Ons tripje

De knoop is eindelijk doorgehakt, we gaan deze zomer (eind aug - sept) een rondreis maken in ZO-Azië voor één maand. Na twijfels over de VS en Canada, hebben we voor de meest budget-vriendelijke optie gekozen.

Ik heb reeds een schema samengesteld, waar we 4 landen zullen doorkruisen. We zijn meer het type van reiziger die niet graag stil zitten, dus het mag vooruitgaan. We vinden het dan ook niet erg om af en toe een halve dag in een bus te zitten.

Dit is ons schema :
25/8 : Aankomst bangkok (6u30)
26/8 : Bangkok
27/8 : Bangkok
28/8 : Reis naar Khao Yai
29/8 : Khao Yai
30/8 : Khao Yai
31/8 : Vertrek naar Siem Reap
1/9 : Angkor wat
2/9 : Angkor Thom
3/9 : Vertrek Phnom Penh
4/9 : Phnom Penh
5/9 : Vertrek Cai Rang
6/9 : Cai Rang
7/9 : Cai Rang
8/9 : Vertrek Ho Chi Minh
9/9 : HCM
10/9 : HCM
11/9 : Vertrek vliegtuig Air Asia naar Kuala Lumpur
12/9 : KL
13/9 : KL
14/9 : Vertrek Camoron Highlands
15/9 : Camoron Highlands
16/9 : Vertrek Penang
17/9 : Georgetown
18/9 : Boot Langkawi
19/9 : Langkawi
20/9 : Langkawi
21/9 : Boot Penang
22/9 : Vliegtuig Air Asia naar Bangkok
23/9 : Bangkok
24/9 : Vertrek Bangkok

Onze vragen :

1. Voor welke landen hebben we een visum nodig, waar vinden we die? Moet alles op voorhand of zijn er bepaalde plaatsen in het schema om ze te bemachtigen?
  2. De transfer van Khao Yai naar Siem Reap. Is die makkelijk te doen, of gaan we gedwongen zijn om terug naar bangkok te gaan en vandaar een bus te nemen?
  3. Iemand ervaringen met Khao Yai? Zijn er dagtochten te doen? We zouden graag iets meer hierover weten, want de lonely planet is nogal kort van stof.
  4. Transfer Phnom Penh en Cai Rang. Is die ook makkelijk te doen, of wordt het eerst naar Ho Chi Minh? Ik dacht dat het mogelijk was de Mekong af te varen vanaf Phnom Penh?
  5. Iemand ervaring met Air Asia? Is het met een Ryanair-systeem, waar we op voorhand tickets moeten afdrukken? Zaken waar we moeten op letten om geen extra kosten te maken? Moeten we vroeg op voorhand op de luchthaven zijn?
  6. Iemand ervaring met de verbinding van Penang naar Langkawi? Hoe lang/ver is de boottocht? Kostig?
  7. Langkawi lijkt mij een zalige en rustige afsluiter van de reis om te relaxen. Toch zouden we graag weten wat hier allemaal te doen is?

Mocht je antwoorden weten op één van mijn vragen, laat het me zeker weten!
Alvast bedankt

Groetjes

Ik twijfel of je een idee hebt van de afstanden in Azie, en of je je wel goed hebt ingelezen. Met de trip zoals je die nu wilt maken, zit je 3-4 keer per week meer dan een halve dag in de bus. Van Khao Yai naar Siem Reap binnen een dag wordt lastig.

Zie mijn reisverslagen van Thailand, Cambodia, Vietnam en Maleisie. Ik raad je echt aan om (minstens) een van de landen te schrappen en meer rust in de bouwen.

Lees je in over je bestemmingen.

Voor Thailand heb je geen visum nodig, maar krijg je bij aankomst een visum vrije entree voor 30 dagen. Je hebt wel een bewijs nodig (om de vorm van een vliegtickets) dat je het land binnen die 30 dagen verlaat. Voor Cambodja krijg je tegen betaling een visum aan de grens. Vietnam moet je vantevoren regelen en voor Maleisie krijg je bij aankomst een gratis visum voor 90 dagen.

Je kan inderdaad een tocht over de Mekong maken vanuit Phnom Penh. Dit heb ik ook gedaan. Als je via de Mekong Delta gaat ben je drie dagen onderweg, maar de trip kan ook in twee dagen. Dat is dan zonder de delta en de floating markt.

Deze vragen worden allemaal behandeld op de website van Air Asia. Even lezen! En ja, ik heb met ze gevlogen. Heel vaak.

