Mijn man en ik zitten al een hele tijd te broeden op het idee om een georganiseerde groepsrondreis te maken door het ons nog onbekende Zuid-Afrika.
Maar onze laatste ervaringen met té drukke rondreizen in andere continenten, leerden ons dat wij er met het ouder worden(50+), steeds meer tegen opzien om alle hoogtepunten van een land te moeten afleggen in een ijltempo.
Wij zouden wél graag zoveel mogelijk aspecten leren kennen (cultuur, natuur…), maar dan op een rustiger tempo dan de meeste touroperators aanbieden.
Wij vonden via internet een paar kleinschalige reisorganisaties die op het eerste zicht in aanmerking komen voor ons.
Maar daar deze niet of minder bekend zijn in België, weten wij niet of deze aan te bevelen zijn.
Een reis boeken via internet bij een ongekend buitenlands bedrijf, houdt altijd risico’s in. (bovendien gaan veel kleine bedrijven overkop door de huidige crisis)
Daarom vragen wij jullie ervaringen met ons te willen delen.
Welke touroperators kunnen jullie ons aanbevelen voor een “ontspannen” georganiseerde groepsrondreis in ZA ?
Met dank, Louise, PS: wij hebben jullie “overzicht rondreizen Z.A.” reeds uitgepluisd, evenals de bekendste Belgische vergeleken.
Je kan ook zelf rond reizen in Zuid Afrika. Dan kun je eigen tempo bepalen en ben je gewoon van niemand afhandelijk.
Kijk even kuoni reizen. Is georganiseerd, maar je bepaald zelf hoe lang je ergens verblijft en wat je wilt zien.
Je reist zelfstandig in een huurauto, maar je ontvangt van hun zeer goede reisbeschrijving en wat er onderweg te zien/te doen is.
Vrienden van ons hebben hier zeer goede ervaring mee.
Ze bieden ook groeps reizen aan.
Dank voor de reactie.
Ik begrijp dat zélf rondreizen met een huurauto de beste manier is om op eigen tempo te reizen.
Jammer genoeg is dat voor ons geen optie. Namelijk : mijn man heeft nooit leren rijden en ikzelf heb niet genoeg rijervaring om dat aan te durven.
je kan er ook voor kiezen om een auto met chafeur te huren dit is natuurlijk wel duurder maar dan bepaal je wel helemaal je eigen tempo kijk eens op deze website Prijsvrij.nl » Vakantie 2023 boeken? » Goedkope Zonvakanties en dan onder individueel dit zou waarschijnlijk ook wel kunnen bij een andere reis organisatie
Hallo Louise, zelf heb ik een reis gemaakt met Gemsbok reizen met 7 personen dit is mij heel goed bevallen. De overnachtingen waren in lodges met minimaal 4 sterren.Goed georganiseerde reis waar men waar voor zijn geld krijgt.
Bij Makorreizen zijn 2 reizen met een verpleegkundige dat is een reis die speciaal voor oudere.
Succes bij het zoeken naar een mooie reis Jan
Wellicht mag ik je onze lodge en reizen onder de aandacht brengen.
Mijn man Rex en ik wonen sinds 4 jaar in Zuid-Afrika, hebben daar een lodge, particulier wildpark en verzorgen alles van 1 nacht B&B tot 4 weken volledig verzorgde reis door Zuid-Afrika (en desgewenst Botswana).
Onze ‘groepen’ varieren van 2 tot 8 personen, onze lodge kan - slechts - maximaal 18 personen per nacht herbergen.
De lodge ligt in het noordelijke deel van Zuid-Afrika, middenin een wildpark en in de omgeving maken wij veel uitstapjes en excursies met gasten. Bijvoorbeeld richting Kruger Park, maar ook Botswana, witte leeuwen, een krokodillenboerderij, het prachtige maar onbekende Mapungubwe National Park en veel andere plekken. Het programma wordt geheel in overleg met onze gasten opgesteld. Doordat wij redelijk klein zijn, zijn wij tevens zeer flexibel en kan het tempo geheel naar wens worden ingevuld!
Al onze programma’s worden door onszelf uitgevoerd. Vanaf het moment dat u in Johannesburg landt, is alles geregeld en staat één van ons u op te wachten. Alle accommodatie, maaltijden, vervoer, toegangsgelden en gidsen zijn bij onze prijzen inbegrepen.
Voor meer informatie verwijzen wij graag door naar onze website: www.zazoetravel.com Tevens staan wij met een stand op de Fiets & Wandelbeurs die op 27 & 28 februari 2010 in de RAI in Amsterdam wordt gehouden. Niet dat u per sé bij ons door de bush moet fietsen of wandelen, maar het behoort wel tot de mogelijkheden.
En voor wat betreft de financiele zekerheden: wij zijn een gezond bedrijf met een druk jaar voor de boeg. Indien gewenst kan een boeking bij ons onder ANVR en SGR bepalingen geboekt worden!
En wie weet tot ziens in de Afrikaanse bush.
Met zonnige groet,
Natascha Snelder
ZaZoe Xperience & Lodge
elke reisorganisator probeert zoveel mogelijk bezienswaardigheden op te nemen omdat die voor elke toerist breekpunten kunnen zijn om al dan niet in te schrijven. Anderzijds willen ze er ook voor zorgen dat de reizen aangenaam verlopen zodat hun eigen gids niet na een week belt om te zeggen dat de reis voor hem/haar te zwaar is. De programma’s zijn dus voor elke reisorganisator een afwegen tussen “moet er zeker bij” en “met dat erbij wordt het te zwaar”. Een reis van 14 tot 18 dagen is voldoende om het mooiste van ZA te kunnen zien.
