Oost of West kust???

Hallo allemaal!

Wij hebben net een reis geboekt naar Nieuw Zeeland en Australie voor 6 maanden.

Alles is geregeld en gaan gewoon genieten en zien verder wel. Echter twijfelen wij nog over Australie, zullen we de west kust doen of juist de oost kust??

Heeft iemand hier ervaring mee en wat zijn jullie adviezen??

Wij vliegen 6 dec.

Ik zie jullie reactie graag tegemoet.

Groeten,

Martijn

Dat hangt er natuurlijk vanaf wat jullie willen doen/zien, ze zijn immers niet te vergelijken. Persoonlijk vind ik de westkust wel VEEEEEEL mooier dan de oostkust, meer het “ruwe Australië” terwijl de oostkust meer het “feestdeel” is.
Maar nu stel ik het natuurlijk wel heel eenvoudig voor, want er is ook aan de oostkust heel wat moois te zien.

De oostkust is inderdaad gevuld met jonge feestende backpackers.
Hier ligt natuurlijk wel het great barrier reef en de prachtige whitsundayeilanden. Ook voor walvistochten zit je in het oosten waarschijnlijk beter.
Het westen is meer zoals je australie van de plaatjes kent. Hier is rust, ook een mooi rif genaamd ningaloo reef. Je kunt hier in het goede seizoen ook snorkelen met walvishaaien of reuzemantas.
Dus hou je van drukte en van een biertje op z’n tijd dan zou ik het oosten aanraden, hou je van rust en wil je echt van de natuur genieten en heb je een meer avontuurlijke instelling dan zou ik het westen aanraden.
Ik wil wel aanraden om ook het red centre in te voegen.

Waarom niet gewoon beide?
Wij gaan in 4 maanden van Cairns, Brisbane, Sydney, Melbourne, Adelaide, Alice Springs, Darwin, Broome naar Perth…:wereld:

1 like

Bedankt voor jullie reactie!

Wij zaten zelf ook wel te denken aan beide kusten, maar hebben geen echt idee of dat wel haalbaar is.

We hinken echt op 2 gedachtes, aan de ene kant houden we van heel erg van natuur en rust, maar ook zeker van drukte en gezelligheid… pfff keuzes keuzes…

Wij starten in Nieuw Zeeland voor 1 maand, dan denk ik eerst de west kust om vervolgens naar het oosten te gaan, alleen twijfelen we of dit kan in 5 maanden.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties.

Groet,

Martijn

Dat moet wel lukken hoor…
Wij nemen vanuit Adelaide een outbacktour, die doet er 7 dagen over om in Alice Springs te komen. En vanuit Alice Springs gaan we met The Ghan (trein) naar Darwin… Deze doet er 24 uur over. Dus met 8 dagen zitten wij vanuit het zuiden in het noorden…

Om een goed inzicht te krijgen kan je een kaart van australie kopen bij de anwb… vervolgens de plaatsen die je wilt zien op een lijstje zetten… dan deze plaatsen aankruisen op de landkaart en vervolgens met behulp van deze website http://www.travelmate.com.au/MapMaker/MapMaker.asp kijken of je deze afstanden te doen vindt…

succes!

Beide is zeker te doen in 5 maanden, maar als je moet kiezen zeg ik persoonlijk: westkust. Zoals eerder terrecht opgemerkt is het natuurlijk afhankelijk van jou voorkeuren en is het inderdaad kortgezegd: West doe je voor de natuur en beleving. Oost doe je voor het feesten en de activiteiten.

Ik heb beide kusten gedaan. Oost met de greyhound en West met de eigen auto. Dat is waarschijnlijk ook gelijk een reden waarom de Westkust mij meer aansprak, namelijk het feit dat ik met mijn eigen auto, in mijn eigen tempo, met een paar vrienden, lekker mijn eigen gang kon gaan.

Ik vind 1 maand vrij kort voor NZ (hoewel heel veel mensen 1 maand gaan). Als het mogelijk is zou ik er een halve of hele maand bijtrekken.

Nog een tip als je de westkust doet. In het noord oosten van OZ vind je El Questro NP! Erg mooi en minder bekend bij het grote publiek. Absolute aanrader ondanks dat je nog wel aardig wat moet betalen om er rond te mogen struinen…

Veel plezier in ieder geval… Jullie gaan je zeker vermaken!

@RS, hoeveel is “aardig wat”? En had je aan de westkust een eigen 4wd gekocht/gehuurd?
Ik wil namelijk aldaar over de gibb river road crossen…dus als je ervaringen hebt met The Kimberly hoor ik dat graag…

:wereld:

Dat was, geloof ik iets van 35 dollar voor een 2 daagse pas. Je mag er dan dus 2 dagen ronddwalen. Voor een backpacker wel veel geld, tenminste voor mij destijds wel :thumbsup: ! Dat is alweer 2 jaar geleden… Wij kwamen laat aan de eerste dag en hadden eigenlijk maar 1 dag om echt rond te kijken. In principe kan dat al voldoende zijn. We hebben ook gekampeerd op het daarvoor bestemde terrein. Dat was ook nog wel aardig aan de prijs geloof ik.

