Als moderator van dit nieuwe reisforum, wil ik graag een oproep doen naar reiservaringen. Wie is er geweest, welke eilanden heb je bezocht, vond je het een aanrader …
Mijn eigen reiservaring:
Ik hou van vulkanen. In Costa Rica zag ik jaren geleden lava stromen (vanop enkele kilometer afstand) en sindsdien hoopte ik dit ooit nog eens te kunnen zien. En iets later zag ik op tv een reportage over Mount Yasur op het eiland Tanna en toen wist ik: dit wil ik ook ooit zien!
Toen we besloten hadden om nog eens naar Australië te gaan, was dit de perfecte gelegenheid om het te combineren met Mount Yasur, dus met Vanuatu. Vanaf Australie zijn de vluchten naar Vanuatu helemaal niet zo duur en de binnenlandse vlucht naar Tanna bleek ook al vrij goedkoop.
Bij aankomst in Port Vila werden we welkom geheten door een groepje muzikanten. Een leuke manier om in de sfeer te komen. Dan een taxi naar onze accomodatie genomen. Nomads Backpackers in Port Vila.
De aankomst op het eiland Tanna gaf meteen een heel ander gevoel. Hier voel je onmiddellijk dat er niet veel toeristen komen. We werden opgewacht door een jeep van het “hotel” (Friendly Bungalows) waar we zouden verblijven. Wat was het leuk om wat rond te wandelen en te praten met de vriendelijke bevolking!
En dan de vulkaan… De jeep brengt je tot hoog op de vulkaan. Het laatste stukje tot aan de krater moet je te voet doen. We zijn er twee avonden naartoe geweest en we kregen twee keer een totaal ander spectakel te zien. Alletwee prachtig, toch zo verschillend. De eerste keer stond de wind trouwens in onze richting, met als resultaat dat we volledig zwart zagen van het lavastof. Tijdens iedere hevige uitbarsting, schudt de grond. Het donderende geluid erbij, maakt het spectakel compleet. De grootsheid, de kracht van de aarde voelen, onmogelijk om het gevoel uit te leggen …
Hallo Kiwikoala,
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar het volgende: hoe kom je er zo bij om zo’n afgelegen eiland te bezoeken?
Dag Jurjenb,
Hihi, leuke vraag, hoe ik erop gekomen ben om zo’n afgelegen eilanden te bezoeken… één antwoord: de zeer toegankelijke actieve vulkaan. Ik hou van reizen (zoals waarschijnlijk iedereen op dit forum) en vooral van vulkanen. Er zijn in de hele wereld zeer weinig vulkanen waar je echt de lava kan zien. Op vele plaatsen ter wereld kan je wel borrelende modderpoelen, zwaveldampen, e.d. zien, maar stromende lava bewonderen is slechts op weinig plaatsen mogelijk.
Tijdens mijn eerste Australië-reis ontmoette ik veel mensen die ook een “uitstapje” deden naar de Fiji-eilanden, niet zo duur van daaruit. Bij m’n tweede Australië-reis wilde ik er ook van profiteren om wat meer van Oceanië te zien (en Nieuw-Zeeland had ik al eerder bezocht), maar als “vulkaan-freak” koos ik natuurlijk voor Vanuatu in plaats van Fiji.
Ik kan me voorstellen dat er zeer weinig mensen rechtstreeks vanuit Nederland/België naar Vanuatu reizen, maar in combinatie met Australië/Nieuw-Zeeland is het een leuk “extraatje”.
Ik had besloten om naar Vanuatu te gaan. Vanuatu bestaat uit 83 eilanden, en wordt bewoond door zo’n 200.000 mensen. Het geld hier heet Vatu en 1000 Vatu = ong 4 euro.
9 augustus vertrok ik dan met het vliegtuig naar Port Vila. Ik had verschillende mensen uit Vanuatu in Nieuw Zeeland ontmoet, dus die zou ik bezoeken. Maar die bleken naar een ander eiland te zijn gegaan om hun familie te bezoeken.
Maar ik kon bij andere familie van hun verblijven, dus bij aankomst stonden zij mij met een bord met SANDRA op te wachten. Zij hebben mij een groot deel rond Port Vila laten zien, wat natuurlijk super leuk is met lokale bewoners. Ik heb verschillende nieuwe etens en drinkwaren geproeft, waaronder Kava wel het meest bijzondere was. Kava is een alternatief slaap- en kalmeringsmiddel. Kava kan een aantal bijwerkingen hebben die ik hier niet ga beschrijven. Voor geïnteresseerden is dit te vinden via google…
In ieder geval, ik geprobeerd en ik kan je vertellen, de smaak is al niet zo heel lekker, maar het gevoel dat je daarna krijgt, brr. Na mijn weekje in Vanuatu kan ik geen Kava meer zien en ik heb bijna niks gehad. o.a. s’nachts niet kunnen slapen (inderdaad, hoezo alternatief slaapmiddel…) en s’ochtends hartkloppingen…
Maar goed, ook nog andere dingen gedaan, zoals, Port Vila gezien, een waterval gezien vanaf de weg (intree was AUS $20, vanaf de weg kon je ook een deel voor gratis zien ), een resort illegaal bezocht (je mag eigenlijk alleen daarheen als je een hotelgast bent, maar je kan er zo opstappen), het rif bekeken met een boot met een glazen bodem (helaas is het rif hier voor een grotendeel dood…, maar nog veel bijzondere vissen gezien) een schildpadje vast gehouden, haaien gezien en nog veel meer. Na een week was het dan tijd om weer naar Sydney te vliegen.
top, ziet er goed uit.
Je bericht is gemarkeerd door de community en is tijdelijk verborgen.