Op de bonnefooi

De knoop is doorgehakt. Dit jaar gaan wij eind augustus begin september naar Zuid-Korea en Japan.
We zijn met z’n 2-en, moeten we veel van te voren regelen of is Zuid-Korea een land waar je goed op de bonnefooi heen kan?
Wat moeten we niet vergeten? DMZ bijvoorbeeld wel van te voren regelen? Hoe zit dat met Jeju eiland en de boot overtocht naar Japan?

Zuid-Korea is goed op de bonnefooi te doen, althans dat vind ik. Een reservering is aan te bevelen als je in hotels te Seoul wilt verblijven (schaarste). Tours voor de DMZ kun je in Seoul ter plaatse reserveren bij bureaus zoals USO. Heb bovendien gehoord dat je op eigen gelegenheid kunt, hier meer. Voor aanbieders/routes/tijden voor de boot naar Japan, zie hier. Heb vernomen dat je hiervoor minstens een paar dagen van te voren moet reserveren. Een alternatief is het vliegtuig waarmee over het algemeen geldt: hoe vroeger je reserveert, des te goedkoper. De vraag over Jeju moet ik je even schuldig blijven…

1 like

Bedankt.
Komt goed overeen met wat we al in gedachten hadden.
Vliegticket voor Tokyo terug naar Seoul is al geboekt, maar we vinden het leuker om met de boot van Korea naar Japan te gaan. Het zal de Beetle wel worden. Aangezien we in Seoul beginnen boek ik daar ook van te voren een hotel/hoste/B&B/watdanook, aangezien we ook geen zin hebben om bij aankomst direct al op zoek te moeten naar een hotel.

Toevallig enig idee hoe druk het is tijdens Chuseok? We wouden tijdens Chuseok naar Jeju. Ik lees alleen maar horror verhalen dat Koreanen zelf niet eens aan treinkaartjes kunnen komen in die periode. Is het echt zo ernstig en dus sterk aan te bevelen om dat stukje van de reis alvast vast te leggen/reserveren?

Hoi, geen ervaring met Chuseok maar tijdens drukke happenings waar dan ook ter wereld leg ik minstens de accommodatie van te voren vast. Liefst zo ver mogelijk van te voren, want dan hebben ze vaak de tarieven nog niet verhoogd. En wat betreft transport: zat net toevallig op de site van Korail en zag dat je maximaal een maand van te voren losse treintickets kunt reserveren.

Over drukke happenings gesproken. Wat is globaal jullie route door Zuid-Korea/Japan? In Incheon zijn namelijk de Asian Games 2014 van 19 september t/m 4 oktober. Schat zo in dat Seoul dan ook behoorlijk vol zit.

Ik had het inmiddels zelf ook al gelezen en ervaren. Tijdens Chuseok gaan we naar Jeju. De boten zatten al vol dus gaan we 1 dag eerder alvast naar het eiland toe. Alle vluchten van het eiland af zaten ook al vol, maar 1 dag na Chuseok waren er nog 5 stoelen vrij (nu nog 3 dus, weer er snel bij mensen :wink: ). Die paar extra dagen op Jeju komen ook wel goed uit, het ziet er daar schitterend uit en met Chuseok moet daar zeker genoeg te zien zijn.

Goede tip over de Asian Games. We zijn tijdens die periode al in Japan. De route loopt (ongeveer) via Seoul, Jeju, Busan, Fukuoaka, Tokyo en weer via Seoul terug naar huis, maar we hebben dus nog wel 1 overnachting op het programma staan als we vanuit Tokyo terug naar Seoul vliegen. Ik zal die overnachting ook maar alvast vastleggen. Het is niet dat die datum nog gaat veranderen.

Nog even over de DMZ/JSA. Je had gehoord dat je daar inmiddels op eigen houtje heen kan? Ik heb al wat lopen zoeken, maar kan hier niks over vinden. In tegenstelling; ik lees alleen maar overal dat je met een georganiseerde tour mee moet.

Over de DMZ/JSA: check eens Odu Mountain Unifications Oberservatory. Of ik moet me sterk vergissen, maar daar kun je gewoon op eigen gelegenheid naar toe met de o.m. de snelbus, i.i.g. vanaf Seoul. Desgewenst kun je ter plaatse een tour doen. Vermoed dat er meer mogelijkheden zijn langs de grens zoals ‘vredes/propagandadorp’ Kijong-dong (zie wikitravellink bericht #2), hoewel ik geen idee heb welke de interessantste/beste is.

Leuke route verder!

Wanneer je de DMZ wilt bezoeken wordt je onderweg meerdere malen gecontroleerd in de bus er naar toe. Er zijn verschillende opties de DMZ te bezoeken. De ‘eenvoudige’ (1)waarin je uitkijkposten te zien krijgt; ‘the third tunnel’ etc.
De spectaculairste (2), met een bezoek aan Panmunjeom, waar de blauwe barakken staan, met de bureaus waar noord en zuid Korea soms onderhandelen, is vooral niet te missen. Deze reis gecombineerd met (1) duurt de hele dag en kost €95. Dit is niet op eigen houtje te bezoeken!
Je bent verplicht een overhemd (in ieder geval iets met een kraag) te dragen, geen teenslippers, geen korte broek. Je mag geen insinuerende opmerkingen maken, geen afbeeldingen dragen, geen grappen enz. Je moet je uiterst correct gedragen.
(bezoek Zuid-Korea april-mei 2014)
Nog vragen?
Veel plezier.

