Eten/drinken in Cuba

Nog een postje als newbie waar ik nog niet echt een antwoord op heb gevonden in dit forum. In alle boeken/forum lees ik dat Cuba niet echt een hoogstaande keuken heeft, supermarkten vrijwel leeg zijn en dat een restaurantje/barretje schaars zijn onderweg. In hoeverre is dit waar? Ik kan prima drie weken zonder de Nederlandse luxe en horeca, maar net als iedere vakantieganger vind ik het ook lekker om een terrasje te kunnen pakken of een keertje lekker uit eten te gaan. Benieuwd naar jullie ervaringen. Met name onderweg en in de steden …

De Cubaanse keuken is zeker niet hoogstaand, maar de Cubanen zijn zeker heel creatief en je kan dus zeker goed eten. Als je uit eten wil, in de centra van de stad zijn meestal best wel restaurantjes. Deze hebben mijn voorkeur niet. Als je uit eten wil op Cuba moet je naar een PALADAR. De meeste reisgidsen zullen ze wel vermelden en zo niet… Vraag een willekeurige Cubaan op straat naar een goed paladar en ze kennen vast wel iemand in hun familie of vriendenkring die er eentje heeft.

Alles op Cuba is van de staat (denk aan hotels en restaurants), maar een Paladar is altijd gewoon van een Cubaans gezin, hoewel het uiteraard wel door de staat is goedgekeurd en ze ook een bijdrage aan de staat moeten afdragen. Het is dus een echt Cubaans restaurant. Nou ja, restaurant… Officeel mag een paladar maar 3 tafels ofzo hebben, maar de meeste paladars zijn daar wel wat flexibel mee.

In een paladar kun je echt heerlijk eten en meestal is het ook niet duur.

Liefs,
Carolina

Hoi Carolina,

Bedankt voor je reactie. Een paladar is een soort huiskamer restaurant als ik het zo begrijp, waar je ook echt naar op zoek moet gaan? Neem aan dat als je het niet weet ze niet echt opvallen? Heb je zelf nog goeie adresjes? Met name in Santiago zou ik het wel leuk vinden, aangezien dit een van onze eerste steden is die we aandoen. (onze reis gaat van holquin richting havana)

En qua nachtleven of een drankje overdag? Kent Cuba terrasjes of barretjes waar je wat kan drinken?

Bedankt voor je reacties. Aan alle posts te zien ben je een echte cubaliefhebber en -kenner!

Gr.
Ruben

blush hihi, thnx, maar ach, kenner… Nee hoor, Het land heeft gewoon mijn hart geraakt en dat is wat ik nu doe: mijn hart laten spreken. :slight_smile:

Een paladar is inderdaad een huiskamer restaurant, die je zeker niet zomaar zal vinden. Ik ben zelf wel eens bij paladars geweest, maar ik zou zo echt de adresjes niet meer weten. Meestal liggen ze in kleine achteraf straatjes en al weet ik de lokatie nog, vraag me niet uit te leggen hoe je er moet komen hahaha!

Maar je kan het gewoon vragen bij het gastgezin waar je overnacht of bij Raquel (zie haar adres in mijn “sticky” posting). Die kunnen je daar zeker mee helpen! (Mocht je Raquel spreken, geef haar dan een kus en knuffel van mij. :))

Elke Cubaan kent zeker wel een (of meerdere) paladars! Meestal in eigen familie of vriendenkring. Hoewel ze voor ons toeristenoog niet echt opvallen, zijn ze niet al te moeilijk te vinden. Als je er maar iets moeite voor wilt doen!

Qua terras… Nee, zoals wij dat kennen heeft Cuba dat niet. Dat kan toch niemand betalen. En ja, het IS er wel, in het centrum van elke grote stad heb je hotels en bars, maar deze worden voornamelijk bezocht door toeristen en vaak dus ook door Cubanen die graag iets van toeristen willen. Ik vind die bars nooit prettig.

Cuba staat bekend om het dansen, maar je moet er niet vanuit gaan dat er ook echt op elke straathoek gedanst wordt. Soms wel, maar niet altijd. Er zijn buurten waar je naartoe kan gaan, maar ook die zijn, net als de paladars, niet altijd makkelijk te vinden. Als je wat langer op één plek blijft, probeer dan in contact te komen met Cubanen zelf. Vertel ze waarnaar je op zoek bent, geheid dat ze je kunnen helpen.

