Onze reis naar Vanuatu in 2012

21 April 2012 vertrekken we voor 5 1/2 week naar de South Pacific.We komen op 29 mei weer terug. We gaan via Nieuw-Zeeland naar Tonga en blijven daar 6 nachten. We bezoeken Tongatapu, de Vava’u- en Haapai eilanden. Vanaf Tongatapu gaan we via een stop-over in Fiji naar Samoa. We willen een verjaardag 2 maal vieren en vliegen daarom van Samoa op de verjaardagsdag naar Amerikaans Samoa. Daarna gaan we via een paar dagen Fiji naar onze eindbestemming: Vanuatu. Het plan is om daar van 3 mei tot 27 mei te verblijven. In de planning staan nu vervolgens: 3 dagen Efate, 4 dagen Malekula, 3 dagen Santo, 5 dagen Pentecost en 4 dagen Tanna. De heen en terugreis zijn vrijwel geheel geboekt en betaald. We boeken alle vluchten en verblijven zelf.
Op de heenreis bezoeken we ook nog Singapore, daar zijn we nog niet geweest. En op de terugweg gaan we nog even zwemmen bij Phuket in Thailand.
We kwamen er op om naar Vanuatu te gaan toen we in de zaterdageditie van de Telegraaf, de reiskrant, een stuk lazen over Vanuatu.

Wauw, klinkt echt als een goede reis, heel erg veel plezier! :slight_smile:

Super reis geniet ervan!!

Ik heb ook 1 dag 2x meegemaakt door van NZ naar Samoa (“terug in de tijd”) te vliegen. Dat is een rare en aparte ervaring!

Waw, dat ziet er een mooie reis uit.

Bedankt voor de reacties! We zijn druk bezig om de reis invulling te geven. Het is nog een half jaartje wachten en dan is het zo ver! :cheer:

Beetje krapjes, in 6 dagen naar Tongatapu, Vava’u en Ha’apai. In mijn ogen ben je dan overal te kort en bovendien vallen vluchten van Chathams Pacific regelmatig uit wegens technische probleempjes. Verder ziet het schema er goed uit!

Ach ja, het is kort. Maar in andere vakanties hebben we nog wel extremere dingen gedaan: 2 dagen vietnam, 2 dagen bali, 7 dagen australie, 4 dagen thailand, 3 dagen laos etc.
Het feit dat een vlucht uit kan vallen zou wel een probleem kunnen zijn. Op vanuatu houden we daar wel rekening mee. Ik dacht dat chatham wel betrouwbaarder zou zijn.

mvg Peter

Ik ben in maart 2010 van Tonga naar Vava’u v.v. geweest met Chathams Pacific, moest de heenreis verplaatsen van zaterdag naar maandag (op zondag wordt niet gevlogen). Op de terugreis had ik mazzel: mijn vlucht ging wel, maar verdere vluchten die dag niet. Oorzaak op beide dagen: technische problemen.

1 like

Ik zit toevallig net te kijken naar onze planning. We kunnen telkens een vlucht later nemen om toch nog weer op de planning uit te komen. Zo kunnen we de volgende dag 2 maal een vlucht nemen ipv de gemiste vlucht en toch nog de vlucht halen van Tongatapu naar Fiji. Ik denk, dat ik daar al rekening mee gehouden heb toen ik het boekte. (alweer een tijdje geleden).
We hebben ondertussen wel al de vluchten van Vanuatu air moeten verplaatsen naar een dag ervoor. De vluchttijden waren plotseling verandert. We boeken meestal ver van te voren en soms is dat juist niet verstandig. De vluchtschema’s blijken nog aangepast te worden soms.

gr. Peter

Dan is het goed.
Ja vluchtschema’s worden daar regelmatig aangepast. Ik was een half jaar onderweg (43 keer gevlogen, meeste vluchten al vooraf geboekt) en kreeg aardig wat wijzigingen per mail binnen.
Goede reis, veel plezier!!

PS artikel in de Telegraaf heb ik ook uitgeknipt, zit nu in mijn South Pacific-plakboek. Grappig dat het jullie zo heeft geïnspireerd!
Het is ook op de website van de Telegraaf na te lezen:

http://www.telegraaf.nl/reiskrant/verrereizen/9282931/__Vanuatu_verwelkomt_gasten_met_open_armen__.html

Over 3 weken is het dan zo ver: we vertrekken naar de South Pacific. De mensen die ons kennen zullen al weten dat we altijd een behoorlijk vol programma hebben. Hierbij het programma voor deze reis. Alle vluchten zijn geboekt en ook de verblijven: hotels, resorts, hutjes en treehouse.