Ik had een eigen auto aan de westkust. Een Holden Commodore Stationwagon. Niet bijzonder geschikt voor wegen als de Gibb river road, maar we hebben dat wel gedaan. Niet het extreemste gedeelte van de Gibb River road, dat werd ons sterk afgeraden en hebben we dus maar overgeslagen. Een 4wd is dus wel aan te raden. Huren of kopen is een keuze die je zelf moet maken. Aan beide zitten voor- en nadelen. Als je alleen voor de kimberly een auto wilt hebben zou ik 'm huren. Een 4x4 natuurlijk!

Met een ‘gewone’ auto kan het wel, maar is niet bepaald bevordelijk voor de staat van de auto :slywink:

aftakking van Gibb River Road (4wd only :lol: )

Een willekeurige foto uit 1 van de plaatsen in El Questro

Ow ja, sunset is erg vet aan de westkust. Aan de oostkust heb je geen zon die in de oceaan zakt…

Ik heb volgend jaar rond deze tijd 5 maanden de tijd om naar Australië en/of Nieuw-Zeeland te gaan… Ook ik kan de keuze nog niet maken. Overigens valt me op dat het stukken duurder is om in West-Australië te reizen, mede ook door de grote afstanden. Terwijl het me wel het mooiste stukje Australië lijkt. Af en toe een party lijkt me ook wel gezellig, maar ben tegen de tijd dat ik ga bijna 30 en dan hoeft iedere avond stappen van mij niet! Of zijn er toch wat rondreizende ‘oudere jongeren’?

Je bent zo oud als dat je je voelt… :wink:

Ook in het westen rijdt de greyhound volgens mij… dus het kan wel goedkoop… Op het moment dat je een 4wd gaat huren, dan wordt het duur. Wij gaan het combineren. Waarschijnlijk een 4wd huren of kopen van Darwin naar Broome om door de kimberly te crossen en dan een 2wd nemen om het laatste stuk naar Perth af te leggen…

bedankt voor jullie tips! het is voor ons al stuk duidelijker…

Gaan van Nieuw Zeeland naar Sydney en dan langs de kust naar het westen en dan doorrijden naar de oost kust.

Alleen door berichten hier twijfel ik eraan om een auto te kopen voor de hele route. We wilden zo’n hippie busje kopen, is dit wel handig voor de route van de west kust?

RS bedankt voor de tip van El Questro, daar gaan we zeker even kijken!!

Oh en Anita, ik wordt 9 oktober 29 jaar dus ach… We zijn inderdaad zo oud als we ons voelen haha…

Hmmm, ik word komende week 28 en zit er stevig aan te denken om naar Canada te gaan voor een (krap) jaartje. Nooit te oud om te reizen lijkt me!

Maar jullie leeftijd is wel een nuttige aanvulling trouwens, als je 29/30 bent zul je minder te zoeken hebben aan de oostkust (qua publiek/reizigers dan). Ik denk dat de gem. leeftijd daar 19/20 is en je hebt er toch wel een Salou sfeertje. Zeker als je met de Greyhound reist en op de geijkte plekken komt. Begrijp me niet verkeerd, ik heb me prima vermaakt aan de oostkust en als je niet wilt, ga je toch gewoon niet naar de bar! Maar aan de westkust zie je wel wat ouder publiek (en NZ trouwens ook), met een meer relaxte instelling.

Hoe dan ook blijft het subjectief. Het feit dat ik de ene kust met de Greyhound heb gereisd en de andere met een eigen auto maakt al een wereld van verschil.

Wat betreft een busje aan de westkust. Dat is opzich prima, 1 nadeel, je kunt niet overal komen (tenzij je een 4wd bus hebt). De echte uithoeken in het Noord-Oosten zul je moeten laten voor wat ze zijn. Ik vond dat ter plekke wel jammer, aangezien dat ongerepte en onbewoonde mij wel aansprak, maar je kunt toch niet alles zien.

Zeker waar! Canada, daar willen wij ook super graag een keer heen! schitterend lijkt me dat! echt die seizoenen en uiteraard de natuur.

Denk dat wij dan zo’n busje kopen en dan gaan genieten van de vrijheid! Eerst de west kust en als we geld over hebben feesten in het oosten!!

Nou bedankt voor je reactie, kan dat zeker gebruiken!

Thanks,

Martijn

Ja een biertje drinken is heus ook gezellig en ga ik ook zeker doen, maar als je dan constant tussen de 20-jarigen zit, heb ik daar weinig zin in. Maar goed, zoals je zegt, kun je dat ook vermijden en andere plaatsen opzoeken. Omdat ik alleen ga, ben ik wel van plan met de Greyhound te reizen en misschien van Darwin naar Broome met een tour of zo.