Ik ben net nieuw hier, heb deze site gevonden doordat ik informatie opzocht over Canada. Sinds een aantal maanden ben ik helemaal verslaafd aan dit land, en ik ben nu al bijna vastbesloten dat ik na het behalen van mijn vwo diploma minimaal een half jaar door (west)Canada wil backpacken.
Het is misschien vroeg (duurt nog 2 1/2 jaar haha), maar nieuwsgierig en enthousiast als ik ben zit ik nou al met allemaal vragen, en ik kan niet 2 jaar wachten om deze te stellen
Het meest belangrijk is eigenlijk dit; Als ik naar Canada ga, lijkt het me het gemakkelijkst om met de auto rond te reizen. Maar gezien mijn leeftijd (ben dan 18 of 19) is het voor zover ik heb begrepen niet mogelijk om een auto te huren. Bovendien past dit ook niet echt in mijn budget, en weet ik niet zeker of ik dan al wel in bezit ben van een rijbewijs. Andere opties worden voor mij dan lopen of fietsen. Alleen mijn vraag is, of dit wel praktisch is in een land als Canada. Ik heb het forum al wat rondgekeken en kwam zo al op het Moose Travel, dit lijkt mij wel handig alleen komen zij niet op alle plekken die ik wil zien. Dus hiervan zal ik dan maar deels gebruik maken, en dat is misschien een beetje zonde van het geld.
Ik weet dat het erg vroeg is om al zo ver te denken, maar het is een vraag die al zo lang in mân hoofd zit. Beter dat ik nou al het antwoord weet, als het blijkt dat mijn plannen toch niet echt uit te werken zijn heb ik in ieder geval nog tijd zat om iets nieuws te plannen.
In Canada kan je ook veel met de (greyhound)bus reizen. Verder gaan er ook treinen, maar die kunnen niet overal komen, vooral niet richting het noorden en de Nationale parken. Je kan in ieder geval even kijken op www.greyhound.ca
Veel plezier alvast!
Als je sportief bent aangelegd, kun je inderdaad besluiten om te gaan fietsen. Zorg voor een goede fiets, een set tassen, een speciaal boek met kaarten met de fietsroutes en je kan van start! Dit zijn overigens wel voorbereidingen die je ter plaatse moet doen, lijkt me. Met de fiets mag je welliswaar niet op de snelwegen, maar volgens mij kun je behoorlijk ver komen!
West Canada is vrij ruig, veel bergen dus niet altijd even handig om te fietsen. Je kan zeker wel van plaats tot plaats met de busjes van het Moose Travel network of de Greyhound bus en dan ter plaatse telkens een fiets huren en daar stukken mee afleggen. Er zijn verschillende fietsroutes in West Canada. In de Canadese Rockies (ook erg bergachtig) is het ook mogelijk om te fietsen, maar vergeet niet dat de afstanden enorm zijn en dat het veel bergop en bergaf is. Of het te doen is om van het Vancouver naar bijvoorbeeld de Rockies te fietsen, weet ik nietâŠmaar het lijkt me onbegonnen werk als je zulke omstandigheden niet gewoon bent. Het is ongeveer 800-900km in totaal van Vancouver naar de Rockies.
Als je nog geen of weinig ervaring hebt in dergelijke zaken, zou ik het uit je hoofd zetten om met de fiets te gaan.
Het lijkt avontuurlijk en stoer enzo, maar eens je het aant doen bent, ga je het wss gauw beu worden, verkoop je je fiets en neem je de bus.
Leer eerst jezelf kennen voor je zoiets doet.
En train uw lichaam.
Je hebt niks aan een prachtig landschap als je te uitgeput bent om het zien.
Met de fiets mag je welliswaar niet op de snelwegen
En jij woont in Canada?Als je het echt gaat doen, moet je de wetten ivm de snelwegen eens bekijken, want in o.a. Yukon, NWT, BC en Alberta, zie je vaak fietsers op de snelweg.
Kan je niet eerst in Europa een fietstocht van Spanje naar Nederland ofzo maken?
Dan weet je beter wat je kan en niet en zal je veel meer kans op slagen hebben.
Ik ben eens Van in ZW-Normandie tot Brussel gefietst, was echt de moeite.
Wat denk je ervan om te liften?
Canada is echt een lift-land vind ik.
Het is vaak sneller dan met de bus en je bent van niets afhankelijk. (behalve dan van de mensen die je oppikken)
Je kan er ook op de snelweg gaan staan om te liften, wat je veel meer kans geeft dan wanneer je je moet beperken tot de oprit.
Iets minder neerbuigend mag ook wel (zeker als nieuwkomer)! Hier in QC is het in ieder geval verboden (bron: een vriend van me die werkt op het Ministerie van Transport).
Trouwens, als jij zoân grote Canadakenner zou zijn, wist je dat deze wetten per provincie verschillen. Bovendien: fietsers op een snelweg zien betekent nog niet dat dit is toegestaan.
Iets minder neerbuigend mag ook wel (zeker als nieuwkomer)!
Mijn oprechte excuses, ik weet niet wat me bezielde:)
Je moet je zo snel niet aangevallen voelen, ik bedoel het niet kwaad.
