Onverwachts feestje!

(origineel bericht op be-more.nl)

Onverwachts feestje!

Wat een drukke maar leuke dag was het vandaag!
Vanmorgen met Laura, Roos & Aly naar het huisje van Chyntia (huismoeder) gegaan, Aly zou daar gaan koken met alle huismoeder en wij zouden ons bezig houden met de meiden in het huis… Maar omdat het vakantie is waren alle meiden niet thuis maar bij vrienden of… geen idee?!
Omdat Laura en ik samen met Ryan nog 2 huisjes zouden bezoeken vandaag besloten we dat maar te gaan doen, aangezien de meiden toch niet thuis waren.
Samen met Ryan zijn we naar het huisje van Lulama (huismoeder) gegaan, de kids waren ‘alleen’ thuis want Lulama was ook koken bij Chyntia.
De meiden liepen allemaal nog in hun pyama, dus pyama uit, kleren aan en toen zijn we buiten gaan spelen… Dolle boel! Helemaal dolle boel toen Elwin ook bij het huisje aankwam. Elwin is voor het derde jaar bij Peter & Daphne in huis en werkt dus ook voor het derde jaar bij Thamsanqa. De meiden werden letterlijk GEK toen ze hem zagen, was prachtig om te zien!
Iets minder was dat de dochter van Lulama zware hoofdpijn had, we hadden haar het advies gegeven lekker in bed te gaan liggen, en dat deed ze. Ik ben toen even bij haar gaan zitten totdat ze in slaap viel…

Tijd om naar het tweede huisje te gaan, samen met Elwin, Laura & Ryan zijn we naar het huisje van Zanele (huismoeder) & haar man Simphiwe (huisvader) gegaan, aan dit huis grenst ook de créche maar omdat het deze week vakantie is, is de créche dicht.
Maargoed, ook daar gingen de meiden door het lint toen ze Elwin zagen, ook Simphiwe was dolbij!
Na wat gekletst te hebben kwamen we erachter dat het vandaag Simphiwe’s verjaardag was, dat moest natuurlijk gevierd worden! Tijd voor een feeeeestje!!
Ik ben samen met Elwin en 2 meiden uit het huis naar de supermarkt in de township gelopen voor een taart… Dit voelde wat anders dan te voet naar de Jumbo in Kaatsheuvel.
Elwin heeft een tintje, de 2 meiden zijn donker en ik… ik ben blank! Ik was de enige blanke op straat, de enige blanke in de supermarkt… Er wonen geen blanke mensen in een township dus laat staan dat je ze tegenkomt in de supermarkt. Ook de lokale bevolking vond het een beetje vreemd, ik werd van alle aangestaard… Niet echt een heel prettig gevoel maar ik was gelukkig niet alleen. Ze raden het ook af om alleen door een township te gaan lopen als je blank bent, naja ze raden het af, eigenlijk verbieden ze je het bijna, het is gewoon niet veilig. En wat niet veilig is, moet je niet doen. Ik had 3 bikkels bij!
Maargoed, wij een flinke chocoladetaart gescoord en terug naar het huisje. Daar hebben we voor Simphiwe gezongen en natuurlijk smullen van een stukje taart! Een klein feestje maar Simphiwe heeft genoten, en wij ook!

Tijd om naar huis te gaan, maar wat staat er op de planning voor morgen? een bezoekje brengen aan het jongenshuis! OEPS! Ik had iets beloofd aan de jongens, de eerst volgende keer dat ik langs zou komen zou ik een voetbal voor ze meenemen…
Dus hup met z’n 4e naar een sportzaak en daar een goede voetbal gekocht met 4 pionnetjes, kunnen we morgen een potje voetballen!

Rond half 4 waren we thuis, samen met Roos & Elwin nog wat boodschapjes gedaan en de rest van de middag bankgehangen met z’n alle & vooral veel gelachen… Ik weet nu al dat ik die drukte en zoveel mensen om me heen met zoveel lol en gezelligheid zo ga missen als ik weer thuis ben!
Gelukkig heb ik dan wel weer mn eigen druktemakers om me heen!

Morgen dus een potje voetballen, donderdag boodschappen doen voor de 4 huisjes en vrijdagochtend met alle kids naar een museum hier in de buurt. 's Middags gaan we voor Rochell, een meisje dat pas een week in het huis van Zanele & Simphiwe woont, een schooluniform kopen van het donatiegeld. Ze begint maandag op haar nieuwe school en aangezien een schooluniform verplicht is, is het voor haar ook erg fijn om gelijk te kunnen starten in een uniform.

Tijd voor thee!

XX

(origineel bericht op be-more.nl)