Oostkust/Westkust plus Red Centre

Hallo,

Ik ga in januari voor 5 maanden naar Sydney, en wil dan daarna een maand gaan reizen. Heb mijn ticket al geboekt, vlieg terug vanaf Darwin, dus daar moet ik eindigen. Ik had mijn plannen al helemaal klaar, zou naar Perth vliegen, een 4WD huren en dan in 25 dagen van Perth naar Darwin rijden. Maar ben toch weer aan het twijfelen geslagen.

Ten eerste zijn de meningen over oostkust versus westkust erg verdeeld lees ik overal. Van de ene kant lees ik dat de westkust veel authentieker en ruiger is, met veel mooiere natuur, terwijl de oostkust vooral overtoeristisch en ‘party’ is. Partyen met andere backpackers daar ga ik niet voor, ik ga om mooie dingen te zien. Van de andere kant lees ik ook dat het landschap aan de westkust saai is om door heen te rijden en dat er minder hoogtepunten zijn dan aan de oostkust.

Voordeel van de oostkust voor mij is dat de afstand Sydney-Cairns veel kleiner is dan Perth-Darwin, wat zou betekenen dat ik dan bijvoorbeeld in 21 dagen Sydney-Cairns zou kunnen doen, dan naar Alice Springs zou kunnen vliegen en het Red Centre nog mee zou kunnen pakken voordat ik naar Darwin verder reis. Ook is (volgens mij?) aan de oostkust een 4WD minder hard nodig dus zou ik voor de helft van het geld een kleine zuinige auto kunnen huren. Maar ik weet dus totaal niet wat ik van de oostkust moet denken.

Dus het dilemma is: ofwel naar Perth vliegen en 26 dagen 4WD huren en naar Darwin rijden (Via Broome en Gibb River Road) ofwel in 21 dagen in een goedkopere auto van Sydney naar Cairns, dan naar Alice Springs vliegen alwaar ik 9 dagen heb om Red Centre te verkennen en terug te komen in Darwin.

Wie heeft er tips?:smiley:
Bvd

Ik zou voor de tweede optie gaan. Het westen is inderdaad ruiger en is in mijn ogen “meer” Australie.
Zo te zien reis je alleen, het westen kan dan wel eens eenzaam worden. Ook de Gibb river road is niet aan te raden om alleen te doen.
In het oosten zijn voldoende dingen te doen die niets met partying te maken hebben. Hier zul je wel veel vaker zuipende jeugd tegenkomen.
Een 4wd is hier niet nodig. Qua natuur wil ik aanraden op deze route: Whitsunday islands, fraser island, walvissen spotten in hervey bay, snorkelen of duiken bij port douglas, cape tribulation,yellow river, blue mountains, kings canyon, uluru en de olga’s
Op deze manier zie je prachtige kust met het great barrier reef én het rode midden. Misschien nog een dag surfers paradise of byron bay toevoegen, dan heb je dat ook meegemaakt.

Ps wat ga je 5 maanden in sydney doen?

Bedankt voor je reactie! Ik neig idd ook naar optie 2. Zeker omdat je met het geld wat je bespaart door gewoon een kleine auto te huren veel mooie excursies kunt maken. In sydney ga ik 4,5 maand stagelopen bij een recruitment bedrijfje in Bondi Junction.:slight_smile:

Ik sluit me volledig bij schoentje aan. Als je voor natuur en het echt australische landschap gaat is dat een mooie route.

Als je nog wat meer tijd wilt besparen zou je ook van Sidney naar Brisbane kunnen vliegen. Bijna alle plaatsen die schoentje noemt liggen ten noorden van Brisbane richting Cairns. Plaatsen als Byron bay, Nimbin en Surfers paradise mis je dan wel. dus kijk even of je die zou wilt zien. Ik vond ze zeker de moeite waard.

Misschien vind je de everglades bij Noosa ook wel mooi.

Voor de oostkust heb je geen 4WD nodig, je kunt daar ook prima met het openbaar vervoer reizen of een lift vinden. Ook aan de oostkust heb je genoeg niet zuipende backpackers.

succes!