21 april Amsterdam- Cairo - Bangkok
22 april Bangkok- Singapore SINGAPORE
23 april Bezoek Singapore, Singapore-Kuala lumpur MALEISIE
24 april Kuala lumpur-Christchurch-Auckland Nieuwzeeland
25 april Rondkijken in Auckland, Auckland-Tongatapu TONGA
26 april Tongatapu- Vava’u eilanden. TONGA
27 april Vava’u eilanden TONGA
28 april Vavaú- Haapai eilanden TONGA
29 april Haapai- eilanden TONGA
30 april Haapai- Tongatapu TONGA
1mei Tongatapu- FIJI - Apia SAMOA
2 mei SAMOA
3 mei Samoa- Amerikaans samoa
4 mei Amerikaans samoa AM.SAMOA
5 mei Amerikaans Samoa - FIji FIJI
6 mei Fiji
7 mei Fiji
8 mei Fiji-Vanuatu Efate VANUATU
9 mei Port Vila Efate - Malekula VANUATU
10 mei Malekula VANUATU
11 mei Malekula VANUATU
12 mei Malekula VANUATU
13 mei Malekula-Santo Port Olry VANUATU
14 mei Santo VANUATU
15 mei Santo VANUATU
16 mei Santo - Lonorore Pentecost VANUATU
17 mei Pentecost VANUATU
18 mei Pentecost VANUATU
19 mei Pentecost (landdiving) VANUATU :zon02:
20 mei Pentecost VANUATU
21 mei Pentecost - Efate Port vila VANUATU
22 mei Efate Port Vila - Tanna VANUATU
23 mei Tanna VANUATU
24 mei Tanna VANUATU
25 mei Tanna - Efate Port Vila VANUATU
26 mei Port Vila - Auckland NIEUW ZEELAND
27 mei Auckland-Christchurch NIEUW ZEELAND
28 mei Christchurch-Kuala lumpur-Phuket- BANGKOK
29 mei Bangkok -CAiro -AMsterdam WEER THUIS

Totaal 29 vluchten!

Om het hele programma uit te schrijven is een beetje teveel werk. Ons doel is om een verjaardag 2 maal te vieren. Vandaar ons uitstapje naar Samoa en Amerikaans Samoa. Ons echte doel is Vanuatu. Daar zijn we dus het grootste deel van de reis. We gaan daar de small namba’s en de big namba’s bezoeken (google) en ook de “landdiving” bekijken. De altijd borrelende en spuitende vulkaan op Tanna is ook een hoogtepunt van de reis. Het gaat heel leuk worden. We hebben er zin in!
:cheer::cheer:

1 like

Whaaaaa!!!
Wat klinkt dat onwijs goed!! :smiley:

1 like

Het kan haast ook niet anders dat het een hele fantastische reis gaat worden!
:vak02:

Ziet er goed uit, maar wel heavy met 29 vluchten in nog geen 40 dagen.
Alvast goede reis! Zijn jullie nog ergens te volgen (waarbenjij.nu o.i.d.?)

PS check de foto’s van de (voorbereidingen op de) begrafenis van de koning van Tonga (afgelopen dinsdag begraven) op Redirecting...

Sorry, ik moet beter lezen. aroundtheglobe.info dus.

We zijn het wel gewend om vaak te vliegen. We pakken een vliegtuig alsof we de bus pakken. Vooral deze vakantie zijn het er veel omdat we vliegen van eiland naar eiland. Afgelopen vakantie in september vlogen we 20 keer en in febr. 2010 ongeveer 22 keer, als ik het goed herinner. Het zijn meestal korte vluchtjes met korte inchecktijd.
Wij hebben er geen moeite mee. Gaan gewoon even eten op het vliegveld en voordat je het weet zit je in het vliegtuig, ff slapen en dan wakker worden bij het landen. Meteen uitgerust voor de rest van de dag.
Bedankt voor de link naar de foto’s. Heb ze bekeken. Erg interessant.

gr. Peter

Nou, daar zijn we niet te volgen. Daar staan alleen wat foto’s ná de vakantie. We hebben meestal geen tijd en zin om onderweg een dagboek bij te houden. Onze video en de foto’s zijn ons dagboek. In de video vertellen we steeds wat we gaan doen en wat we deden. Dat is een soort reisverslag.

Ik zie nu dat de echte uitvaartfoto’s nog niet op die Facebook staan, wel op bv. King Of Tonga Dead, George Tupou V Laid To Rest In State Funeral (PICTURES) | HuffPost UK News

Misschien nog een tip voor Tanna: logeer in de buurt van Mount Yasur, dan kan je gemakkelijk twee avonden naar de vulkaan gaan kijken. De tocht ernaartoe vanaf de luchthaven duurt uren, dus als je graag meer dan 1x wil kijken, is dat wel handiger.
En de tweede dag was de vulkaan trouwens helemaal anders dan de eerste keer. De vulkaanactiviteit zelf en de windrichting was anders, het was moeilijk te geloven dat we naar dezelfde vulkaan keken.

Bedankt voor je tip. We hebben er echter al rekening mee gehouden. We gaan op de eerste dag direct vanaf het vliegveld een Kastom-village bezoeken: de Lowinio. Daarna door naar de vulkaan. We slapen in een nieuw gebouwd treehouse en de volgende dag gaan we de bayantree en de vulkaan opnieuw bezoeken. De laatste dag gaan we opnieuw naar een Kastom village, misschien weer de Lowinio om het normale leven te zien of misschien naar de Yakel. De Yakel moet echter minder geworden zijn. Vandaar dat ik het advies kreeg om naar de Lowinio te gaan.
Op Malekula gaan we een hele dag naar de Big-namba’s en we moeten nog proberen of we van de halve dag Small-namba’s een hele dag kunnen maken. Het programma voor Pentecost hebben we nog niet vast staan. Wel gaan we naar de landdiving op zaterdag. Op Santo gaan we naar Port Olry en de blue holes. We huren daar een 4x4 zodat we zelf rond kunnen rijden. Op de andere eilanden is dat helaas niet mogelijk.