Dit zijn de belangrijkste vergelijkingspunten - het wordt een lange post, maar toch beperk ik me tot het meest essentiële. Ik las “minder bekend in Brussel”, zodat ik ervan uitga dat jullie in België wonen:
de vluchten, en dan vooral de terugvlucht. Heen is meestal van Brussel via … naar Johannesburg. Voor de terugvlucht is een avondvlucht van Kaapstad naar Europa ideaal, gevolgd door een korte vlucht of een korte busrit naar Brussel. Maar opgelet: bij sommige groepsreizen vlieg je 's namiddags van Kaapstad naar Johannesburg (= dus geen laatste vrije dag in Kaapstad!) en heb je dan nog eens een overstap ergens in Afrika of in het Midden-Oosten (= dus geen nachtrust). Als jullie zo terugkomen, is de terugvlucht een hel.
als de vluchtdetails zoals nonstop (= geen tussenstap, geen overstap), **direct of rechtstreeks **(= met tussenstop) of “via” (= met overstap) niet vermeld worden, wees dan wantrouwig.
het vervoer: 500 km in een grote touringcar of in een Mercedes Sprinter busje met airco is minder zwaar dan 200 km in een omgebouwde truck zonder airco. Als het vervoer niet vermeld wordt, wees dan wantrouwig: het is immers een essentieel deel van de reis.
het programma: als je een rustige reis zoekt kies je best voor een groepsreis waarbij je regelmatig enkele nachten op dezelfde plaats logeert. De beste vergelijkingspunten zijn enerzijds Laagveld + Krugerpark en anderzijds Kaapstad + Wijnroute. Die 2 + 2 regio’s zijn best te bezoeken vanuit eenzelfde hotel (x2 dus). Dat betekent een beetje meer kilometers, maar een keer minder inpakken/uitpakken.
de hotels (of gastenhuizen): hebben ze airco? Dan ga je een koelere slaapkamer hebben. Hebben ze een eigen restaurant? Dan kan je gaan slapen wanneer je wil, en niet wanneer de laatste van de groep om 22u in de bus is om naar het hotel te rijden.
de grootte van de groep. Een groep reist aan het ritme van de traagste, en als het een kleine groep is (bv. 6 personen) is de kans reëel dat jullie dat zijn. En dus aangepord worden om sneller te zijn, om langere reisdagen te maken, om extra’s te bezoeken die niet in het programma staan, enz. Als jullie met een groep van 20 of 30 reizen zal er altijd wel iemand zijn die een wandelstok nodig heeft, of die net zoals jullie vindt dan het niet te snel moet gaan.
kies zeker niet voor een reis tijdens de warme periode. Van midden november tot einde maart kan het bloedheet zijn in ZA, en dan is reizen sowieso vermoeiender. April/mei en aug/sept lijken me beter voor jullie omdat het dan niet te koud en niet te warm is. Augustus 2010 kan nog redelijk duur zijn omdat de finale van het wereldkampioenschap voetbal op 11 juli is.
kies voor zekerheid: je vindt op het net heel wat reisorganisatoren die een prachtige website hebben, maar die een financieel risico zijn. Zowel in België als in Nederland is een verzekering tegen faillissement wettelijk verplicht, maar niet elke touroperator heeft die! De Belgische authoriteiten en beroepsverenigingen treden op tegen zulke illegalen, maar de Nederlandse Consumentenauthoriteit, SGR en ANVR laten begaan zolang hun eigen logo’s niet misbruikt worden. Gevolg is dat er minstens 25 Nederlandse illegale reisorganisatoren actief zijn op Zuid-Afrika. Jawel, 25.
lees naast het reisprogramma ook de bijkomende info die de reisorganisator vermeldt. Hoe meer informatie er gegeven wordt, hoe meer die hem binden - maar hoe duidelijker het voor de deelnemers wordt. Concreet voorbeeld: “we reizen in kleine groep”: is dat 6 of 20 deelnemers?
contacteer de reisorganisator, en stel de omgekeerde vragen. Vraag dus eerder “we zien toch zoveel mogelijk van het land hé, ook als we er vroeg voor moeten opstaan?” - dan wel “we zoeken een rustige reis, is het dat?”. Elke reisorganisator weet van vorige reizen hoe vroeg er 's morgens moet opgestaan worden. Vraag die informatie! Vraag ook naar de gemiddelde leeftijd van de deelnemers die al ingeschreven zijn.
Alvast nog eens bedankt voor alle reacties.
Ik zal wel even tijd nodig hebben om één en ander uit te zoeken.
Voorbereiding van een reis is echter ook al een deel van de pret.
Zoals opgemerkt werd, wonen wij in België (gemakkelijke treinverbinding met Brussels Airport).
Maar vertrekken vanuit Amsterdam zou eventueel geen probleem zijn.
Wat mij wél opvalt is, dat er véél meer info te vinden is op Nederlandse sites dan op Belgische.
Bovendien vliegen zowat alle grote Belgische Touroperators met British Airways en met overstap in London Heathrow, wat ik niet direct als een voordeel zie.
Ik begrijp niet waarom dat vanuit Nederland blijkbaar wél lukt om directe vluchten aan te bieden, of zelfs via Brussel.
Sabena had wel rechtstreekse vluchten naar Zuid Afrika vanuit Brussel, maar helaas voor jullie is dat weggevallen.
Belgische vrienden van ons moeten altijd via, via vliegen vanuit Brussel, Is helaas zo.
Goedkope vlucht met Egypt air via Cairo of met “Kadaffi airlines” (Afriqiyah Airways via tripoli.
suc6 met jullie voorbereiding.
groet uit Kyalami:dag: