ga dat zeker eens proberen ! Het is ook allemaal zo lekker hé ! ![]()
beps : jouw broodje köfte zou er nu wel in kunnen hoor ! Kom net van avondschool en schéééééééééééééééél van de honger ! :unibrow:
Misschien dat er nog wel leden komen met ideetjes ? Hoop het !
hihi, bij mij is het al OP!!! Net als de sigara’s en de salade…
Maar de sigara’s zou ik nog bij kunnen maken als je wilt ![]()
is lief van je hoor beps, maar denk dat ik dit weekend ook eens de turkse toer op ga in de keuken ! Een mens zou er voor minder zin in krijgen ! ![]()
Wie komt nog met receptjes ? :disgust:
Oke, sigara boregi
Ga naar de turkse winkel en koop
Driehoekvellen(vacuum verpakt)
tulum kaas
verse munt
(honing)
Bevochtig de vellen ietsjes
meng de kaas(vooral niet teveel) met een beetje heel fijn gesneden munt en een eetlepel honig goed door elkaar en zo dat het wel korrellig blijft
Smeer het randje van het vel nog maals in met water,
een heel dun randje met het kaasmengel
vouw de uiteinden in en rol van op
Maak het puntje nogmaals nat en ‘smeer’ het dicht
Verwarm olie tot het goed heet is en bak de sigara’s kort tot ze net bruin zijn
Afyet Olsun
Als wij in Turkije op vakantie zijn eten we of kopen we altijd auberginesalade, heerlijk met turks brood en gemalen rode pepertjes, humus en taziki, mmmmm!!
Wie heeft voor mij het recept van deze 2 lekkernijen?
Ik kook regelmatig Turks, meestal bestaat het avondeten hier uit een mix van Nederlands en Turks en wat al niet meer. Heb verschillende kookboeken, sommigen zijn beter dan andere maar het allerbeste is toch om er gewoon met je neus bovenop te gaan staan als het gemaakt wordt in Turkije.
Wat ik vaak maak is pilav, köfte, verschillende salades, yaprak sarma, kabak tatlisi, kuru fasulye, manti. Soms ook börek, gözleme, rulo pasta enzovoorts
Bedoel je de humus en cacik (=turkse variant op de griekse tzatziki)
cacik maak je als volgt:
yoghurt (liefst dikke volle) mengen met in kleine stukjes gesneden komkommer en aanlengen met water. Lekker afkruiden met peper en zout en knoflook!!!
**humus **is een mix van kikkererwten, tahin (sesampasta), citroensap, knoflook, komijn, olie eventueel afgewerkt met cayennepeper en koriander
Nee(en dat zullen de turken met me eens zijn:) tzatziki is de griekse variant op cacik…hihihihi
Er zijn veel gerechten die in beide keukens voorkomen: MAAR: het is nooit duidelijk of het oorspronkelijk uit de turkse of griekse keuken komen…
Daar het turkse rijk vele malen groter is…(en een soort van eerder bezocht zijn) ga ik (en met mij velen) er maar vanuit dat alles eerst in Turkije gemaakt is…
Volgens mij is het inderdaad dat de grieken het van de turken gejat hebben…
Ja Carlos,waar heb jij dat witlof dan gezien?Ik kom al jaren naar Kusadasi en omstreken naar de markten…maar witlof heb ik nog niet gezien hoor.Zelfs spekblokjes niet.
Groetjes.xxx
Ik ben op zoek naar het recept om het dun opgeblazen brood te maken .
Dit brood is een paar mm dik en je krijgt het als “entree” met een paar dip-sausjes in de meeste restaurants.
het dun opgeblazen brood wat je bedoeld heet Lavaş. Het is in principe hetzelfde deeg als dat van de pide. Thuis zal je echter nooit zo’n mooi opgeblazen kussensloopje krijgen. Dit lukt alleen in een oven die al uren op temperatuur is. Je krijgt wel wat blaasjes maar die zakken al gauw in. Wij bakken ze hier in de koekenpan.
Ik geef je de vertaling zoals het op deze site beschreven staat. De site is ook handig voor de foto’s, zo kan je gelijk zien hoe het proces verloopt en het er uiteindelijk uit komt te zien.
