We gaan in juli 3 weken reizen door Oost-Canada met een huurauto. We weten niet of het nodig is om een auto met 4WD te huren. Wie heeft ervaring met het volgende traject en kan ons adviseren?
Montreal- Laurentian mountains (117)
Trois Rivieres- Lac st. Jean (155)
Lac St. Jean - Tadoussac/ Parc du Saguaney (172)
Westzijde Fleuve St. Laurent - Montreal (138)
Inge, 4 wheel is aardig als je echt terein gaat rijden. Gezien jullie waarschijnlijk van de ene plaats naar de andere gaan, is een 2 wheel meer dan genoeg.
Ik rij hier heel veel gravel roads met een voorwiel aandrijving en dat gaat prima.
Ik heb vorig jaar dezelfde regio’s bezocht (Montréal - Québec - Tadoussac - Saguaney/Chicoutimi - Lac St. Jean en met de 169 (door de Laurentian Mountains) terug naar Québec/Montréal). Welliswaar in 1 week, maar overal waar ik kwam waren de wegen dik in orde! Dan ook geen moment mij afgevraagd waarom ik geen 4WD had ipv een sedan.
Auto dik in orde dus! Hoop dat dit advies nog op tijd komt.
Tips:
kayakken in L’Anse St. Jean op de Saguaney rivier;
National Parc Pointe-Taillon (in Lac St. Jean) met de naburige camping/herberg Ile-Du-Repos (spreken matig Engels bij de receptie, maar de sfeer is prachtig als je van simpel houdt);
Inderdaad is het niet nodig een 4WD te huren (het is natuurlijk wel leuk). Autohuren en benzine kosten zijn lang niet zo duur als hier. Je bent waarschijnlijk, net als wij, meer geld kwijt aan de parkeerkosten dan het huren van de auto. We hebben ook in april een paar weken door het Toronto gebied getoured. We hadden gewoon een klein autootje (Hyundai) en met z’n vieren was dat voldoende. Voordeel van een kleine auto is ook dat je je makkelijker door de drukke Toronto kan manufreren.
Jep, alle steden in Canada en touristische attracties betaal je voor. Sinds wij hoofdzakelijk in Toronto zaten, waren we elke dag een zak met geld kwijt.
In de grote steden betaal je voor parkeren. Niet bij Walmart etc. maar meestal in de binnenstad. Zo is het in NL ook begonnen en nu betaal je overal waar je parkeerd, iig in Amsterdam.
Een 4wd heb je idd echt niet nodig in dat gedeelte van Canada. Erg mooi trouwens daar!
Nog 1 tip: Als je om Lac-St-Jean rijd kom je langs een stadje St-Felicien, daar zit een onwijs gave dierentuin. Kan je met een treintje door een een gebied waar ze elanden, beren, tig verschillende soorten herten hebben in hun natuurlijke omgeving. Gaaf om te zien!
Dit is hun website: http://www.borealie.org/