Vorig jaar hebben we in Thailand op de bonne foi gereisd. Dat ging prima. We zochten ook niet de meest toeristische plekken op en overal was genoeg plek. Is dat in Sri Lanka ook goed te doen, qua drukte?
In Thailand hebben we ook zelf gereden, in Bangkok was dat even spannend, maar verder is dat ons prima bevallen.
Op dit forum zie ik telkens auto met chauffeur aangeraden. Is dat misschien verstandiger in Sri lanka?
bedankt voor de reacties!!!
Hallo,
Juli is het ‘op één na drukste seizoen’ in Lanka maar er zal nog genoeg plek te vinden zijn. Beter naar dorpen/plekken gaan met meerdere hotels en guesthouses, en zelfs dan voor de weekends misschien wél telefonisch vantevoren boeken omdat locals dan ook veel de hort op gaan, en dan moet het kunnen…
Zelf rijden, tja… qua verkeerschaos komt zelfs een klein SL dorp al erger in de boeken dan Bangkok, en daarbovenop is het rijgedrag van o.a. bussen en vrachtwagens ERG slecht en is de bewegwijzering (speciaal Engels, voorzover hij er al is) totale knudde. Allemaal redenen om liever chauffeur te nemen, of OV. Auto met chauffeur is vrijwel even goedkoop als zonder omdat een local minder verzekeringspremie betaalt; wél ‘is hij een beperking’ omdat alleen duurdere guesthouses en alle hotels een driver’s quarter hebben, indien je goedkoop guesthouse boekt moet je nog een 2e kamer erbij betalen voor hem…
Sukses,
<Erik> & [Sandya]
Zijn net terug uit SL. Dachten eerst ook zelf te rijden. Blijkt inderdaad zeer chaotisch te zijn maar het kan. Wij ontmoeten een jong Engels paar.
Maar let wel voor hen is dat nog eenvoudig want wij moeten wennen aan links verkeer. Hun oordeel: het gaat net maar de bestuurder heeft zijn ogen 200% nodig voor het verkeer en geniet dus niet.
Wij hebben geen trein genomen maar wel een station bekeken. Treinen lijken doenbaar, goedkoop en charmant. Bussen (1X geprobeerd) zijn een probleem. Overcrowded.
Soms weigert men bagage zoals in Nogombo. 3 -wheelers uitstekend voor korte afstanden in een stad bijvoorbeeld.
Drivers. Dat is eigenlijk het enig alternatief. Wel moet men een paar regels duidelijk afspreken. Waar begint de tour (luchthaven hotel of Colombo) en waar stopt de tour juist. Het traject moet duidelijk zijn aangegeven met de afspraak dat iedere omweg of extrakost op voorhand alsdusdanig op voorhand wordt vermeld. Belangrijk is ook af te spreken hoeveel, wanneer (men vraagt soms het volle bedrag bij het begin of een voorschot vanuit Europa) en hoe betaald wordt. Blijf bovendien in één munteenheid (bv roepie) want als je in andere valuta praat moet je die hebben anders gebeurt de omzetting op basis van hun koers. Zoals reeds vermeld zit je dan wel in het hotelcircuit.In laagseizoen was dat niet echt een probleem. Vele hotels waren onderbezet.De driver heeft hier slaapgelegenheid en vermoedelijk ook een commissie. Hoewel ik het maar eenmaal natrok blijkt de prijs bij reservatie door een driver erg te verschillen van de prijs die je zal betalen als buitenlander. De hotels zijn doorgaans zeer goed. Wij hebben een favoriet gevonden waar wij zeker teruggaan de volgende keer. Hou er rekening mee dat je 10 dagen of meer met die persoon moet optrekken en daty hoewel de mensen vriendelijk zijn hun manier van denken en handelen niet dezelfde is als de onze. Best zet je dus de afspraken steeds op papier.
Guesthouses hebben wij ook bekeken en in enkele gelogeerd. Grote verschillen in prijs en klasse. Zo was er vlak aan het strand van Galle een klein guesthouse volledig gerenoveerd voor 1500 Rs/kamer . Andere vragen bv 25 Euro per nacht. Alles hangt af van prijs en kwaliteit. Let op in Negombo. Daar zijn veel guesthouses etc. in Negombo beach aan zeer goede prijzen maar je moet even vergelijken. Wat accomodatie betreft is er eigelijk geen probleem. Onze beste ervaring op dat punt was een hotel van het duurdere soort, de slechtste een overigens prijzig guesthouse bij Negombo maar daarmee vel ik geen oordeel over het geheel van de guesthouses want een ander goedkoop guesthouse in Negombo was dan weer ok. In beide guesthouses waren wij de enige bezoekers. Dat zegt wel iets … en sommigen kunnen blijkbaar niet weerstaan om dergelijke opportuniteit proberen uit te melken voorbij de grenzen van fatsoen.
Bedankt voor de uitgebreide reactie, ik denk dat we dan inderdaad ook maar op zoek gaan naar drivers.
Je spreekt over hotels waar je enthausiast over bent. Ik ben benieuwd. Kan je me die doorgeven? Ik ben ook nog op zoek naar een leuk hotel (niet al te duur) in Negombo, heb je een aanrader? En, wat zou je ons aanraden qua uitstapjes/ en ‘must see’ plekken ?
Alvast heel erg bedankT!!