ik en man gaan as augustus voor 3 weken naar Vietnam:zon02:. We beginnen in Ho Chi Minh en eindigen in Hanoi. De eerste paar nachten Ho Chi Minh zijn geboekt maar daarna willen we alles op de bonnefooi doen. We zullen wel of min of meer de gebaande paden volgen. Als ik sommige verhalen lees, lijkt het alsof het treinen met soft sleepers en dergelijke al (lang van te voren) volgeboekt zijn, vluchten ook vol of heel duur. In hoeverre zijn deze verhalen waar?
Alvast bedankt!
Dat de treinen volgeboekt zijn is ten dele waar.
Dit geld voornamelijk voor de treinen van en naar Sapa.
Wil je op een specifieke dag, ivm je schema, naar Sapa en terug, loop je een gerede kans dat in die trein de softbeds al volgeboekt zijn.
Maar ben je flexibel, dan kan bijna altijd een ticket kopen voor de trein en met soft bed.
Zeker in augustus want dan is het laagseizoen.
ook voor andere trajecten is er wel een trein met beschikbare softbeds te vinden.
Voor vluchten geld beetje hetzelfde.
De goedkoopste plekken zijn vrij vaak wel al geboekt, maar een wat duurder ticket is altijd wel te boeken.
Maar flexibel, dan kan je misschien nog de goedkoopste tickets boeken.
Hartstikke bedankt voor je snelle antwoord. Ik heb wel een globaal schema maar ik wil ook een beetje flexibel zijn.
Ik dacht alleen dat het in augustus hoogseizoen is vanwege de vakanties in Europa, is dat niet zo? Overigens zal het eind augustus zijn als in Hanoi aankomen.
Heb je een idee hoeveel dagen ik voor een bezoek aan Sapa een treinticket moet boeken? En kan ik dat dan het beste doen op het treinstation zelf?
Nee hoor, het hoogseizoen is van de maand november t/m zo’n beetje eind april met de piek in december en januari.
Veel Australiers hebben dan hun zomervakantie, want het is dan daar zomer en is niet zo ver voor hun.
Maar ik, zou bij aankomst in Hanoi meteen gaan voor een ticket.
Vergelijk even de prijzen bij diverse kantoortjes en bij het station en maak dan de keuze.
De nieuwe snelweg van Hanoi naar Sapa is zeker een prima alternatief voor de trein. De Sapa express bus vertrekt vanuit het Hoan Kiem district in Hanoi en doet er ongeveer 6 uur over. Prijs licht dacht ik rond de 18USD en ze hebben pick up service bij hotels in de old quarter.
Je kunt ook een open bus ticket kopen van Saigon naar Hanoi. Althans dat kon een paar jaar geleden. Deze stopt op de voornaamste plaatsen en je kunt in en uitstappen wanneer je wil (dag van te voren even laten weten of je weer mee wil).
De bussen rijden veelal s nachts waardoor je geen dagen verliest en een nachtje hotel uit kunt sparen. In de nachtbussen zitten een soort stapelbedden, waardoor je vrij aardig kunt liggen/slapen.
Dank je wel allemaal voor de reacties.
Zelf heb ik niet zo’n goede ervaring met nachtbussen in Thailand en mijn man is behoorlijk lang, ik denk niet dat hij ergens kan liggen?
Christa, heb jij wel goede ervaring met zulke nachtbussen?
Wij nemen zelf heel regelmatig nachtbussen en heb er geen slechte ervaringen mee, maar dat is natuurlijk persoonlijk en ook een beetje geluk hebben. Zowel ik als mijn vriend zijn niet zo lang, dus daardoor konden wij gewoon liggen. Het is overigens niet zo dat je helemaal plat kan liggen. Het is meer een soort strandbedje waarbij je je benen plat hebt en zelf in een hoek zit zeg maar. Je zit/ligt boven elkaar ipv naast elkaar. Geen idee overigens of die bussen nog steeds rijden en je nog steeds een open ticket kunt kopen. Wij vonden het iig top, maar reizen regelmatig met lokaal openbaar vervoer en zijn dus ook wel wat gewend