Let er wel op dat Air Asia strikt is. Als ze zeggen dat de check in 45 minuten voor vertrek dicht gaat dan is het ook zo. Ben je te laat, dan heb je pech en dan mag je niet meer mee.

Verder is Air Asia een prima maatschappij. Hoe eerder je boekt, hoe goedkoper. Voor bagage moet je betalen, maar die prijzen vallen mee.

Prijs weet ik niet meer, maar de boot gaat een paar keer per dag. De snelle boot doet er ongeveer 2 uur over. Maar Azie blijft Azie, soms duren dingen langer :wink:

Stadje, zwemmen, een aquarium, lekker eten, snorkelen, duiken.

De overtocht met de ferry Penang-Langkawi kan in de periode dat jullie reizen soms een vreselijke belevenis zijn, met tientallen kotsende mensen. Wij reisden op zo’n dag en daarom zou ik de volgende keer zeker vliegen.

Op Langkawi vond ik de kabelbaan erg indrukwekkend en het rijstmuseum is ook een aanrader. Snorkelen op Langkawi is beslist niet geweldig. Hiervoor kun je veel beter naar de Perhentians of andere eilandjes aan de oostkust gaan, waar het weer op dat moment over het algemeen ook veel beter zal zijn…

Bedankt iedereen voor de reacties

Op raad van Jenny heb ik Vietnam alvast geschrapt van de lijst. Het bespaart ons de kosten van een visum voor slechts enkele dagen. Huiswerk heb ik wel degelijk gemaakt, maar ik zou graag nog eens bevestiging horen van enkele mensen met ervaring. Ik heb in China al een paar keer problemen gehad met zogezegde ‘up-to-date-reisgidsen’.

Ik heb de Vietnampassage verandert door enkele dagen Singapore :
25/8 : Aankomst bangkok (6u30)
26/8 : Bangkok
27/8 : Bangkok
28/8 : Reis naar Khao Yai (2u?)
29/8 : Khao Yai
30/8 : Khao Yai
31/8 : Vertrek naar Siem Reap (??)
1/9 : Siem Reap
2/9 : Angkor wat
3/9 : Angkor Thom
4/9 : Vertrek Phnom Penh (5u?)
5/9 : Phnom Penh
6/9 : Vertrek Singapore (tiger airways) (2u?)
7/9 : Singapore
8/9 : Singapore
9/9 : Vertrek Melakka (4,5u?)
10/9 : Melakka
11/9 : Vertrek Kuala Lumpur (2u?)
12/9 : KL
13/9 : KL
14/9 : Vertrek Camoron Highlands (3u?)
15/9 : Camoron Highlands
16/9 : Vertrek Penang (4u?)
17/9 : Georgetown
18/9 : Boot Langkawi (2,5u)
19/9 : Langkawi
20/9 : Langkawi
21/9 : Boot Penang (")
22/9 : Vliegtuig Air Asia naar Bangkok (1u40)
23/9 : Bangkok
24/9 : Vertrek Bangkok

Alle tips over de vragen hierboven blijven welkom, ook eventueel over ervaringen met Tiger Airways??

Iemand nog tips m.b.t mijn vragen in de eerste post?

Een nieuw vraagje : heeft iemand ervaring met deze organisator : 2-daagse wildlife tour in Khao Yai nationaal park door Tontan travel Wildlife Tours

Het ziet er mij een toffe trektocht uit, maar net iets te duur voor 2 personen…

We hebben ons zaakje ondertussen al wat verder uitgespit op enkele reisbeurzen. Onze transfer van Khao Yai naar Siem Reap wordt op zich al een avontuur. De grensovergang bij Poipet werd ons sowieso afgeraden.
Bovendien als we terug moeten naar Bangkok en daarna de bus op naar Siem Reap zijn we veel geld en tijd kwijt…

Een nieuwe optie (al zijn we niet echt fans om opnieuw te vliegen) is met het vliegtuig.
Jammergenoeg vliegt Air Asia of Tiger niet van Bangkok naar Siem Reap. Phnom Penh lijkt ons te ver om eerst daarop te vliegen dan naar Siem Reap en dan terug voor onze vlucht naar Singapore.

Onze vraag is : hoe raak je makkelijk naar Siem Reap (vliegtuig?). Cambodian Air en Bangkok airways, twee van de weinige rechtstreekse die ik vond lijkt mij alvast veel te duur…