga nemen. Daar hou ik me dan ongeveer een week aan. Dan hoor ik verhalen van mensen die ik onderweg tegenkom, of heb zelf ineens zin om iets totaal anders te doen, en dan kies ik dus een plek uit waar ik op dat moment naar toe wil.
Op rustige plekken loop ik gewoon rond op zoek naar een leuk hotelletje. Als ik verwacht dat het ergens druk is of laat op de avond aankom, zoek ik van tevoren een ‘hotel’ (of nou ja, eigenlijk slaap ik nooit in hotels haha maar weet even geen ander woord) op in de Lonely Planet. Onderweg bel ik dan even om te vragen of ze nog plek hebben.
Welke plekken een aanrader zijn, ligt erg aan waar je naar op zoek bent. Ik vond Phuket bijvoorbeeld vreselijk. Persoonlijk vond ik Railey en Koh Lanta erg leuk, en Koh Tao om te duiken.
Veel plezier met jullie voorbereidingen!

Op de bonnefooi is inderdaad het leukste wat je kan doen en zeer zeker in Thailand. Zelf kocht ik altijd alleen een ticket en soms een eerste overnachting zodat ik lekker kan relaxen na aankomst. Daarna rustig in de ronde kijken en vragen. Vaak kom je ook al mensen tegen welke altijd wel leuke tips hebben.
Een LP is natuurlijk heel handig zeker voor de eerste dagen.

Tja hoe deel je je tijd in en zoek je een hotel/guesthouse?

Je hebt een bepaalde hoeveelheid dagen en een idee wat je wil zien dit is een richtlijn dus als het je ergens heel erg bevalt blijf je langer en vice versa (zo doe/deed ik dat altijd) Zo pas je de reis aan en beleef je vaak hele leuke dingen. Wat een slaapplaats betreft kijk altijd altijd wel even op het forum,praat met (lokale) mensen en maak daarna mijn keuze.

Dankje voor al jullie reacties. Een lonely planet hebben we al. Maar waar ik me dan vaker druk om maak is dat we niets kunnen vinden of dat ze ons misschien oplichten. Maar zoals ik al lees geen reden om me daar druk om te maken.

Hebben jullie toevallig nog leuke tips voor hotels/guesthouses in Phuket, Koh tao, Kho Phi Phi of Samui?

En wat bevelen jullie aan backpack? rolkoffer?

Groetjes

Hee Lisa,

In Thailand wordt je heel vaak opgelicht, echter je angst is toch onterecht:
Vaak gaat het hierbij om 20 tot 50 eurocent, en soms om een paar euro’s,
dan had je maar geen “rijke westerling” moeten worden.

Je hebt een LP-gids, lees zeker voor Bangkok de rubriek “scams” even goed door.

Verder belangrijk: Houd de regie in handen, zorg dat je van tevoren weet naar welk hotel-guesthouse je wilt, als men zegt dat het gesloten is of vol, niet intrappen.
Ik kies per bestemming altijd twee adressen uit, een als backup, ik heb die backup echter zelden nodig, omdat de LP er niet vaak naast zit.
Voordeel is dat je minder tijd kwijt bent met zoeken, dus meer tijd om vakantie te vieren.
Pin je nooit vast voor een paar dagen in een hotel, want onderweg zie je misschien een leukere en goedkopere accomodatie die nog niet in de gids staat.

Ik zou een backpak nemen, met o.a. daarin een kleinere backpack, die gebruik je als day-pack.
Ik heb geen tips voor je, jouw bestemmingen zij mij helaas te toeristisch.

Hans.

dankje Hans,

Heb je tips voor plaatsen die minder toeristisch zijn en zeker de moeite waard?

Iemand nog leuke tips voor dingen die zeker de moeite waard zijn?

wat is dat toch dat iedereen vraagt naar niet of minder toeristische plaatsen, als iedereen daarheen gaat dan zijn die plaatsen toch ook gewoon…juist toeristisch

Daar heb je misschien wel een punt. Maar ik vind het gewoon heel leuk om zoveel mogelijk info te krijgen.

Btw ik lees dat het nogal heftig kan zijn om je reis te starten in Bangkok en dat je beter meteen door kan reizen. Wij willen zowiezo een aar dagen naar Bangkok. Wat raden jullie aan in het begin? of aan het einde?

Hoi Lisa,

Op de info site http://www.travel-revolution.webs.com
Kan je heel veel info vinden, ik kan jouw ook privé advies geven ** GRATIS**
via [EMAIL=“oodynl@gmail.com”]oodynl@gmail.com

Groeten Rick.

hoe meer info hoe beter ben ik met je eens, mijn opmerking was ook meer algemeen en niet specifiek tegen jou.

