Mijn vriend en ik zijn van plan volgend jaar mei/juni voor 2 maanden in Australie te reizen, voornamelijk met camper. We willen de oost- en westkust doen en daarbij meer tijd uittrekken voor de westkust, omdat die ons meer aanspreekt en Cairns-Darwin vliegen. Nu zitten we echter erg te twijfelen of we nog naar Alice Springs willen gaan voor het ‘red centre’ en alles wat daar te beleven valt: het lijkt ons erg mooi, maar die afstand staat ons zo tegen, want de oost- en westkust willen we óók erg graag zien en de red centre ligt zo uit de richting…
Heeft iemand tips voor ons: wel/niet doen??? Heb eea gelezen en de een zegt ‘wel doen, móet je gezien hebben, mooiste deel van australie’ en de ander zegt ‘veel te toeristisch’. We zijn ook erg bang een te groot deel van de reis in de auto te zitten, dus die grote afstand naar het midden van het land zien we niet zo zitten. En de vluchten zijn erg duur…
Wat zouden jullie doen?? Alvast bedankt voor de tips!!
Je wil Oost en West en misschien ook midden Australië, eigenlijk heel Australië dus, doen in 2 maanden?!? Sorry mate, maar dat is wel heel veel hooi op de vork.
Aangezien ik de westkust nog niet heb gezien (staat wel enorm hoog in mijn to do lijstje) kan ik je niet helpen met je keuze, ik kan je enkel aanraden wel degelijk een keuze te maken.
Wijzelf deden de oostkust en Red Centre volledig rond vanuit Brisbane in 3 maanden en hoewel we niet moesten rushen, hebben we toch één en ander dat we op voorhand wel wilden zien moeten skippen wegens tijdgebrek. 2 maanden voor deze cirkel lijkt mij daarom te weinig.
Wij reisden ook met een kleine campervan en om je een idee te geven reden wij vanuit de Atherton Tablelands naar Port Augusta in exact 2 weken. In die tijd bezochten we Kakadu, Darwin, Litchfield, Alice Springs, West McDonnel Ranges, Uluru-Kata Tjuta en Kings Canyon. De rit van Atherton naar Kakadu was 3 volle dagen rijden via Normanton. Het kan vreemd klinken maar dit vond ik één van de hoogtepunten in Australië; CD’tje op en uren en uren, alleen, door de immense leegte. Van het ene roadhouse naar hetvolgende, dikwijls 300km verderop met ertussen…niets!
Uluru is inderdaad toeristisch maar ook wel het symbool van de Australische Outback. Er zijn altijd toeristen, zeker bij zonsopgang en zonsondergang maar Australië is zoooo groot dat je weer plots helemaal alleen bent als je in de auto stapt. En het is nu ook weer niet dat het drummen drummen is, hoor. In Kata-Tjuta waren we bijna alleen.
Ik wil dit zeker niet opdringen, maar als ik 2 maanden had en voor de eerste keer naar Australië zou gaan ging ik met de camper vanuit Sydney via Cairns en Darwin tot in Alice Springs.
Moeilijk besluit moeten jullie nemen. Ik zou het wel weten en de oostkust in eerste instantie laten voor wat die is. En ik zou Uluru ook laten schieten. Twee maanden van Darwin, inclusief Litchfield en/of Kakadu, langs de westkust, tot in het prachtige zuidwesten van West-Australië en dan via de Nullarbor naar Adelaide voor de terugvlucht. Op de Nullarbor ervaar je dan het door Frederik als geschetste ‘van roadhouse naar roadhouse rijden’. We hebben de Nullarbor drie keer gedaan en er elke keer weer van genoten. Als je heel erg opschiet kun je het Eyre Peninsula of de Flinders Ranges nog meepakken. Maar nu ga ik dingen adviseren die het programma wellicht weer te vol maken. Blijf je her en der te lang hangen, kun je na een rondje door het zuid-westen ook altijd nog vanuit Perth terug.
Hoe kom je bij je voorkeur voor West-Australië? Ik ben het volkomen met jullie eens dat dat een heel aansprekend deel van Australië is. Voor ons het favoriete deel. Dat, nadat we het zo ongeveer anderhalf jaar (sorry) doorkruist hebben. We hebben overigens ook de rest gezien.
zie: www.dutchjumbo.nl
Nogmaals heel veel sterkte met je keuzes. En zoals Frederik al zei, oost-west en midden in twee maanden is gekkenwerk.
Wil je over bepaalde stukken/streken meer weten, laat het weten. Gelukkig heb je nog even om te plannen.
Bedankt allebei, voor de reacties! Er zijn zoveel verschillende mogelijkheden… Wat het zuiden betreft, dachten wij dat het qua klimaat wat minder aantrekkelijk was en blijven we ws liever wat langer in het noorden. Wilde trouwens nog wel even corrigeren, want in mijn eerste bericht had ik het over de oostkust, maar ik bedoelde hier eigenlijk alleen een stuk tussen Brisbane en Cairns mee, maar dan nog is het allemaal wel erg veel.
Waar we nu aan denken is op Sydney vliegen, daar enkele dagen blijven en dan per bus/vliegtuig naar Brisbane. Tussen Brisbane en Cairns Fraser Island, Great Barrier Reef etc en dan vanaf Cairns misschien nog enkele dagen omhoog. Daarna vliegen Cairns-Darwin en dan sowieso via Kakadu en Litchfield, naar beneden naar Adelaide en dan toch de Red Centre meepakken. Wat ik nog wel een dilemma vind: the Kimberley lijkt me zo ontzettend mooi…! Daar wil ik echt graag naar toe, maar zelf 4wd rijden zien we niet zitten en tours zijn allemaal erg duur, bijv. voor Darwin-Broome (of andersom) 9 dagen betaal je al zo 2000AUD en dat is toch echt wel te veel voor ons. Hebben jullie wellicht nog tips om dit gebied toch nog op een goedkope manier te bezoeken, in aanmerking genomen dat we via de eerder genoemde NP’s richting Red Centre en dan Adelaide willen rijden?
Natuurlijk ben ik ook benieuwd wat jullie van dit reisschema vinden. Smaken verschillen, dat weet ik, maar ben toch benieuwd!
Je hinkt nog steeds op twee gedachten. The Kimberleys is een fantastisch gebied. Australische vrienden van ons brengen er jaarlijks maanden door en ontdekken nog steeds nieuwe plekken. Het ligt vanuit Darwin of Katherine ook bepaald niet om de hoek, Realiseer je je dat Darwin-Broome dik 1800 kilometer is, die je in jullie laatste schema ook weer terug moet. Dat is dan nog over de Highway, dus dan ben je de Kimberleys nog niet in. Als je een tour boekt maak je lange dagen en zie je kleine stukjes van de Kimberleys. Je wordt dan langs de zogeheten ‘tourist traps’ gevoerd. Dat zou ik ook het geld niet waard vinden. En zonder 4-wd kom je daar nergens. Dus er zijn volgens mij twee opties:
De Kimberleys deze keer helemaal vergeten; de rest van je schema aanhouden (dan kun je als je opschiet ook Uluru nog ‘effe gauw’ inpassen, je komt er immers toch ‘bijna langs’) en in Adelaide eindigen.
Een volgende keer weer in Darwin beginnen, met de campervan naar West-Australië rijden en onderweg, als je niet meer helemaal uit Darwin hoeft te komen, een tour in de Kimberleys boeken. Vanuit Kununnura, Halls Creek, Wyndham of Broome. Dat zal in kosten en tijd schelen.
Sterkte en plezier bij het plannen.
Hoi Willem, bedankt voor je snelle reactie. Ik denk/vrees dat je gelijk hebt! Vind het jammer, want the Kimberley leek me echt een mooi gebied, maar keuzes, keuzes…Wellicht een goede reden om nog een keer te gaan, wie weet! Maar eerst moeten we onze eerste reis maar eens maken.
Hallo
het westen geniet ook onze voorkeur.
Als je niet het hele stuk met een 4 WD wilt gaan rijden. Kun je er misschien een huren voor een dag in Kununuru. Je kunt dan richtin El Questro gaan. Heb je gelijk een stukje van Gibb River Road gehad. Is wel een iets toeristischer stukje maar toch nog altijd mooi.
