PMA en lening

Beste reizigers,
Als wij een PMA (buitenlandse investering maatschapij)oprichten kunnen wij daar dan geld voor lenen om een project (eigen zaak) op te starten.
Wij gaan in Indonesie wonen en werken.

In principe moet het kunnen , afhankelijk van je gestorte kapitaal (de borg) en je bedrijfsplan en in welke branch je wil investeren.

Aan de andere kant verwacht de Indonesiers(banken) dat je geld(kapitaal) meeneemt .
En je gaat bij hun bedrijfskapitaal vragen , dus zullen ze hun wenkbrauwen wel omhoog gaan .

Voor iets meer informatie kan je mss beter bij 2 andere site info vragen , bij Indahnesia en VVB .En dat heb je ook al gedaan in het verleden.
Daar heb je veel ervaringsdeskundigen .Als medereiziger kan ik ook geen antwoorden geven.

Een andere bezwaar voor jou is de hoogte van de rente , waarschijnlijk is het 2 of 3x hoger dan in Nederland.
Voor een KPR lening(Hypotheek) moet je al tussen de 12- 15%(?) betalen .

Als ik jou was zou ik medeinvesteerders zoeken in Nederland , desnoods stillevenoten.
Aan de andere kant zijn er ook constructies van gestorte bedrijfskapitaal die daarna opgenomen wordt .
Dat heb ik ergens gelezen :confused:

Ook zal een grote rol spelen wie je Indonesische partner is.
Is het echt een medevenoot of is het een NEP venoot ?

De BKPM heeft in het verleden problemen gehad met " buitenlandse investeerders" die met de noorderzon vertrokken zijn .
Met achterlating van schulden en onbetaalde salarissen en belasting schulden .
En toen ze verhaal gingen halen bij de Indonesische venoot bleek dat hij/zij een Nep vennoot te zijn .
Van een kale kip kan men niks plukken .

Hallo,

Zijn jullie al wat verder met de plannen?
Wat voor een soort bedrijf willen jullie opstarten?
Ik wil zelf ook naar Indonesie toe om te wonen en te werken binnen 2, 3 jaar.
Mijn beide ouders komen uit Indonesie, ben zelf in Nederland geboren.
Heb beschikking over wat kapitaal en zoek een of meerdere partners om iets te beginnen.

groet
Guus

Guus , ben je ook Indonesische staatsburger ?

Nee, ik ben Nederlander.

Guus

Als je voldoende kapitaal hebt ,(zie de voorwaarden van BKPM) moet je alleen een Indonesische vennoot hebben.

Hoi Guss,

Gaat jou plan nog door om de onderneming in Indonesië te starten?
Als jij wilt, kun je kilkken op www.indo-ned.com
En als jij nog vragen heeft dan kun jij nog altijd email sturen.
Succes.