Hoi wij zijn van plan om volgend jaar 2OI5 naar Australië te gaan.
We willen daar een auto huren, tentje kopen en de oostkust (Brisbane t/m Cairns) bekijken. De ene dag in een hotel en een andere dag op een camping, zodat we zelf alles op ons eigen tempo kunnen doen.
We willen onze reis rond 21 november in Sydney eindigen voor een dag of 5. Ik wil daar ook het Michael Hutchence memorial bezoeken.
Wat we sowieso willen zien is Uluru (Ayers) Rock voor een dag of 3, dit eventueel per binnenlandse vlucht, Fraser Island, Whitsundays, Great Barrier-reef, Australia Zoo van Steve Irwin en Noosa vanwege een oude schoolvriend.
Heeft iemand tips qua autohuur, tent, binnenlandse vluchten, excursies etc.
Is het weer oktober/november oke…?!?
Met vriendelijke groet,
Helma en Wippert
Even kijken wat jullie precies willen. Hebben jullie in totaal zes weken voor oostkust, uluru en enkele dagen sydney of zes weken oostkust en dan nog sydney en uluru?
En willen jullie per sé tot brisbane? En niet het stuk brisbane-sydney? Zo komt het nu over.
Maar goed, wat jullie ook doen, hier wat tips:
Ik zou beginnen in cairns. Dit vanwege het regenseizoen in het noorden. Je zit in november echt in de ‘build up’ voor het regenseizoen en dan is het vrij onaangenaam vochtig en warm. Dan kun je beter daar in oktober starten.
Er zijn veel verschillende verhuurbedrijven, vind het lastig om daar echt een tip in te geven. Wij zaten bij budgetcar en waren zeer tevreden, maar iedereen zal met eigen verhalen komen. Heb ook een keer wat gehuurd bij britz, was daar niet zo tevrden over. Als je ook gewoon gaat kamperen en af en toe een hotel zou ik in elk geval voor een niet al tw grote, zuinige auto gaan. Wij kregen uiteindelijk een iets grotere wagen (5deurs ipv 3) dan gereserveerd voor dezrlfde prijs. Dat was fijn.
Je kunt prima een vrij goedkope tent nemen omdat het weer meestal goed is en je evt kunt uitwijken naar een hotel. Ik zou voor een goedkoop koepeltentje gaan die kun je voor een dollar of vijftig wel kopen. BCF is een flinke campingzaak. Zit in verschillend steden.
In je vijf dagen sydney zou ik ook de blue mountains bezoeken. Ik vind zelf vijf dagen voor alleen de stad vrij lang, maar ik vind de australische steden ook niet heel interessant. Op een dag kun je echt heel wat zien!
Ik zou allen voor uluru een binnenlandse vlucht nemen. Verder zou ik gewoon cairns-sydney reizen. Pak tussen brisbane en sydney bijvoorbeeld ook lamington en dorrigo national parken mee.
Bezoek in noosa ook zeker het nationale park om koala’s te zien, maar dat zal die vriend ook vast weten.
Kijk of je in cairns tijd hebt voor een tweedaagse snorkel/duiktocht. Ik vond dit zeer de moeite waard omdat je echt wat tijd op het rif hebt.
Verder zijn er nog vele tips te geven, maar misschien kunnen jullie ook aangeven waar je een beetje naar op zoek bent: wandelen, vooral autorijden, extreme sporten, enz. enz.
1 like
Francine alvast hartelijk bedankt voor je tips… zullen het zeker meenemen! We hebben nog een jaar om te plannen en eventueel bij te schaven… Dankje!
Ja, zo zie je maar, duidelijkheid is maar alles. Ik zag jullie schema zo: van Brisbane naar Cairns, wat ik in oktober, begin november nog wel haalbaar vind qua weer, zie: Cairns - climate, averages and extreme weather records
na Cairns de binnenlandse vlucht naar Uluru en van Uluru naar Sydney.
Oh ja, en wat Francine en ik ook altijd zeggen: probeer een dagplanning te maken. Niet helemaal exact maaar trek bijvoorbeeld de (meerdaagse) excursies en bezoeken aan nationale parken, de Australia Zoo en dergelijke eens van je tijd af. En vergeet de eerste dag na aankomst, die heb je wel nodig om bij te komen.Als je in Brisbane begint ben je vrij snel in Noosa. Wellicht kan die vriend daar iets betekenen qua tent kopen. Op Gumtree vind je ook mooie aanbiedingen.
Ziehier: http://www.gumtree.com.au/s-noosa/dome+tent/k0l3006397r250?sort=price_asc
En aan een autoverhuurder waag ik me niet al hebben we de laatste jaren goede ervaringen met economycarrental. Die bemiddelen wereldwijd in auto’s en kunnen daardoor scherpe prijzen aan bieden. In Perth en Sydney hadden we verder goede ervaringen met Bayswater Car Rental.
Succes, en laat nog eens weten welke route jullie in gedachten hebben.
1 like
Car rental: kijk eens naar apex in brisbane. Grote club, onderdeel van Avis meen ik. Recent goede ervaring mee opgedaan. http://www.apexrentacar.com.au/
Tentje kan je ook meenemen. Je moet toch wel flink je best doen om aan die 30 kg pp te komen. En anders heeft elke grotere plaats wel een K-mart o.i.d. om uitrusting te kopen.
1 like
Hoi Helma en Wippert,
Allereerst: wat een heerlijk vooruitzicht! Ik hoop rond die tijd ook weer in Australië te zijn 
Ik zou zelf niet voor een tent gaan, maar dit is jullie eigen afweging. In Australië is het 's avonds veel sneller donkerder dan hier in Nederland … wat het daardoor lastiger maakt om een tent (tenzij je een heel makkelijke neemt) op te zetten. Je hebt in het stuk dat jullie willen doen een heleboel hostels. Deze zijn ook ideaal voor stelletjes, want ze hebben vrijwel allemaal 2-persoonskamers. Niet zo luxe als een hotel, maar wel een stuk goedkoper en comfortabeler dan een tentje. En wat denken jullie van een Van? Dit is al iets luxer dan een tent en hoef je niet elke avond nog op te zetten (hooguit je achterbank in een bed veranderen). Wij hebben in 2012 gereisd met een Jucy Van. Was ideaal voor 2 personen en niet belachelijk duur. Maar nogmaals, dat is aan jullie!
Ivm het weer kun je je reis het beste beginnen in Cairns en dan afdalen naar Sydney. Wel wordt het in Uluru naarmate je dichterbij de Australische zomer komt steeds warmer. Ik ben er in mei geweest en toen was het overdag ook echt nog belachelijk heet. 's Nachts koelde het toen flink af. De vluchten naar Uluru behoorlijk prijzig. Ik heb even snel gezocht en een vlucht van Sydney naar Uluru kost nu zo’n 450 dollar pp. (jetstar.com.au) Maar Uluru staat sowieso in mijn top 5 van mooiste dingen die ik heb gezien in Aus! Voor binnenlandse vluchten kun je ook kijken op de site van Virgin Australia. Ik heb zelf goede ervaringen met Jetstar!
Verder zijn de Whitsundays een onderdeel van The Great Barrier Reef. De Whitsundays heb ik niet volledig gezien (gaan vanuit Airlie Beach verschillende tours naar de verschillende eilandjes, maar er zijn ook meerdaagse tours waarbij je overnacht op de boot) Ik heb toen gekozen om alleen Fraiser te bezoeken (vanwege de kosten) en vond het achteraf heel zonde dat ik dit mooie eiland maar 1 dag heb bezocht… Had er best nog 2 dagen willen rondkijken! Vanuit Noosa gaan er een heleboel tours naar Fraiser. Misschien heeft die oude schoolvriend van jullie wel een 4 wheeldrive en neemt hij jullie een dagje mee?
En als laatste: The Australia Zoo viel mij zó ontzettend tegen … echt idioot duur voor de dingen die je ziet en je betaald maar liefst 60 dollar (!?!) voor de entree p.p. Australië echt een heleboel andere mooie parken. Zo heb je in Sydney de Taronga Zoo (ook niet goedkoop: 45 dollar), maar dit vond ik veel mooier (ook het uitzicht op de stad is er prachtig!).
Ik hoop dat jullie iets aan de tips hebben. Mochten er nog vragen zijn, dan hoor ik het graag!
1 like
Nog even een aanvulling op het kamperen in australië: heel veel campings (niet die in nationale parken) zijn voorzien van een campkitchen waar je vaak, ook als het donker is, kunt koken, een boek lezen, een spel kunt doen en mensen kunt ontmoeten. Daarnaast zul je niet vaak in het donker aankomen omdat je echt niet in de schemering op de weg moet zitten vanwege de kangoeroes.
Ik vond zelf een auto met tent zeker goedkoper (auto zuiniger in gebruik dan busje en geen powered site nodig) en warmer (een kleine tent houdt je warmte beter vast dan een grote auto).
1 like
Het is zeker goedkoper Francine, maar ik zou het persoonlijk niet aanraden. Vond de auto ombouwen in het donker met een zaklamp op m’n hoofd al een gedoe
En wij kwamen wel vaak wat later aan. Dus het is maar net wat je fijn vindt.
1 like
Zeker, maar net wat je fijn vindt! Maar wilde in elk geval even melden dat de campings zo goed voorzien zijn. Vind dat echt een groot verschil met de meeste campings in europa. Ligt er denk ik ook aan of je kamperen al een beetje gewend bent of niet. Zonder kampeerervaring, zou ik er niet snel voor kiezen nu opeens wél te kamperen. Als kampeerder vond ik de tent opzetten net zo snel als de van ombouwen (heb zowel een tijdje met een busje als met een auto met tent als met het ov gereisd), maar dat lag mogelijk ook aan onze van (moest elke avond weer een plek vinden voor onze spullen omdat de bank dan weer omgezet moest worden. In de auto lag alles op zijn plek achterin en hoefden we alleen de tent, matjes en slaapzak eruit te halen en klaar). Ik vind kamperen heerlijk, dus verdedig dat graag;-)
1 like