Benodigdheden:
Iets meer dan 4,5 waterglazen bloem (broodkwaliteit)
2 waterglazen water
1 eetlepel olie (mais of zonnebloem)
1 pakje verse gist (weegt hier in Turkije 42 gram)
1 dessertlepel suiker
1 dessertlepel zout
Doe alle ingrediënten, behalve het water, in een kom en begin onder al langzaam het water toe te voegen een deeg te kneden.
Kneed totdat je een zacht deeg hebt, zo zacht als je oorlelletje.
Dek het af met plastic en laat het rijzen tot het in volume verdubbeld is.
Maak van het deeg met een deegroller kleine bolletjes. Zie de foto’s op de gegevne link. Je kan die met een beetje bloem ertussen gestrooid enkele uren toten dag in de koelkast bewaren. Dit werkt ook makkelijker met dun uitrollen. Warm deeg plakt aan je stok, koud deeg is beter dun uit te rollen.
Op het moment dat je gaat bakken rol je de voorbewerkte lapjes op een bebloemd oppervlak uit tot dunne lapjes. Probeer tijdens het uitrollen zo min mogelijk bloem te gebruiken.
Bak ze zonder vet in een zeer hete koekenpan om en om gaar.
Deegrestjes die in de pan achterblijven veeg je weg met een natte handdoek.
Er zijn ook gebieden waar ze het deeg alleen met bloem, water en zout maken. Het eindresultaat is volledig afhankelijk van de manier van bakken. Helaas zijn de typische ovenbroodjes niet thuis na te maken.
Ook deze lavaş is erg lekker.
Succes met je lavaş!
Heel vriendelijk bedankt voor de info , Voor het bakken had ik gedacht aan een afsluitbare BBQ op gas ,met een bakplaat ,Ik kan die op 10 min roodgloeiend maken als dat moet , ik laat nog iets weten .
Niet afsluiten, kan het vocht niet weg en oppassen dat ze niet aanbranden voordat ze gaar zijn.
De eersten zullen ook niet perfect zijn. Kijk maar naar pannenkoeken bakken, de eerste 1 of twee zijn nooit zo mooi gebakken als de rest wat volgt.
Ik bak zelf van deeglappen meerdere böreksoorten en gözleme in de koekenpan. Dun deeg wat nog veel vocht bevat geen deksel op doen. Zelfs bazlama brood, platte broodjes van zo’n 3 cm dikte worden ook gewoon om een saç (halfronde plaat op het vuur gebakken). Het draait hem allemaal om de juiste hoogte van het vuur eronder. Met gas of elektriciteit zal je ook nooit hetzelfde brood krijgen als met een houtvuur. Daar zit het hem ook in met dat opblazen.
De normale broden hier in Turkije worden zelfs de dagelijkse broden bij de supermarkten verkocht als ‘normaal’ en ‘odun’ (stookhout) ekmeği. Als je wel eens gekookt hebt op een houtkachel zal je het verschil kennen.
Je kan ook van dit deeg lahmacun maken. Gehaktmengel liefst enkele uren tot een dag eerder voorbereiden zodat de smaken goed in kunnen trekken. Het recept staat hier, je ziet dan ook meteen dat het deeg vrijwel hetzelfde is. Mocht je bijstand in de vertaling willen laat je het maar weten.
Lahmacun hoeft ook niet op rauw deeg. Gaat ook op licht gebakken lavaş (wraps, want dat zijn het eigenlijk). Je kan ook later altijd er nog iets anders mee doen.
Nog even een opmerking. Die opgeblazen broodjes zakken in als ze koud worden. Pitabroodjes zwellen ook op als je ze weer opwarmt, dat is met dit brood hetzelfde.
Mijn gas-bbq is 1meter breed met een deksel dat achterover draaid , vooraan zit een t°meter , als hij dicht is is het precies een tonnetje dat op zijn kant ligd , achteraan zijn er in het deksel uitsparingen om het teveel aan vocht te laten ontsnappen. de originele plaat is vierkant en van gietijzer , ik heb ook nog een ronde van gietijzer, als ik die in het midden van de vuurhaar leg heb ik langs beide kanten nog 20cm open gasvuur over.Ik heb dit nog nooit getest maar zoals je zegt hangt de smaak voor 80% af van de brandstof .Vlees gebakken op houtskool is ook iets heel anders dan op gas , met gas heb je dan weer een betere controle .