Mogelijke bedrijfsovername in Indonesie

Hallo allemaal,

Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Ronald, 28 jaar oud en woon in Den Haag. Afgelopen maart ben ik getrouwd met mijn vrouw in Indonesie. Ons huwelijk is daar geregistreerd bij de kerk en de gemeente.

Ik wil graag begin 2010 emigreren naar Indonesie (BSD City nabij Jakarta). Mijn vrouw werkt momenteel af en toe bij haar vader in het bedrijf. Mijn schoonvader heeft me aangeboden zijn bedrijf over te nemen, hij blijft dan op de achtergrond om advies te geven en te helpen en kan het zodoende wat rustiger aan gaan doen. Wat heb ik nodig aan papierwerk e.d. voor de emigratie? Ik ben ook van plan een x bedrag te gaan investeren in het bedrijf.

Met vriendelijke groet,

Ronald

Beste Ronald.

Dan heb je een redelijk comfortabele vertrektpunt.
Je hebt een Indonesische vrouw , die kan sponsor zijn voor jou. " Ikut istri " constructie , zoiets als gezinshereniging.
Desnoods kan haar vader ook als sponsor spelen.
Wel moeten jullie zorgen dat ze eerst een goede job en salaris krijgt bij haar werkgever (wink)
Dus in vaste dienst.

Daarnaast kan je als buitenlandse aandeelhouder (50%+ aandelen) inkopen bij jou schoonvader. Dus een PMA oprichten.
Er zijn verschillende Biro Jasa in Jakarta die de administratieve rompslomp van je kan over nemen.Hoef je de wiel niet meer zelf uitvinden . De prijzen zijn ook bekend.

Kijk ook in de site van BKPM .Er zijn diverse notarissite’ s te vinden .

@SA bedankt voor de info, ik ben ondertussen in contact gekomen met een bedrijf die mij hiermee kan helpen.

Voor de NL’ers onder ons die nu in Indonesië wonen, wat zijn jullie ervaringen? Hoe bevalt het? Zijn er ook NL bijeenkomsten of iets dergelijks in de buurt van Jakarta?

Beste R ,
weet niet of je deze club wel kent ?

http://www.ina.or.id/inaweb/

Die kon ik nog niet nee, nu wel. Op de achtergrond ben ik nu alles op een rijtje aan het zetten. Ik heb namelijk nog even de tijd. Zoals ik al eerder zei, ik ga niet eerder dan maart 2010 weg.

Groet Ronald

Meneer SA, ik weet natuurlijk ook wel dat U al “tientallen keren” contact hebt gehad met de INA en al “tig jaren” verstand van “zaken doen in Indonesia” heeft en dat U “familie in Jkt” dit en dat… en en en…maar ik wil als ‘leek’ toch even een opmerking plaatsen over de INA:
De INA blijkt in de praktijk alleen voor multinationals interessant te zijn. Of eigenlijk beter gezegd, de INA is alleen geïnteresseerd in multinationals. Heeft de gemiddelde ondernemer dus helemaal niks aan.

Ik kan natuurlijk niet in de schaduw staan van SAWA wat kennis van zijn land betreft. Ik ben echter ooit eens op het kantoor van INA geweest, in '92 toen ik pas begon in Indo. Tot mijn verbazing begrepen ze mijn vragen niet, hoe ik ze ook stelde. De taal die ik gebruikte was Engels. Ik ben maar weg gegaan en dacht dat ik “gek” was, niet te geloven, wat een maf zooitje. Later heb ik wel met meer van die organisaties meegemaakt bijvoorbeeld hier in NL. Mijn conclusie was (nette versie) allemaal vriendjespolitiek :smiley:

Pas op! Met familie moet je wandelen niet handelen!
Zonder PMA constructie zou ik niet 1 euro investeren! Zelfs met een PMA constructie is dit heden ten dagen nog steeds moeizaam. Als Bule problemen krijgen dan sta jij in de buitenste ring!
Eigen mensen eerst, dat is mijn ervaring in RI.

Het kan goed gaan, zeker zolang er winsten worden gemaakt, maar oh wee als er donkere wolken hangen boven het bedrijf (te denken aan crisis, of door aardbeving bedrijfs schade enz., enz.,)

Laat je goed voorlichten, en lees zoveel je maar kunt vinden hierover!

Succes!