BKK ja kan een overweldigende stad zijn in 1ste instantie maar je moet er wel geweest zijn.
of je BKK aan het begin of eind doet dat moet je zelf beslissen, ik heb geen problemen met bkk.

je zal in BKK te maken krijgen met bekende tricks zoals:

-de smoes meter kapot of met de meter is de taxi rit duurder.
-tuk tuk toer langs bekende tempels ed voor 10 baht, maar je gaat langs allerlei winkels waar ze je behoorlik onder druk kunnen zetten om iets te kopen

• een variant op het bovenstaande is dat men zegt dat ze benzine bonnen krijgen vd overheid

• of de taxi of tuk tuk driver zegt bijv als je naar de grand palace wil oh special day now closed maar hij weet dan een ander mooie atractie of voor wat geld kkan hij je dan wel binnenkrijgen.

maar ga nou niet rondlopen met de gedachte iedereen probeert me te naaien want dat is niet zo.
met wat voorbereiding en de juiste instelling is BKK geweldig

Hee Lisa,

Je schrijft: Btw ik lees dat het nogal heftig kan zijn om je reis te starten in Bangkok en dat je beter meteen door kan reizen. Wij willen zowiezo een paar dagen naar Bangkok. Wat raden jullie aan in het begin? of aan het einde?

Aan het einde, want BKK is shopping-paradise als je de adresjes weet.
Plus je bent meer voorbereid op hoe het reilt en zeilt in Thailand, je zit er helemaal in, zogezegd.

Tips voor steden die minder toeristisch zijn heb ik zeker, maar dan zou je de volgende info even in deze thread moeten zetten:

Houd je bijv. van tempels, natuur, lekker Thais eten, bergvolken of stranden/ eilanden ?
Heb je een A en een B bestemming waar je tussen reist, bijv. Bangkok-Phuket of Bangkok-Chiang Mai ? Tussen deze en andere plaatsen liggen leuke steden die weinig of geen toeristen krijgen , maar echt wel de moeite waard zijn, en een stuk goedkoper dan de toeristische steden.
Communicatie gaat soms heel goed, maar ook vaak met handen en voeten.

Hans.

Hou Lisa,
JE KAN JE PERFECT VERPLAATSEN IN BKK, NEEM ALTIJD EEN TAXI VAN TAXIMETER, DE FEL GEKLEURDE TAXI’S , JE BETAAL WAT OP DE METER STAAT,EN WAT FOOI ONG.10 %.
Ik vind de skytrain perfect , en makkelijk te begrijpen, ook leuk is het vervoer over de grote rivier.

Ik zeg eigenlijk Bangkok als eerste.
Het is een geweldige stad en je kan er zoveel beleven… Maar wel erg druk, 24uur leeft deze stad per dag, veel auto’s, mensen, etc. Aan het begin van je reis/vakantie heb je nog veel energie om je in deze drukte te mengen. Daarna ga je misschien nog een jungle tour doen, naar Chiang Mai of naar de eilanden, als je dan weer terug komt in Bangkok is het contrast veel groter. Vanuit het mooie natuurlijke Thailand, naar het geweldige gekkenhuis van Thailand :slight_smile:

En bedenk jezelf even goed van te voren wat je zelf heftig zou vinden… dat is natuurlijk voor iedereen anders, maar als je dat van te voren even voor jezelf op een rijtje zet dan zal het altijd meevallen als je er in aanraking mee komt. Ikzelf heb in Thailand nooit iets meegemaakt wat ik als heftig heb getypeerd. Gewoon blijven lachen, blijf bij jezelf (zeker als je iets niet wil) en geniet er gewoon van. En lach erom als je een keer afgezet wordt voor een paar euro… Ik vind het altijd wel grappig hoe creatief sommige Thaise mensen zijn :slight_smile:

Nog even dit over BKK in het begin:

Helaas is het ook zo dat men kan zien dat toeristen een dag of twee dagen in Thailand zijn. Dit ziet men aan de kleur (!) , en soms ook aan het zoeken van jou/jullie naar iets.

Mensen die je een scam willen bezorgen zijn echt op zoek naar zulk “fresh meat”, bieden hun hulp aan, zijn netjes gekleed, komen vriendelijk over, en voor je het weet…

Daarom: Lees even de rubriek “scams” door in de Lonely Planet gids.
Voor de rest is Thailand redelijk vrij van scams, de grensovergang Aranyaprathet-Poipet is echter ook berucht. Alle info hierover staat er ook in.

Hans.

Dankjewel voor alle tips.

We zijn nog steeds aan het twijfelen waar we allemaal naartoe willen. We hebben 3 weken en willen zeker een strandvakantie en bangok ontdekken. Voor de rest zijn we aan twijfelen of het ast om ook naar het noorden te gaan. Wie heeft tips voor een route van 3 weken, waarin e aardig wat kunnen zien maar niet de hele tijd aan het racen zijn.

Groetjes

Ok de meningen verschillen hierover geloof ik een beetje, maar ik zou Bangkok voor het laatst bewaren.
Ik kwam 's ochtends in Bangkok aan en had diezelfde avond de nachttrein naar Chiang Mai. Ik was toen zo blij dat ik meteen doorging naar het noorden! Het was mijn eerste keer in Azië en ik voelde me echt verloren in Bangkok. Ik wist nog niet goed hoe alles werkte in Thailand. Om dan ineens midden in zo’n grote, drukke stad te belanden vond ik niet zo’n succes.
Het contrast tussen Bangkok en de rustige plekken in Thailand is inderdaad groot, maar ik vond het verschil tussen Nederland en Bangkok groter. Na een paar weken weet je beter hoe alles werkt in Thailand, en je hoort onderweg natuurlijk ook verhalen en tips van anderen.
Ik heb gelukkig ook geen heftige dingen meegemaakt in Thailand, heb me altijd veilig gevoeld, maar de eerste dag in Bangkok werd ik gewoon een beetje overspoeld door alle indrukken.