Ik wil dit najaar naar Ko Lipe gaan in Zuid Thailand. De tickets (naar Hat Yai) heb ik al geboekt. Nu las ik in een reisadvies dat reizen naar Zuid Thailand wordt ontraden ivm met moslim activisten.
Weet iemand of dit (nog) klopt?
Koh lipe valt daar niet onder, het gaat hier om het uiterste zuiden. Pattani, yala, etc. Zeg maar alles ten zuiden van had yai.
Prima keuze koh lipe.
In het zuiden is het al jaren zo alleen hoor je daar nooit iets over.
Zal wel met het toerisme te maken hebben…Want er vallen tientallen doden per jaar.
Echter gaat het hier om aanslagen vooral tegen de Thaise overheid gericht.
Gegroet en een mooie vakantiemaar dat zal met Lipe zeker lukken.
Nou vanmorgen las ik in de krant dat er weeral een bomexplosie in de provincie Yala was geweest.
Natuurlijk zijn deze acties zuiver gericht tegen de Thaise overheid,maar er kwamen ook onschuldige voorbijgangers om.(De daders verstopten de bom in een motorfiets die voor een theehuis stond)
Wat betreft Hat Yai,geen vuiltje aan de lucht,maar andere steden zoals Yala, Pattani,Narathiwat en Songkhla kan je best wegblijven.
Ik las ergens dat je beter in Hat Yai niet zolang kunt blijven. Ik kom echter 's avonds laat aan, dus ik moet er wel één nachtje blijven voor mijn vertrek richting Lipe.
Belangrijkste reden om Hat Yai te mijden is het ontwijken van de Maleisische sextoeristen.
Dat geldt inderdaad voor meer plaatsen in Thailand. Ik doel uiteraard op gevaar voor aanslagen etc.
Er zijn niet zo veel plaatsen in Thailand met Maleisische sextoeristen hoor.
Gevaar voor aanslagen etc. is aanwezig in Hat Yai, maar is zeer klein. Ik zou er niet daarom niet heen gaan.
Ik ben 22 december 2013 terug van Koh Lipe. Mede op advies van forumleden ging ik erheen omdat dit eiland nog oorspronkelijkheid zou bezitten. Dat is helaas niet (meer) waar. Het eiland is opgenomen in het hoppingcircuit van Puhket, Koh Phi Phi, Langkawi etc. Dat staat er garant voor dat het eiland wordt overlopen door het massatoerisme. Het eiland wordt snel volgebouwd met accommodaties. Bomen en groen gekapt. Hopen vuilnis. Vernield koraal voor de kust. Het hoofdstrand Pattaya ligt vol met schepen. Walkingstreet heeft iets weg van de Kalverstraat in Amsterdam. Uitkijken dat je niet wordt aangereden door bromfietstaxi’s. Jammer dat Thailand zo omgaat met natuurschoon.
Toch heb ik wel genoten van de mooie stranden en heerlijk gezwommen. De meeste toeristen vinden 10 minuten lopen al veel. Dus het wat afgelegen Sunsetbeach is nog redelijk rustig.