Ontwikkeling toerisme op Bali

Sinds 10 jaar kom ik op Bali. De eerste 2 keer voor de aanslagen en de andere keren daarna. Ik maakte mee dat de hotels en restaurants bijna helemaal leeg waren, maar de laatste jaren lijkt het steeds drukker te worden (zeker in de maanden Juli en Augustus).
Ik heb wat onderzoek gedaan en vraag me af hoe jullie denken over de ontwikkeling van het toerisme op Bali. Zien jullie veel veranderingen? Wat zijn de voordelen en nadelen?

Kijken naar de eerste 3 maanden van 2010 is er een stijging van 18,5 % meer toeristen dan in de eerste 3 maanden van 2009. De cijfers: 551.000 toeristen in 2010 tegen 465.000 toeristen in 2009

http://www.balitourismboard.org/files/Statistic_Nationality_By_Month_2010.pdf

De feiten zijn als volgt: 2009 was er een stijging van ruim 13% ten opzichte van 2008

2008 was er een stijging van ruim 18% ten opzichte van 2007.

http://www.balitourismboard.org/files/Statistic_Nationality_By_Month_2009.pdf

2009: 2.230.000 toeristen/bezoekers ( maanden juli en augustus allebei gemiddeld 225.000 bezoekers)
2008: 1.970.000 toeristen/bezoekers ( maanden juli en augustus gemiddeld 185.000 bezoekers)
2007: 1.665.000 toeristen/bezoekers ( maanden juli en augustus gemiddeld 165.000 bezoekers)
2006: 1.260.000 toeristen/bezoekers ( maanden juli en augustus allebei gemiddeld 115.000 bezoekers)
2005: 1.390.000 toeristen/bezoekers
2004: 1.460.000 toeristen/bezoekers
2003: 990.000 toeristen/bezoekers
2002: 1.285.000 toeristen/bezoekers
2001: 1.360.000 toeristen/bezoekers
2000: 1.410.000 toeristen/bezoekers

De gebruikte cijfers zijn afkomstig uit directe aankomst in Bali. Toeristen die via andere gebieden van Indonesië richting Bali komen zijn niet in dit overzicht meegenomen. Maar uit deze cijfers kan je wel concluderen dat het toerisme op Bali zicht flink aan het herstellen is of zelfs beter dan voor de aanslagen???

Ik kwam in 2006 voor het eerst in Bali, en heb er later dat jaar een aantal maanden gewoond en lesgegeven.

Het aantal is nu absoluut meer dan een paar jaar geleden. Of dat positief of negatief is, tja, daar sta ik een beetje dubbel tegenover. Dat de werkgelegenheid toegenomen is, is in ieder geval goed voor veel Balinezen, en ook voor de mensen die vanaf andere eilanden naar Bali zijn gekomen om werk te vinden. Vrienden van me die een paar jaar geleden nog in loondienst werkten, hebben nu eigen bedrijfjes en mensen in dienst. Kleine ondernemers, die het met wat (heel veel!) hulp van de bank best redelijk doen (voor Balinese begrippen). Van de extra inkomsten wordt het huis van pa en ma wat opgeknapt, en kunnen neefjes en nichtjes naar school. Kinderen van 14 die anders waarschijnlijk moesten gaan werken. Anderen sparen voor een eigen studie, ook dat is positief.

De markt van vraag en aanbod is mijns inziens beter in balans op het moment. Een aantal jaar geleden werd je op sommige plekken echt aangeklampt aan door mensen die je vervoer aan wilden bieden, voor extreem hoge prijzen. Men wilde die paar mensen die naar Bali kwamen gebruiken (misbruiken) om dezelfde inkomsten te genereren waar eerst meerdere touristen voor zorgden. Men deed liever niks dan dat men af liet dingen - zo leek het. Iets wat ik nooit begrepen heb. Nu is er meer concurentie en ruimte om te onderhandelen, wat beide partijen ten goede komt.

Uiteraard zijn er ook negatieve kanten. Ik ben geen voorstander van grote hotels en dure shoppingmalls, wat ten koste lijkt te gaan van het land. (Waarmee ik dus het landschap en de bodem bedoel, ik weet dat Bali geen souvereine staat is :)) Mensen lijken hebzuchtiger te worden, en rust en sereniteit is met name in het zuiden van Bali ver te zoeken.

Toen ik eind 2006 weer naar Nederland verhuisde, had ik alle dingen die ik perse op Bali wilde zien inmiddels wel gezien. Toch ben ik verschillende keren teruggeweest, en dat zal ik ook blijven doen. Om deel te nemen aan bepaalde feesten met mijn ‘familie’ (bruiloften, Nyepi), om samen te zijn.

Bali heeft genoeg prachtige plekken waar nauwelijks een buitenlander komt. Dat zijn de plekken van Bali waar ik het liefst verblijf, dat zijn de plekken die mijn hard gestolen hebben. Ik snap echt niet waarom de kudde maar bij elkaar blijft op dat kleine oppervlakte, maar ergens denk ik dat dat goed is voor de rest van het eiland :slight_smile:

Nou en wat moet ik met die cijfers? Degenen die Bali willen bezoeken interesseren die cijfers helemaal niets. Ben je bezig met een onderzoek of zo?:slapen: Ik ben er twee keer geweest en dat eiland Bali heeft totaal niets met Indonesië te maken.

Is indonesie niet sowieso een javaanse illusie?!?

Is indonesie niet sowieso een javaanse illusie?!?