ik wil in november een maand naar cuba, wil er ook spaanse les nemen en lekker salsadansen. ik ben een meid die alleen gaat. Best wel spannend want dit is voor het eerst. Nu lees ik dus dat je verblijft bij de mensen thuis. Zijn er dan helemaal geen hostels? Ik ben gewend om in hostels te verblijven en mijn ervaring is dat je veel mensen tegenkomt waar je mee verder reist. Mijn angst is dus eenzaamheid.
Gek genoeg weet ik helemaal niet of er hostels zijn. Heb daar nooit naar gezocht. Met mensen in “ontmoet je wel mensen” bedoel jij dus andere reizigers en niet Cubanen, want die ontmoet je juist wel als in bij Cubaanse mensen thuis een kamer huurt.
Maar ja, ik denk dat je in hostels meer kans hebt om mede-reizigers te vinden. Van de andere kant:als je naar een school gaat voor de taal en voor salsadansen, zul je dààr misschien medereizigers kunnen vinden.
Je vetrekt over 5 weken (?): dan heb je nog 5 weken de tijd via dit Cuba-forum medereizigers te vinden… Moet lukken…
Dus zet een bijdrage onder de titel:
Medereizig(st)er Gezocht, Cuba, November 2006
Succes
Arturo
P.S.
Op het letterlijk, maar vooral figuurlijk warme Cuba bestaat eenzaamheid niet. Als je alleen reist wordt je veel gemakkelijker uitgenodigd, dan wanneer je met z’n tweeen of meer personen reist. Dat laatste geldt trouwens voor veel landen.
Hey arturo,
bedankt voor de info. misschien een goed idee idd die oproep. Maar als je dus lessen gaat volgen moeten het wel groepslessen zijn dus! Locale bevolking leren kennen is super maar het gaat er mij om dat ik mede-reizigers tegenkom die mee willen reizen.
Over lessen gesproken, is het nou goedkoper om het terplaatse te regelen? er zijn namelijk veel taalreissites…
groetjes
sammy
Maak je geen zorgen! Je zult veel mensen ontmoeten! Juist omdat je alleen reist, maak je veel sneller contact met andere reizigers. Uiteraard ligt het ook een beetje aan jezelf, of je makkelijk op andere mensen durft af te stappen, maar op de 1 of andere manier trekken reizigers altijd naar elkaar toe, juist omdat je zover van huis bent.
Ik zat afgelopen juli (alleen) in Santiago de Cuba, ook om spaanse lessen en salsa-lessen te nemen, en te overnachten in casas. In het vliegtuig heb ik al de eerste contacten gelegd, vervolgens tijdens de tussenlanding op de Dominicaanse Republiek, en toen ik eenmaal met de lessen begon, was het helemaal gezellig, omdat iedere avond de (internationale) studenten elkaar troffen om samen uit te gaan, of plannen te maken voor het weekend. Echt, geloof me, je zult iedere dag weer nieuwe mensen ontmoeten, waar je wellicht eventuele gezamenlijke reisplannen mee kunt maken!
Je kunt het beste rechtstreeks boeken, scheelt je veel geld, maar dan is het wel handig dat je adressen ontvangt van bijvoorbeeld een mede-cuba-forum-bezoeker!
Mocht je naar Santiago de Cuba willen, heb ik een adres van een geweldig leuke casa voor je, (stuur me maar een mailtje) en de casa-eigenaren kunnen ook de lessen voor je regelen. Ook Carolina zal adressen voor je weten!
Veel plezier! Groetjes, Daphne
Ik ben pas terug van cuba, en als ik eerlijk mag zijn: zo gemakkelijk leek het me niet om andere reizigers te ontmoeten hoor!! Ik ben van nature uit nochtans een super sociaal iemand ( vrouw) , maar in de casa bijv, nee, geen andere reizigers gezien, er zijn zovele casas daar, en de meeste casas hebben maar één of twee kamers, dus ja, de kans op ontmoetingen is daardoor veeel kleiner dan als je bijv in hostels in andere landen hebt!!!
ik was dus de eerste dagen alleen in Cuba, maar was blij dat ik daarna een reisgenoot had
Ik ben pas terug van cuba, en als ik eerlijk mag zijn: zo gemakkelijk leek het me niet om andere reizigers te ontmoeten hoor!! Ik ben van nature uit nochtans een super sociaal iemand ( vrouw) , maar in de casa bijv, nee, geen andere reizigers gezien, er zijn zovele casas daar, en de meeste casas hebben maar één of twee kamers, dus ja, de kans op ontmoetingen is daardoor veeel kleiner dan als je bijv in hostels in andere landen hebt!!!
ik was dus de eerste dagen alleen in Cuba, maar was blij dat ik daarna een reisgenoot had ( via deze ontmoet trouwens),
mijn advertentie was nog niet af…
en was dus blij dat die reisgenoot er was…ik persoonlijk vind Cuba geen land om alleen te doen!!! maar dat is mijn persoonlijke mening hé!! het is wel een superveilig land dat wel!!!
Tja, Martita, zoals je in een andere post al schreef, zal het ontmoeten van andere reizigers ook wel afhangen van je bezigheden ter plekke. Als taal- en salsa studente kwam ik inderdaad met veel medestudenten in contact. Ik kan me voorstellen wanneer je alleen back-packend door het land reist, de kans daarop minder groot is. Je zit dan natuurlijk relatief korter op 1 en dezelfde plek, en dan is het ook moeilijker contact te maken. Niettemin ben ik blij dat je een reisgenote hebt gevonden, en zo te horen heb je toch een super tijd gehad!
Groetjes, Daphne
Ja heb toch een hele fijne tijd gehad daar!! Ik vergeet de leuke dingen missch op te noemen, maar denk vooral als je een eluke reisgenoot hebt, je het daaar super kan hebben!!! ik persoonlijk vind ook dat de dingen meer betekenis krijgen indien je met twee betn!! bij het alleen-zijn, heb je vaak ook andere dingen aan je hoofd, denk dat je dan meer nadenkt over bijv. hoe geraak ik daar, etc…
Maar havana is zeker tof geweest!!! vooral de eigenaars van de casas: echt geweldige mensen!!!
ik ben vandaag lid geworden en al heel wat meer te weten gekomen! handig deze site.
Daphne, wat jij schetst is helemaal top en zo hoop ik ook dat het gaat. Wat martita heeft gehad wil ik dus absoluut niet… ik heb het al eens meegemaakt. Ik voelde me doodongelukkig. Ik was ook heel blij dat ik daarna iemand tegenkwam waarmee ik ging reizen. Ik ben helemaal geen contactgestoord persoon. ik verbleef dus in een appartement in Guatemala, tja dan zit je daar dus in je kamertje savonds. De keren dat ik in de hostels verbleef was er altijd wel iemand waar je wat mee ging doen.
Die school waar jij het over had, hoe heet die? is daar een site van? En graag hou ik mij aanbevolen voor het adres van die geweldige casa waar je het over had. Wat vond je er zo geweldig aan trouwens?
Een hostel in Cuba lijkt me niet gemakkelijk te vinden.
Ten eerste wil Cuba dat je in een hotel verblijft (brengt meer op). Daarbij heeft Cuba dan wel uiteindelijk toestemming gegeven dat toeristen in een casa kunnen slapen, maar de eigenaars moeten verplicht een belasting betalen aan de overheid, en dat is een belasting per kamer. Ik heb me laten vertellen dat dit tussen de 150 en 200 dollar per maand is, of de mensen nu wel of geen toeristen in huis hebben. Wat ik tot nu toe gezien heb zijn casas met 2 kamers… 3 of meer heb ik nog nooit gezien.
Zou de overheid toestemming geven voor een hostel, dan denk ik dat de eigenaar ook een belasting per kamer… in het geval van een hostel: een belasting per bed… aanrekent aan de eigenaar, wat het dan weer onmogelijk maakt om op te brengen in het laagseizoen.
Zou de overheid zelf hostels gaan exploiteren dan moeten ze voor een bed in een hostel toch minder rekenen dan een hotelkamer. Gevolg meer mensen kiezen voor hostel… minder inkomsten uit de hotelkamers en dit staat weer haaks op het beleid van Cuba.
Alleen hoef je je op Cuba nooit te voelen, maar wat betreft het ontmoeten van mensen dit:
Mede-reizigers zal je daar nog niet zo gauw tegenkomen, daarvoor kun je het beste je 5 weken nu dan hier op dit forum benutten om te ontdekken wie er tegelijkertijd met je op Cuba zal zijn.
Maar juist alleen reizen zal je veel gemakkelijker in contact komen met de Cubanen zelf. Cubanen staan bekend om hun vriendelijkheid en warmte en ze zullen je met liefde en plezier hun plaats laten zien. Probeer deze Cubanen wel buiten het centrum te vinden.
Igor schrijft dat casas 2 kamers hebben, dat zel in Havana vermoedelijk wel zijn, mijn ervaring buiten Havana, zeker aan de kant van Santiago, is dat casas meestal maar 1 kamer hebben.
Mocht je meer willen weten over salsadansen en/of spaans leren in Santiago, dan kun je me daar altijd over mailen (zie ook de topic die Arturo reeds aangehaald heeft). Ik ben dagelijks online.
Ik ken twee mensen die taalschool gevolgd hebben in Havana en allebei een gewedlige tijd daar hebben gehad… het is een school van schprackkafee of zoiets…
Ook ik heb een geweldige casa in Havana…eentje met twee kamers!!! als je wilt geef ik je het adres, je laat het maar weten, maar je stuurt hun best een mail met de datum waarop je gaat, want ze is vaak volzet.
Ik wens je in elk geval een hele fijne tijd!!! grtjs