Cruisen door Canada maar hoe??!?!

Ga in Augustus met een vriendin van mij naar Canada.
Dit is onze route :

Toronto - Kingston - Montreal - Ottawa/Gatineau - via Algonquin NP terug naar Toronto - Niagara Falls - Toronto - vlucht naar Calgary - Banff - Jasper - Kamloop - Vancouver - Vancouver Island - Victoria - Vancouver - Amsterdam.

Het plan is om een auto te huren, maar tot zover wat we hebben kunnen vinden moet je de datum’s vast moet zetten voor het ophalen en weer inleveren van de auto. En het liefst willen we toch iets meer flexibiliteit hebben.
Dit omdat we ook een binnenlande vlucht gaan maken, zou het mooi als we zelf kunnen bepalen wanneer we de auto weer inleveren. We gaan in totaal voor 4 weken. Een auto kopen lijkt me dan geen goede optie. En openbaar vervoer hebben we ook vanaf gezien.
Weet misschien iemand of er verhuur bedrijven zijn die deze optie hebben.
Of weten jullie nog betere optie’s.

alvast bedankt.

Wilco en San.

Bij mijn weten biedt geen enkele autoverhuurder zoiets aan. Zou anders wel een duur geintje worden, omdat ze natuurlijk de vloot zo veel mogelijk verhuren (iedere stilstaande auto kost meer geld dan het oplevert). Als je dus de auto eerder komt terugbrengen, moeten ze dus zien dat ze binnen een dag een nieuwe huurder vinden. Of als ze de auto al toezeggen aan een andere huurder, hebben ze een probleem als je langer wegblijft.

Je kan wel de auto reserveren voor de maximum verwachte duur. Dat als je langer wilt blijven, je de auto in ieder geval nog hebt. Als je 'm eerder wilt inleveren, kun je misschien vooruit bellen om te melden dat je eerder terugkomt en wellicht berekenen ze een aantal dagen minder.

Trouwens, als je toch Oost-Canada erbij pakt, mis ik zeker nog Québec-City in de planning. Nova Scotia zou ook mooi zijn, maar ligt een heel stuk verder.

Voor 4 weken zou ik ook zeker nadenken of je je niet wilt beperken tot 1 kant van Canada. Alberta en BC hebben op zich zelf al genoeg bezienswaardigheden om minimaal 4 weken zoet te zijn. Idem voor Ontario, Québec en de Maritime provincies. Geeft wellicht ook veel meer rust in de planning en je weet zeker dat je de auto voor de volledige 4 weken wilt houden.

Helemaal mee eens. Ik heb 6 weken door BC, Alberta, NWT en Yukon gereden (10.000 km) en dat was net voldoende voor een globale indruk. Ik begrijp jullie behoefte aan die flexibiliteit wel, maar met deze plannen lijkt mij dat niet zo noodzakelijk aangezien je jezelf een wel heel fors reistempo oplegt.
Er lijkt mij erg weinig speelruimte over om ergens een dagje (of twee) langer te blijven (laat staan korter).

Misschien iets over na te denken: niet alle wegen (zeker in het westen) zijn glad geasfalteerde wegen (soms ook gravel of op dat moment in onderhoud) waardoor je gemiddelde snelheid fors lager kan uitvallen. En dan is er ook Moeder Natuur nog die voor allerlei verrassingen kan zorgen.

Rob

Ik zie overigens net Sandra’s originele oproep:

Vanaf 8 augustus 2011 wil ik richting Montreal (Canada) vliegen, vervolgens in Oost-Canada alles zien wat de moeite waard is (ongeveer 2 weken) en daarna op familiebezoek in Gatineau (dichtbij Ottawa).

Alles wat de moeite waard is in Oost-Canada kost zeker wel veel meer dan twee weken. Voor Ontario en Québec kun je zelf al een maand rondtrekken en dat is al zonder treuzelen en dan zijn jullie nog niet eens aan de kust geweest. Ik kan mij voorstellen dat als je nog nooit in Canada bent geweest en je werpt een eerste blik op de kaart, dat het allemaal niet zó groot lijkt. Kingston - Montréal is minstens 4 uur continu in de auto. …als het verkeer meezit. Montréal - Québec is buiten de spits 3 uur. Vervolgens wil je in 1 of 2 dagen naar Tadoussac rijden, daarna door naar Lac-Saint-Jean, Parc National de Jacques Cartier, rondje Gaspésie (ongeveer een week voor uittrekken) en dan heb je pas de meest globale highlights gehad van deze twee provincies.