Evt kun je ook in Broome voor een of enkele dagen een 4WD huren om richting Cape Leveque te rijden. Of evt kun je ook in twee/drie dagen een rondje Broome, Derby, Windjana Gorge NP, Tunnel Creek NP maken. Broome - Windjana is ca 350 Km. Daar is een redelijk grote campingground (zonder Stroom, etc. wel toiletten en een beetje koud waswater). Terugweg zal dan ca 450 km zijn. Wordt dan wel een redelijk zware dag. maar je hebt dan wel een leuk stukje gravel gehad.
Zonder 4 WD zul je ook Purnululu NP moeten overslaan. Misschien heb je dan gelijk een goede reden om weer eens terug te gaan. Wij hebben die beslissing al genommen. Nu is het alleen nog wachten op tijd en geld.
Wij zijn enkele jaren geleden op ons gemakje van Perth naar Darwin gereden in 5 weken. Ook tijd gehad om eens een dagje lekker op het strand te liggen genieten/snorkelen, etc.
Met betrekking tot de resterende 2-3 weken. Je zou de slinger naar onder kunnen maken. Perth, Albany, Esperance, Kalgoorlie en terug naar Perth. Dit is in ca 2-3 weken te doen.
Of toch iets meer spenderen en naar Uluru vliegen. Dat stuk rots had op mij wel zijn impact. Ik denk dat je ook rondom Uluru/Alice Springs wel twee tot drie weken kunt rondtrekken zonder je te vervelen. Het is daar heel anders als aan de westkust. Wij hebben dat stuk heel lang geleden met de bus gedaan. We hadden toen niet zoveel tijd om alles daar te bekijken.
Ik geloof dat jij een gepasseerd station weer wilt aandoen, Wim. Ze zijn er eindelijk uit om op een verantwoorde manier twee maanden te besteden. Twee tot drie weken Alice Springs en Uluru betekent heel serieus 4wd en dat doe je niet zonder ervaring. Je zult er maar met een auto op benzine in rijden en er achter komen dat bij de eerste de beste pomp geen benzine te koop is vanwege het benzine snuiven.
Brisbane-Cairns en daarna Darwin-Adelaide in twee maanden met alles wat er in het NT te zien is, is een prima reis. Gewoon geen onrust meer stoken, denk ik. Lees de post van 29-07 om 14:01 nog maar eens, dan zul je het met me eens moeten zijn dat ze zich geen moment vervelen en helemaal geen tijd hebben om het prachtige west-australië te doen zoals je het moet doen.
Je hebt wel gelijk tav Uluru en serieus 4WD. Je moet daar idd iets beter voorbereid zijn.
Ik wist trouwens niet dat benzine snuiven daar nu al zo´n groot probleem is. Wist wel van alcoholproblemen.
Voor de rest probeer ik geen onrust te stoken. De reis die jij hebt voorgesteld is absoluut niet verkeerd.
Ik geef gewoon een iets andere optie. Oostkust was ik “even vergeten”. Denk dat iedereen zijn eigen voorkeuren heeft. De onze ligt meer in het westen en rond Darwin. Alhoewel langs de oostkust zeer leuke plekjes zijn, dat zal ik nooit ontkennen.
dat benzine snuiven is al jaren een probleem. Let maar eens op hoeveel pet-flessen her en der liggen waar onder de hals een gat in zit. In het begin begrepen we het niet, later kwamen we er achter dat daar het ‘snuifpijpje’ in gestoken werd.
En het is dat ze zich al zo hadden gefocust op de oostkust en door het midden terug, dat ik WA als no-go zag. Als ze mij hadden gevraagd waarheen? Had ik ze in Darwin laten landen en naar Perth laten rijden. WA is onze absoluut favoriete staat. En we kunnen vergelijken, want we hebben in 6 jaar 120.000 kilometer in het fantastische land rondgereden. Kris-kras, off en on road. Hele grote delen van de oostkust ’ haatten’ we. Vanwege de te grote aantallen toeristen, de vele no-camping bordjes en de tourist traps. Maar ik wil niet ontmoedigen want er zijn ook hele mooie stukken bij, vooral voor ‘nieuwkomers’.