1 like

Kleine correctie: volgens mij zijn alleen mouwloze shirts echt niet toegestaan. Gewone T-shirts zijn, mits voorzien van “beschaafde” print, geen probleem. Tenminste, zo was het beide keren dat ik vanuit het zuiden bij de grens ben geweest, in 2007 en 2012. Bij een bezoek aan Panmunjom dan trouwens wel netjes een verklaring ondertekenen dat je een oorlogsgebied in gaat, en dat ze niet aansprakelijk zijn voor welk letsel dan ook…

Het ironische is overigens wel dat zo streng als dat een bezoek aan de grens vanuit het vrije Zuid-Korea gereguleerd is, zo relaxed is een bezoek vanuit Noord-Korea. Geen speciale kledingvoorschriften (tenminste, niet anders dan de rest van het land, waar je als toerist toch wel een beetje op moet letten wat je aan trekt), je mag redelijk vrij rondlopen (zolang je maar niet de grens oversteekt), en je mag fotograferen zoveel als je wilt. Het lijkt welhaast het meest vrije stukje van het hele land…

1 like

Thanks Jenny.

Verstuurd vanaf mijn iPad

Op 29 apr. 2014 om 15:44 heeft VIP Travel het volgende geschreven:

Hello again.
I will confirm your DMZ+Panmunjeom Tour for 2 people on May 9th, 2014 (Friday).
Please check the tour details below,

• T-27 DMZ+Panmunjeom Tour.
  • Tour Date: May 9th, 2014 (Friday).
  • No. of People: 2 People.
  • Time: 07:30 am (Pick up time from the lobby of Best Western New Seoul Hotel) ~ 17:00 pm (Drop off at Lotte Hotel).
  • Itinerary: Hotel Pick up - Imjingak Park - The Bridge of Freedom - The 3rd Infiltration Tunnel - DMZ Theater & Exhibition Hall - Dora Observatory - Dorasan Station - Pass by Unification Village - Lunch – ID Check Point – Camp Bonifas (Slides Show and Briefing) – JSA (Freedom House, Conference Room, Bridge of no Return) – Arrive at Lotte Hotel.
  • Price: 135,000krw per person.
  • Inclusion: English speaking tour guide, transportation, lunch and entrance fees.
  • Note: Please make sure to bring your passport for ID check. Certain dress code applies. Normal blue jeans are OK to wear but no sleeveless shirts, t-shirts without the collar, short pants & skirts, sandals, military looking clothes and T-Shirts with flag or name of the nationality on it. Payment can be arranged on the tour day by cash or credit card. 100% cancellation charge if you cancel the tour 2 days before ~ on the tour day.

Looking forward to see you on May 9th at 7:30am.

Thank you,
Jenny Chun.

VIP TRAVEL Co., Ltd.

• Tel: +82-2-739-3501
  • Fax: +82-2-6731-3500

In ieder geval een shirt met een kraag.

Inmiddels alweer een week terug na een top vakantie in Zuid-Korea en Japan. Zuid-Korea is inderdaad zeer goed zelfstandig te bereizen. De mensen zijn super vriendelijk tegenover toeristen. Gewoon vragen als er problemen zijn of als je iets niet kan vinden en voor je het weet hangen de Koreanen in de telefoon om jou te helpen.
Chuseok viel een beetje tegen. Het is denk ik vergelijkbaar als je met Kerst of Pasen als toerist in Nederland bent; iedereen gaat op verplicht familie bezoek, winkels en dergelijke zitten dicht en er is eigenlijk gewoon geen klap te beleven. Van de traditionele rituelen, zoals de vrouwen van het dorp die gezamenlijk een groepsdans uitvoeren, is weinig meer over. Dit was voor ons overigens geen probleem. We zaten op Jeju en hebben heerlijk aan het strand gezeten. Ook zitten niet ‘alle’ winkels dicht, dus een boodschap doen kan nog prima. Verwacht alleen geen spektakel.

Het land zelf is wel zeker de moeite waard. Het is een mooie combi van een Aziatisch land, maar dan wel goed ontwikkeld met veel Westerse invloeden. Dit laatste zorgt ervoor dat je iets minder ‘Aziatische-gekte’ meemaakt dan in bijvoorbeeld China of India, maar het maakt het reizen wel een stuk comfortabeler (hygiëne is bijvoorbeeld prima in orde). Een aanrader! Tip voor mensen die in 2015 gaan: het waterpark in de buurt van Busan moet volgend jaar klaar zijn. Wij zijn er nu geweest en het was voor de helft open en dat was al super. Ik weet overigens niet waarom, maar als ‘getrouwd’ (zijn we niet echt) buitenlands stel mochten we voor 30.000 WON ipv 115.000 WON naar binnen :slight_smile:

1 like

vraagje: die boot van Z korea naar japan… Ben ik kippig maar in de link eerder beschreven vind ik geen prijzen… Haha… Enne weet iemand of die boten vetrouwbaar zijn? Mijn ervaring met de meeste boten in ZO azie is dat t gammele boten waren voornamelijk :slight_smile: