Wij gaan dit jaar voor het eerst naar Cuba en hebben er heel veel zin in.
Op 29 april vertrekken we om eerst 3 nachten in Havana te verblijven. Vanuit Havana willen we 3 nachten in Viñales verblijven. De casa is al geregeld. Vanuit Viñales gaan we richting Cienfuegos/Trinidad van waaruit we doorreizen naar Varadero om daar nog een aantal nachten aan het strand door te brengen.
Hoe onze route vanuit Viñales richting Cienfuegos/Trinidad en Varadero eruit ziet??? We hebben nog geen idee!!! Wel willen we deze nachten graag in casa’s verblijven.
Tips en adviezen zijn van harte welkom.
Alvast hartelijk bedankt voor de vele tips en adviezen die hopelijk komen gaan :nod: .
Ten eerste welkom op het Cuba Forum! Ik hoop dat je hier heel veel tips gaat opdoen! Erg tof in ieder geval dat jullie naar Cuba gaan.
Cuba is een ideaal land om niets te plannen en gewoon maar te zien waar “de wind” je brengt. De Cubaanse bevolking is supervriendelijk en er zijn genoeg casas waar je kan verblijven. Een goede reisgids is altijd nuttig (staan ook casas in vermeld), maar persoonlijk vind ik het altijd een aanrader om niet te veel op de toeristenroute te blijven.
Leer het land kennen, leer de mensen kennen en je hebt een geweldige tijd! Mocht je nog vragen hebben, laat het dan zeker weten!
Nee, ik zit nu (helaas) niet in Cuba. Ik woon in Zuid Spanje, daar ligt Jerez de la Frontera. Maar Cuba is altijd in mijn hart.
Lekker eten op Cuba is behoorlijk relatief. Cubaans eten is vrij sober. Uiteraard kun je in de grote steden (vooral Havana) wel buitenlands eten vinden in de toeristenresaurants. Persoonlijk zou ik dat niet aanraden, dat eten kun je wel weer nemen als je terug thuis bent…
Wil je echt Cubaans eten, dan moet je naar Paladars gaan. Dat zijn restaurantjes bij mensen thuis (maximaal een tafel of 3) die goedgekeurd zijn door de staat. Veel paladars staan vermeld in reisgidsen, maar je kan ook altijd op straat informeren. Elke Cubaan weet wel een goed paladar van familie of vrienden.
De paladars staan op ons lijstje en de “toeristenrestaurantjes” zullen wij sowieso mijden.
Zoals ik als zei willen wij Cuba gaan ervaren. Dat betekent dus casa’s en paladars. Op het eind zitten we dan wel een paar dagen in een resort met veel toeristen, maar das een compromis dat we gesloten hebben omdat mijn man in de avonduren ook nog studeert en ook wel ff relaxen wil. :nod:
Dus niet tot aan de laatste dag met een huurautootje wil rondrijden.
Ik had gehoopt dat we wat leuke tips zouden krijgen op het forum over welke paladar in bijv. Havana.
Wie weet komt dat nog. :slywink:
Tja Spanje is natuurlijk geen Cuba maar ze spreken er wel dezelfde taal, dus das toch wel iets. Als je dan je ogen dicht doet … Zal wel niet, tis toch anders. Spanje is ook niet verkeerd toch? Heeft volgens mij ook hele mooie stukken.
Bedankt voor je advies. Zo gauw we in de paladar in Brabant zijn wezen eten, zullen we het je laten weten.
Ik ben zelf minder bekend in Havana, maar veel bekender in Santiago. Echter, ook daar weet ik de echte paladars niet, daar ik altijd bij mijn familie eet.
Igor zou je hier vast en zeker mee kunnen helpen, maar hij is nu met een groep toeristen aan het rondreizen in (ze aan het rondleiding door) Guatemala. Die moet met een paar weken wel weer terug hier online zijn, denk ik.
En anders bij de Cubaanse Paladar in Veldhoven. Daar kun je geheid ook tips krijgen, zij zijn volgens mij behoorlijk bekend in Havana.