En is er op dat moment niet veel te doen (het is nu eenmaal kort voor Carnaval, dus iedereen spaart daarvoor), start zelf het feestje! Koop 6 flessen rum, ga naar een huis (van iemand die je kent) waar een stereo is en tada. Het feest komt dan vanzelf wel! :smiley:

Hoe lang blijf je in Santiago?

Liefs,
Carolina

Klinkt goed allemaal. Vind het wel leuk om met de ‘locals’ contact te maken. Blijkbaar zijn Cubanen daar ook wel voor in… Wil Cuba graag uit eerste hand leren kennen en niet via de gebruikelijke toeristenplekken. Ben blij met je tips. Ik weet nog niet hoelang ik in Santiago blijf. Waarschijnlijk 2-3 dagen. Ik heb twee weken de tijd om van Holquin naar Havana te rijden, dus kan niet al te lang op een bepaalde plek blijven hangen om op tijd terug te zijn en alles te zien …

Het eten is daar niet hoogstaand, zeker niet, de europese keuken is toch beter en gevarieerder, in Cuba eten ze vooral kip, rund, zwarte bonen,rijst( slechte kwaliteit) , gebakken banaan, en veel ander fruit, en dat elke dag bijna zo een beetje, niet het water drinken wat zij drinken, is echt niet goed voor je maag, ze pakken kraanwater en doen daar een paar druppels (militaire ) desinfectie middel, is echt zwaar voor je, dus ook geen juices aan de kant van de weg kopen, dus alleen mineraalawater kopen, of Fanta of Coca Cola kopen, is altijd safe, veel toeristen hebben last van een constante opgeblazen gevoel, geen honger, en je voelt je slap, bijzonder vervelend,
dat komt omdat onze westerse darmpjes bijzonder schoon zijn, terwijl wij worstelen met Vifit en Yakult drankjes, hebben zij andere normen ta.v. hygiene ( is niet perse slechter, beetje viezigheid is goed voor je!!!)

Dat andere wat je zei,dat je tussen de locals wilt zitten is een lastige,
cubanen mogen niet zo veel omgaan met toeristen, het is ontzetten moelijk bijvoorbeeld als je een meisje wilt ontmoeten en met haar uitgaan, ze wordt dan aangezien voor puta daar, en dat wil de familie daar natuurlijk niet,
als een cubaan actief jou benadert, en nog engels praat met je , is er vaak een catch, zoiemand heeft al veel toeristen ontmoet, en jij bent dan toerist nummer # 1.399.495. , als je echt locals wilt ontmoeten, moet je in de country gaan, waar vrijwel niemand engels spreekt, dus moet jij dus spaans spreken, maar is wel gaaf, je weet niet wat je meemaakt,

Kortom neem medicijnen mee voor je maag en darmen!!

Hoi hoi,

Ja, 2/3 dagen Santiago is erg lekker (hoewel kort! ;)). Twee weken om naar Havana te reizen is heel goed te doen. Ik heb zelf ooit eens Holguin-Havana in 8 dagen gedaan, was prima.

Wat betreft het water: veel Cubanen koken het leidingwater, doen dat in flessen en dan zo in de koelkast. Dat water is heel goed te drinken. Het is uiteraard geen Brabants kraanwater (wat volgens mij nog altijd het allerbeste water ter wereld is), maar het is prima okay.

Mijn eigen mening is dat we hier in Europa veeeeel te hygiënisch bezig zijn, vooral in Noord Europa. Dat is niet goed. Je lichaam went daar te veel aan en op den duur kun je nergens meer tegen. Als je naar een land gaat met andere omstandigheden, laat dat dan ook rustig op je inwerken. Stel je daar niet gelijk voor de honderd procent aan bloot uiteraard, maar sluit het ook niet buiten. Laat je lichaam mondjesmaat wennen aan de nieuwe omstandigheden. Je kent je eigen lichaam het beste, luister daar naar.

Het hangt natuurlijk nog altijd ook een beetje van het land af en ook in Cuba moet je het leidingwater zeker niet ZO uit de kraan drinken, dat doen de meeste Cubanen zelf ook niet, maar in Cuba kan vrij veel. De medische zorg is goed en mensen zijn heel hygiënisch.

Liefs,
Carolina

Haha… Nou zal de norit meenemen. Was ik inderdaad al op voorbereid. Eerder een keer een rondreis Mexico gedaan en toen trokken mijn Nederlandse darmpjes de mexicaanse keuken ook niet helemaal …

Als je overnacht in casa particulars dan kun je in de meeste gevallen daar ook ontbijd en diner krijgen. Je hebt meestal de keuze uit 3 of vier gerechten, vlees, kip, vis of kreeft.En het heeft ons allemaal goed gesmaakt.