Wellicht nog maar een keer je keuzes onder de loep nemen? Je doet immers ook niet alle highlights in Europa (en dan bedoel ik geografisch, niet alleen de EU) in 4 weken. :slight_smile:

Ik sluit me aan bij Rob en Jurjen. De afstanden in Canada zijn enorm en de infrastructuur is niet van dien aard, dat je gemiddelden gaat halen van ca. 100 km/h of meer. Als je je beperkt tot autorijden en af en toe een foto-moment kom je aan 80km/h. Neem je onderweg wat meer de tijd voor bezienswaardigheden en b.v. een wandeling dan loopt dat terug tot 60km/h.
Vier weken lijkt heel wat, maar dat zal met deze afstanden echt tegenvallen. Ook al omdat er, in je oorspronkelijke plan nog eens drie “vlieg-dagen” afgaan. Dan hou je m.i. echt te weinig over om daadwerkelijk wat te zien.
Keuzes maken is altijd moeilijk, maar zeker voor Canada geldt; minder is meer.
Kies voor een kleiner gebied en geniet daar ten volle van, anders ben je straks weer thuis en vraag je je af waar je precies bent geweest en wat je hebt gezien.
Wat betreft de huurauto; die kun je natuurlijk ook lokaal regelen, dat hoeft niet per sé via internet. Zowel in Toronto als Calgary zijn vele autoverhuurders gevestigd en “aan de balie” kun je vaak wel wat flexibelere afspraken maken dan on-line.

Jup, men heeft hier gelijk.

Als je wat meer kan vertellen over wat je graag wil doen kunnen we je wat adviseren. Hou je van (berg)wandelen, shoppen, foto’s maken, de kust, dorpjes en steden verkennen?

Verder over je trip:
Calgary - Banff - Jasper - Kamloop - Vancouver - Vancouver Island - Victoria - Vancouver - Amsterdam

Calgary zelf vond ik persoonlijk niet veel aan. Het is een grote stad en buiten het hart is het een grote strip mall (grote pakeerplaatsen met winkels eromheen). Wat ik iedereen adviseer is om 's ochtends vanuit Calgary naar het westen te rijden. Calgary is vlak en dan rij je met de zon in je rug richting rockies die over de hele horizon verschijnen. Maar dan moet je wel mooi weer hebben, afgelopen zomer in augustus hadden wij toe regen.

Banff en Jasper (de parken) zullen ‘druk’ zijn maar het zijn natuurlijk niet voor niets nationale parken. Wel moet je een parkpas kopen bij entree als je er verblijft. Als je er in een keer doorheen rijdt hoeft dat niet.

Kamloops is op zich weinig aan en dat hele gebied is niet veel speciaal. Het is daar in de zomer vaak erg heet en droog. Verder ten zuiden langs Osoyoos e.d. is het ook droog maar wel mooier en je hebt er veel vers fruit dat dan geoogst wordt. Wat je kan overwegen is om vanaf Kamloops richting Lillooet te rijden en vevolgns richting Pemberton, Whistler, Squamish en Vancouver. Dat vond ik een mooiere route en vanaf Whistler tot Vancouver is de sea to sky highway, erg mooie route.

Afhankelijk van wat je leuk vind kan je een dag op de North Shore doorbrengen en een dag of twee downtown Vancouver. Vancouver Island is maar net wat je leuk vind. Je kan er een week rondrijden en er niet genoeg van krijgen.

Kijk ook eens op de site van www.bcferries.ca om een idee te krijgen van prijzen en wele ferries er allemaal zijn. Zo kan je ook wat andere eilanden bezoeken hier.

Vancouver is al aan bod gekomen, alleen Amsterdam snap ik niet :wink: Daar wil je echt niet meer heen na zo’n trip. Toen ik voor het eerst weer in NL kwam na 3 maanden in Canada was NL wel heel erg vlak plotseling.

Ik zou met Google Maps wel even plannen welke route je ongeveer gaat nemen omdat je dan een overzicht hebt van de kilometers en de reistijden en wat je kan doen per dag.

Bedankt voor jullie adviezen, als Wilco het niet doet dan doe ik het wel!
De reis naar Canada wordt echt super!!! Wilco heeft afgehaakt, maar er komt vast wel iemand op mijn pad die met mij naar Canada wil! (Het nieuwe oproepje is geplaatst op www.wereldwijzer.nl)

:kus:
San