In juli 2010 willen we met zn tweeen naar west canada. Is het daar nodig om een 4 wheel drive te hebben? Met andere woorden, moet je echt dingen overslaan omdat je er niet met een gewone auto kunt komen? zoja welke dingen zouden we dan over moeten slaan?
Op zich zijn alle attracties zonder 4WD prima te bereiken. Wij hebben de laatste jaren wel steeds een 4WD gehuurd, maar dat was meer vanwege luxe en comfort.
Als je veel km’s rijdt over onverharde wegen, om bijv wandelingen te bereiken, is een 4WD wel prettig. Je zit wat hoger en je rijdt wat makkelijker over zand en losse steentjes. Nodig is het niet.
Bedankt voor je reactie! We gaan waarschijnlijk dan toch voor een 2WD, het is een stukje goedkoper in de huurprijs en minder benzine kosten. De 4 WD bewaren we dan voor Australie, daar zijn we al een keer met een 2WD geweest, maar toen hebben we wel een aantal keer gebaald dat we geen 4WD hadden en moesten we bepaalde stukken overslaan…
Zoals Ferry al laat doorschemeren: het ligt helemaal aan wat voor uitstapjes je hebt gepland. Het wegennet in Canada is zeker in orde, maar net die minder populaire laatste eindjes in de National Parks (en zeker de natuur daarbuiten) zijn soms onverhard.
Een aantal weken geleden heb ik met een stel vrienden nog zo’n 5.500 km daar afgelegd, met een Mercury Grand Marquis. Gewoon 2WD dus. De meeste wegen zijn erg goed, maar ook die paar stukken onverhard hebben geen enkel probleem opgeleverd. Ja, een lekke band, maar die was gezien het minimale profiel toch al hard aan vervanging toe en daartegen helpt 4WD ook niet. Maar als je je rijstijl een beetje aanpast kom je met een gewone auto ook bijna overal.
We hadden vooraf overigens nog wel een 4WD overwogen, voor dezelfde prijs hadden we een Ford Edge kunnen krijgen. Maar ja, die Mercury had simpelweg een dubbel zo grote kofferbak, en die kwam toch wel goed van pas…
Ik ben onlangs ook door west canada getrokken met een 2wd. Prima te doen. Gravelwegen gaan ook goed. als je er niet vol gas door heen wilt stuiven tenminste. Maar dat wil je toch niet want het is daar zooooooo moooooi!! Nadeel, wij hadden een oerlelijke PT Cruiser, maar ach zelfs die heeft ons door de rockies gereden. Als je niet onnodig kosten wilt maken, comfortabel reizen kun je rustig een 2wd nemen.
Tip neem wel cruise control. Dat hadden wij helaas niet, dat vond ik wel een gemis