Wie kan mij helpen met het volgende? Ik ben bezig met een rondreis door Azie. Inmiddels ben ik weer in Thailand en heb ik plannen om naar het zuiden af te zakken naar Maleisie. Alleen op de website van buitenlandse zaken staat het volgende:
“Niet-essentiële reizen naar de vier zuidelijke provincies Yala, Narathiwat, Pattani en Songkhla worden ontraden. Sinds januari 2004 vinden in deze provincies regelmatig aanslagen plaats. Het gaat daarbij om bomaanslagen, brandstichting en gerichte moordaanslagen. De aanslagen zijn voornamelijk gericht tegen Thaise gezagsdragers, maar in toenemende mate zijn ook burgers het slachtoffer geworden. Sinds begin 2004 zijn bij het geweld in Zuid-Thailand meer dan 3.000 mensen omgekomen, waaronder een klein aantal buitenlanders.
Op 21 juni 2008 werd een trein, op weg van Surat Thani naar Sungai Kolok, in Narathiwat overvallen, waarbij een aantal mensen zijn omgekomen. Treinreizen in de zuidelijke provincies worden dan ook ontraden.”
Wie heeft er ervaring met het reizen door deze zuidelijke gebieden? Ik ben erg benieuwd of je er gewoon snel door moet reizen of dat het helemaal niet handig is om er ook maar langs te gaan.
3 jaar geleden bent ik er door gereisd met de trein heen naar maleisie en later met de bus terug. in Yala hebben we overnacht maar dat vond ik niet echt helemaal veilig voelen. en we waren de enige toeristen normaal vind ik dat heerlijk maar nu voelde dat niet echt goed.
en toen we daar weer weg wilden was dat echt lastig de mensen wilden ons niet vertellen waar het busstation was en wilden alleen hele dure tickets verkopen, zelfs bij het hokje van de normale bus.
toen wij daar afgelopen jaar waren hebben we in thailand contact opgenomen met de ambassade met deze vraag deze vertelden ons toen dat je er met de trein zonder problemen door kunt. het is er niet meer van gekomen, omdat we zelf in 6 mnd reizen nog tijd te kort hadden maar ik zou niet meer met de bus zijn gegaan alleen snel erdoor met de trein.
Wij zijn er eind maart 2008 door heen gereden met de trein naar inderdaad Sungai Kolok dit ging perfekt. Er loopt veel leger en politie rondom de treinen en de trein word dus ook goed in de gaten gehouden. Dit ging prima en vloeiend. Ik las op www.minbuza.nl dat de trein wel oke was om mee te gaan dit omdat daar niet zoveel zou gebeuren. Nu lees ik dat er 21 juni wel weer een aanslag heeft plaatsgevonden.
Er is net een bestand afgekondigd door een belangrijke groep opstandelingen. Ik zou dus even wachten met beslissen, en dan afhankelijk of het er inderdaad rustig wordt of niet later een beslissing nemen.
Ik zou dit stuk van Thailand gewoon mijden. Het is er al jaren onrustig. Naar ik begrepen heb wil een bepaalde bevolkinsgroep, oorspronkelijk uit maleisie, een eigen provincie (land).
Het enigste wat ik zou kunnen bedenken is, doe dit stuk per vliegtuig.
Ik ben vorig jaar januari van Langkawi in Maleisie naar Ko Lipe in Thailand gereisd (speedboat 25$ PP 1 hr) en vervolgens van Ko Lipe naar Ko Lanta. Hierbij omzeil je het vaste land en heb je een geweldige trip via mooie, veilige eilanden!
In het regenseizoen varen er echter veel minder of geen boten. Het kan dus zo zijn dat het nu, in het laagseizoen, niet mogelijk is om met de speedboat naar Ko Lipe en Langkawi te reizen.
Bedankt voor de reacties! Ik weet alleen nog steeds niet helemaal wat te doen. Er zijn veel mensen die er gewoon doorheen gereisd zijn, maar vooral die treinoverval is zo actueel! Waarschijnlijk wordt het toch maar een vliegtuig van Puket naar KL ofzo. Bedankt in ieder geval!