Ondernemen In Indonesie

Als jonge, enthousiaste ondernemer richt ik mij op de horecabranche in Indonesie.

Ik ben op zoek naar mensen met ervaring of kennis op dit gebied, om te horen wat de voor -en nadelen zijn voor starters in deze branche en in dit land.

Indien u zelf niet bekend bent met dit onderwerp, maar iemand die u kent wel, dan zou ik het zeer op prijs stellen als u mij daarover informeert.

Alvast bedankt voor uw hulp!

Jona Hamming

Interessant,

Ik moet bekennen dat je lef hebt…!

Hoe wil je dat gaan doen…

Natuurlijk heb je al nagedacht over een locatie, en het zou mij niet vreemd overkomen als je voor Bali zou kiezen. Er zijn echter zoveel meer regio, plaatsen in Indonesie waar een horeca aangelegenheid een leuke input is. Je hebt heel veel incasseringsvermogen nodig om je idealen waar te maken…
Los daarvan moet je het allemaal kunnen en weten te financieren, houdt rekening met malafide/corrupte personen die je OVERAL tegenkomt. Het is niet een land zoals Nederland waar je via een telefoontje naar een instantie of wat dan ook bij wijze van het een en ander al geregeld hebt. Hier in Indonesie is het druk blijven uitvoeren om dingen gedaan te krijgen. Wil je iets gedaan krijgen dan zul je daar zelf voor moeten zweten> lettterlijk en figuurlijk… Er heerst hier een andere mentaliteit, een mentaliteit van adoh, plan2 aja nanti kiton atur sebentar ya…> zo iets van doe effuh rustig, zodadelijk regelen we dat…vervolgens wordt het uitgesteld en wordt het uiteindelijk niets.

Er is sinds het aantreden van SBY een nieuwe anti-corruptie wet in werking gesteld, je kunt ieder persoon waarvan je denkt dat deze er corrupte handelwijzen op na houdt aangeven aan een speciaal daarvoor bedoelde instantie, ik vind het een goeie geste van SBY (Susilo Bambang Yudiono) maar werkt het…? Nu ja het gras is pas groen, en SBY zit pas op z’n Presidentszetel, dus afwachten wat het wordt met deze wet.

Orienteer je goed, gebruik een beetje van je Hollandse nuchterheid, en neem niet te overhaaste beslissingen, het is per slot een hele investering.

Groet uit Jayapura Nw Guinea - Indonesie

Vanua

Hallo Vanua,

Allereerst bedankt voor je reactie.

Inderdaad, Bali zou een logische keuze zijn om te vestigen, maar mijn orientatie was nog op landelijk niveau. Hierbij twijfelde ik tussen Indonesie en Nieuw Zeeland. In eerste instantie richtte ik mij op Indonesie, vanwege de lage kosten van o.a. grond, pand en levensonderhoud en de noodzaak om (na de tsunami) een bijdrage te leveren aan een stimulans van de economie.
Vandaar ook mijn vraag in het vorige bericht naar de voor -en nadelen van Indonesie.

In alle reacties die ik krijg komen steeds de volgende negatieve elementen naar voren:

1. Een corrupt en anti-westers klimaat (vooral sinds de bomaanslag op Bali).
  2. De moeilijkheid om een dure en tijdelijke werkvergunning te krijgen.
  3. De “alles-op-zijn-tijd” mentaliteit.

Op basis van deze steeds terugkomende (grote) nadelen én het feit dat Nieuw Zeeland deze niet kent, heb ik nu gekozen voor Nieuw Zeeland als vestigingslocatie voor mijn plannen.

Dankzij o.a. jouw bericht heb ik denk ik de juiste keuze kunnen maken en kan ik nu starten met een haalbaarheidsonderzoek.

Bedankt voor je hulp.

Groet,

Jona Hamming
Groningen - Nederland