Hoe er aan beginnen in Indonesië?

hoi iedereen,
mij vriend en ik zouden graag een hotelletje beginnen in indonesië,
we hebben nog maar juist de beslissing genomen, dus moeten we van 0 starten, heeft er iemand tips met wat we allemaal rekening moeten houden,

grtjs andy

De tip die ik kreeg, zeker als je een bedrijf wilt beginnen, start een PMA. Geen familie of kennissen in Indonesie die je kunnen helpen?

Waar willen jullie je gaan vestigen? Hebben jullie ervaring en kunnen jullie dit financieren. Hou er rekening mee dat je een tijd bezig bent met je vergunningen en juiste visums. Denk er goed overna want je krijgt echt veel over je heen.

Ik wens jullie veel succes en hou ons op de hoogte van alles. Veel mensen hebben hier vragen naar of zijn hier mee bezig dus ervaringen van mede forummers zijn altijd welkom.

Groet Ronald

:zon02::vak01:Hoi.

ik zou graag ook iets willen starten, dat iets is nog vaag, omdat ik nog naar Bali moet gaan, ik sluit niet uit dat dat “iets” de toeristenbranche zijn, maar nogmaals moet dat nog bekijken.

Is het een idee om de Indonesische ambassade hierover te raadplegen, en kijken wat je nodig hebt om daar als zijnde Nederlander je bedrijf te kunnen starten?
Zijn er ook subsidies die verkregen kunnen worden om je oversees te kunnen vestigen?smkiek:wereld:

Ben benieuwd

Heb jij misschien voor mij het adres van de Balinese ambassade…?

Nee wel van de Indonesische, dank voor de sarcasme.:biggrin:…

Gelukkig, ik dacht even dat je haar op de foto geverfd was…:smiley:

Zijn er ook subsidies die verkregen kunnen worden om je oversees te kunnen vestigen?

De Nederlandse staat die jouw gaat subsidiëren om in Indonesia te gaan wonen… Wat denk je zelf? Of bedoel je soms een uitkering?

Hallo . wat ben jij voor een figuur, als jij lollig wilt zijn ofzo, ontgaat mij de grap momenteel.
Ik werk fulltime dus ik geniet geen uitkering, jij wel? een subsidie is wat anders dan een uitkering, heb je nooit gehoord van subsidies voor het vestigen in het buitenland?

Ik weet dat een lid van WWF een hotel eigenaar is in Oost Bali .
Als hij dit leest kan hij jullie mss helpen .Desnoods via de PM .

Je kan bij de Indonesische ambassade Den Haag afdeling economische zaken vragen stellen.
Moet wel rekening houden dat ze de officieele route adviseren. Dus formeel optreden.

Om de " eisen" van PMA etc in te lezen kan je de BKPM site (indonesische instantie )bekijken ,
en natuurlijk kan de adviezen van leden die daar in dezelfde branch zitten (hotel of guesthouses) meer gewicht geven.
Of een " zusterorganisatie " INA (in Jakarta) raadplegen , een organisatie vanuit de Benelux .

Je moet wel rekening houden dat de " hotelsector" min of meer te kampen heeft met overkapaciteit .
Zal moeilijk zijn om apart een hotel beginnen , wel kan je inkopen of compagnon worden met bestaande hotels . Volgens sommigen moetje wel goed uitkijkenmet wie je in zee gaat , de geijkte constructie is dan de PMA.

De Indonesische regering geef ook " subsidie" middels belastingfaciliteiten .
Dsat kan je zien in welke branch dat zijn .

Ik heb thuis 3 dunne boeken (folders) van BKPM , moet nog even nalezen .

super dank je wel voor deze uitgebreide uitleg, hier kan ik echt wat mee.
:chin:

Nee, heb ik nog nooit van gehoord.

Waar zouden we hier zijn zonder onze SA…
Succes met je PMA!

iemand naar de mond praten, zeker als dat een vrouw is, typeert de Javaan en dan nog die ongelezen folders, wat een giller seh :smiley:

laat maar …:zon02:

Een Javaan die ‘gratis’ advies geeft is ook zeldzaam.

x