Keuze ZO Azie (Laos)

Ola,

in januari ben ik van plan op wereldreis te gaan. De eerste 4 maand ga in rondreizen in ZO Azie voordat ik vanuit Kuala Lumpur (KL) door vlieg naar Sydney.
Ik begin in Indonesie waar ik een vriend van me ga opzoeken en waar we 3 weken gaan rondreizen. Nu ben ik van plan de komende landen te bezoeken:

• Indonesie (Java, Bali, Komodo); 3 weken
  • Maleisie/Singapore; 2,5 week
  • Thailand; 4 weken
  • Cambodja; 2 weken
  • Vietnam. 3 weken

Daarnaast hou ik nog 1,5 week over voor eventuele invulling van de landen die ik bezoek.

Nu zit ik met het volgende in mijn maag:

• Ik sla Laos over. Spijtig of? Graag jullie advies hierover :slight_smile:

Mijn tweede vraag is:

• Startpunt Maleisie/Singapore en eindpunt Vietnam of juist andersom?

Nu vlieg ik vanuit (KL) verder naar Sydney. Maar gezien Hanoi het start- of eindpunt is en de goedkoopste vliegverbinding ook via KL gaat, maakt het qua functionaliteit niet uit.

Groetjes Gino

Hai Gino.
Wij gaan vanaf januari 4 maanden door Thailand, Laos, Cambodja, Vietnam, Maleisië en Indonesië reizen. Wij zijn juist onwijs nieuwsgierig naar Laos, en hebben er dan ook drie weken voor uitgetrokken. Puur gebaseerd op de boekjes en verhalen, dus ik kan je niet zeggen dat het zonde is. Ik vraag me wel af waarom je van plan bent om het over te slaan? Misschien kun je wel wat dagen van je geplande weken in Thailand en Cambodja gebruiken om via Laos te reizen. Maar wat je ook doet, het wordt vast vet!! Heel veel plezier!

Ja, dat wordt zeker vet!! :slight_smile:

Als de beschikbare tijd hetzelfde blijft dan zou ik Laos er niet nog bijproppen, want het is al redelijk krap. Heb je nog wat extra tijd over dan zou ik Laos zeker meenemen! Ik vond dat echt een oase van rust ivm veel omliggende landen (thailand en vooral vietnam :)). Minder druk, relaxte vriendelijke mensen en mooi land!

Allereerst bedankt voor de reacties.

Ondertussen is het alweer een tijdje geleden dat ik deze post geplaatst heb en in die tussentijd heb ik het een en ander veranderd.

Het belangrijkste is dat ik mijn reis in ZOA verlengd heb van 11 naar 21 weken. Leek me een veel beter idee en leuker.

Ik begin mijn reis in Indonesie en zie van daar wel waar de reis heen leid. Er is te om te zien en te veel landen die op mijn verlanglijstje staan. 21 weken is ook niet genoeg om al geheel ZOA te bezoeken (in mijn opinie). Ik reis liever rustig, zodat ik ook de extra’s naast de highlights krijg te zien/ervaar.

Eindpunt blijft KL, aangezien ik daar vertrek richting Sydney.

Thanks!

Oooh perfect zo! Goede reis!

Klinkt goed, die nieuwe plannen! Lekker zeg.
En dan natuurlijk wel naar Laos gaan! Ik vond het een heerlijk land. Ik kan het niet vergelijken met Vietnam maar wat ik daarvan las is dat Vietnam toch wel een stuk drukker is, met enorm veel brommertjes in de steden enzo.
Thailand vond ik ook véél drukker dan Laos, qua inwoners en afmetingen van de steden, maar ook qua toerisme.
Laos is echt heel erg groen en mooi, en heel rustig. Luang Prabang is bijvoorbeeld een heerlijk stadje met fijn formaat, aardige mensen, veel te zien in en om het stadje, heerlijk relaxed sfeertje (al moet je 's avonds wel een beetje oppassen voor berovingen, niet op straat je mobiel gebruiken in het donker… las ik laatst in dit forum… maar ook in Nederland worden telkens meer mobieltjes uit handen gegrist).
Alleen Vang Vieng is niet rustig, dat is een soort party-town geworden (het westelijk deel is nog wat rustiger als je dat wilt ontvluchten), maar de natuur er omheen is wel supermooi en zou ik toch niet overslaan.
Voor Laos heb je een visum nodig, dus let op dat je er niet 2x doorheen reist want dan heb je opnieuw een visum van 35 dollar nodig. En verder rekening houden met lange reistijden, trage bussen die vaak panne krijgen. Dus wees flexibel.
Mijn blog vind je hier.

Hier nog wat handige websites voor Azië:

www.travelfish.org (let op, niet .com) > handig om accommodaties te vinden die nog niet in Lonely Planet staan, je kunt sorteren of type en op prijs… en verder ook veel info over de landen, tourtjes, bezienswaardigheden etc.

www.seat61.com > superveel info over treinen (van de hele wereld)! Zelfs met foto’s en filmpjes van hoe de diverse treincompartimenten en bedden in slaapcoupé’s eruit zien in Thailand, en alle info over tijden, prijzen, waar je tickets kunt kopen etc.

www.ecotourismlaos.com > tips over beleefdheidsvormen en cultuur in Laos (die ook gelden voor andere Aziatische landen), bezienswaardigheden, trekkings, homestays, etc.

Veel plezier!