Trouwens, als jij zoân grote Canadakenner zou zijn, wist je dat deze wetten per provincie verschillen.
En? Je had het toch over Canada en niet enkel QC.
Hoe moet ik de wetten nu kennen, ik zeg enkel wat ik zie en hoor.
Maar kijk, als je spreekt over Alberta, BC, Yukon en NWT, per fiets te bezoeken, kan je niet anders dan highways te gebruiken(hoe kan je bijvoorbeeld van Jasper naar Banff fietsen, zonder een highway te gebruiken?)âŠ
In een land als Canada, met zoveel natuur, waar steden vaak slechts via een snelweg naar de buitenwereld zijn verbonden, kan je moeilijk anders dan voetgangers en fietsers toe te laten op snelwegen.( daarom niet op allemaal)
En sja, vermits je in Canada woont, vind ik het raar dat je dat niet weet.
shoot me
In Noord-Yukon, op de Dempster Highway, ben ik een zekere Dirk (een belg) tegengekomen.
Die fietste van Tierra del Fuego (vuurland) tot Inuvik en dan terug naar Bolivia geloof ik. Hij was al 2 jaar onderweg met de fiets.
Hij had ook al heel Europa en Azie (behalve rusland) befietst.
Iemand die me enkele maanden voor die ontmoeting een lift gaf van Whitehorse tot Anchiorage, was diezelfde âDirkâ tegengekomen in een van de verenigde staten en die heeft me dat dus verteld, nadat ik zei dat ik ook uit Belgie kom.
Vanaf dan was Dirk de enige belg vanwie ik wist dat hij in Canada zat.
En dat is dan de gene dat ik tegenkom.
Dat noemt men âtoevalâ gelopof ik:)
Als je nog geen of weinig ervaring hebt in dergelijke zaken, zou ik het uit je hoofd zetten om met de fiets te gaan.
Het lijkt avontuurlijk en stoer enzo, maar eens je het aant doen bent, ga je het wss gauw beu worden, verkoop je je fiets en neem je de bus.
Leer eerst jezelf kennen voor je zoiets doet.
En train uw lichaam.
Je hebt niks aan een prachtig landschap als je te uitgeput bent om het zien.
Ik fiets nu al best wel wat, vandaar het idee om een deel fietsend door te brengen. Natuurlijk is Canada niet te vergelijken met Nederland, vandaar dat ik ook al het idee had om als voorbereiding nog een reisje door Europa te gaan doen. Dit zou ik sowieso al doen om mijn conditie te testen. Ik wil namelijk veel gaan trainen zodat ik het lang vol kan houden, fietsend of lopend maakt niet uit.
Tot nu toe is mijn planning nog steeds om een jaar in Canada te blijven. Na alle reacties gelezen te hebben denk ik dat ik van deze tijd gebruik ga maken om gewoon meerdere dingen uit te proberen, dus fietsen, lopen, liften en bussen. Dan kan ik verder reizen op de manier die voor mij het beste blijkt te zijn.
Dan had ik nog een andere vraag; hoe zijn de mogelijkheden als buitenlander om een appartement te huren. Voor als er bijvoorbeeld werk is gevonden in een bepaalde plaats en je wilt daar blijven voor laten we zeggen 3 maanden. Kan dat gewoon met je WHP visum?
Ik weet wel dat er veel mensen zijn die ergens op een camping in een tentje verblijven, terwijl ze werkenâŠDat geeft je ook de vrijheid sneller te kuunnen vertrekken als je het werk beu bent.
In sommige jeugdherbergen kan je aan verlaagd tarief voor een maand ineens huren. (meestal niet in de zomermaanden)
In Anchorage hebk zo voor een maand een bed gehuurd in n jeugdherberg. Koste me 320 USD. (alle comfort inbegrepen)
Canadezen houden niet zo van contracten. Veel appartementen worden gedeeld door meerdere jongeren (al dan niet studenten), waarvan meestal 1 of 2 van hun het contract met een huisbaas hebben getekend. Los daarvan wordt er heel veel gerouleerd; de ene huisgenoot eruit, de volgende erin. Zolang iedereen aan het einde van de maand maar ieders deel heeft betaald, dat is de ongeschreven regel. De huisbazen doen er ook nooit moeilijk over: zolang ze hun huur maar vangen.
Het is daarom (theoretisch) vrij simpel om in een appartement met huisgenoten in te trekken. Ook heb je dan als voordeel dat je niet zelf op zoek moet naar een koelkast, fornuis, over, magnetron, wasmachine, droger en al die andere handige dingen om in huis te hebben (de huisgenoten hebben die simpelweg al en delen die met de rest).
Dan nog in zoân woning terecht komen⊠Veelal worden er ter plaatse in bakkerswinkels e.d. advertenties opgehangen âroommate wantedâ met een telefoonnummer en/of emailadres. Minder vaak, maar toch de moeite waard om te kijken, worden advertenties op internet gezet. Ik zou dan beginnen met kijken op Kijiji (de Canadese variant van Marktplaats). Afhankelijk van waar je komt te zitten, is 200 CA$ per maand best goed mogelijk!