Zijn er nog mensen die het eiland Tanna bezocht hebben?
Foto’s van de vulkaan Mount Yasur staan in een apart onderwerp.
Zijn er nog mensen die het eiland Tanna bezocht hebben?
Foto’s van de vulkaan Mount Yasur staan in een apart onderwerp.
Tanna kan je bereiken met een binnenlandse vlucht vanuit Port Vila met Air Vanuatu (of je kan eilandhoppen van/naar andere eilanden).
De meeste toeristen komen naar het eiland Tanna, voor de vulkaan Mount Yasur. Maar er is meer te zien en te beleven. De bevolking is er ontzettend vriendelijk (op het hoofdeiland Efate ook wel, maar je merkt dat ze op Tanna niet zoveel toeristen zien), zeker als je de kleine dorpjes bezoekt. Spontaan wordt er fruit aangeboden (of een kokosnoot als je dorst hebt) en ze willen hier helemaal niets voor (dat is zelfs tegen hun cultuur), het groeit immers gewoon aan de bomen.
Aangezien het niet zo toeristisch is, hebben ze wel nog hun eigen gebruiken/gewoonten/ideeën. Een vrouw in bikini op het strand past niet bij hun cultuur, maar omdat ze zo vriendelijk zijn, zullen ze het je niet laten merken. Uit beleefdheid kan je natuurlijk al gauw een doek omslaan, maar niemand zal je dat verplichten.
Dankzij een bevriende Tannabewoner die in Australië gestudeerd had, hebben we “zijn dorpje” kunnen bezoeken. Hier was het al enkele jaren geleden dat ze nog eens blanken gezien hadden.
Je leest soms in boeken/op internet dat je moet oppassen om rond te wandelen, want dat je niet overal zomaar mag lopen. Dat is enkel van toepassing voor bewoners van Tanna zelf, die mogen soms niet in een bepaald gebied komen, omdat dat tot een andere gemeenschap behoort! Als toerist mag je van hen wel overal komen en overal zijn ze even vriendelijk!
Kinderen groeien op in de buurt van de vulkaan, ze maken dan ook met lavazand vulkaantjes, zoals de kinderen hier zandkasteeltjes maken.
Het leven is er eenvoudig. Dat merk je ook aan de accomodaties, die zijn ook heel eenvoudig (hoewel er in het westen een paar dure luxueuze hotels te vinden zijn).
Kortom: een indrukwekkende ervaring, zeker een aanrader voor wie in de South Pacific wil reizen.
Tanna heeft ook koffieplantages, op de rijke tropische gronden van Mount Yasur. De combinatie van het klimaat en de vruchtbare bodem zorgt voor een uitstekende omgeving voor de productie van Arabica koffie.
Koffieliefhebbers zullen de smaak erg apprecieren… geweldig aroma en een prettige nootachtige smaakje dat tenslotte eindigt met een zachte, niet bittere nasmaak.
Leuk om deze bijdragen te lezen. Het is tot nu nogal stilletjes op dit forum. Dat is ook wel begrijpelijk, want voor de gemiddelde Nederlander is dit geen voor de hand liggende vakantiebestemming. De afstand is groot, de reis er naar toe lang en omslachtig en het prijskaartje zal niet mals zijn. Bij een reis naar dit gebied denken de meeste mensen toch eerder aan Fiji of de Cook Eilanden en zelfs dat zijn al exclusieve reizen. Ik zou het persoonlijk zeker de moeite waard vinden om naar Vanuatu te gaan, maar of het er ooit van komt dat weet ik niet.
Haai, haai…
Ja, ook ik heb Tanna bezocht… Sterker nog… ik heb eer een verhaaltje over geschreven… Lees het maar als je het leuk vindt…