Kitas en Werkvergunning voor of na vertrek

Wij gaan begin 2010 in oost-Indonesie wonen,ikzelf ben de enige die een Kitas en werkvergunning moet hebben.
Mijn vrouw heeft Indonesische nationaliteit en onze 2 kinderen dubbele.
Wij hebben reeds een PMA opgericht en nu wil ik vragen of er iemand ervaring heeft met het aanvragen van Kitas en werkvergunning.

Wij dachten éérst alles nog te regelen voor wij vertrekken maar vinden geen emigratie kantoor dat dit voor ons op een goede manier kan doen.

Daarom denken wij nu om al naar Indonesie te vertrekken met een familie-sociaal visum en dan in Indonesie alles zelf te regelen of laten regelen.

Kan iemand ons raad geven met deze situatie ?

Hangt er vanaf waar je gaat verblijven, maar ik kan je aanraden zoek een agent die alles voor je regelt, de procedure is vrij moeilijk en tijdrovend. Je zult dan 1x naar het buitenland (Singapore ?) moeten voor de juiste papieren. Agenten zoek je zelf maar want ik herinner mijzelf dat je nogal een sijkert bent :smiley: :smiley: Vraag eens aan Vendie, die weet toch alles.

Wie heeft die PMA dan voor je opgericht?

In, wat ik begrijp hier, heb je daar een kantoor voor nodig, EN deze kunnen dan uiteraard ook de rest regelen, dus…

ja zelfs een PMA opzetten is nogal een gedoe. En daarna iedere 3 maanden rapporteren is nogal een gedoe. gewoon laten doen.

Kitas kun je opzich beter hier regelen. veel makkelijker. nadeel is wel dat je het soms in het buitenland (veel expats gaan dan een dagje naar singapore) moet ophalen. bij verlenging nooit, nieuwe soms wel. wat de exacte regels zijn weet ik ook niet.

mag ik vragen wat je betaald hebt voor de oprichting van die PT PMA? (en wat de handelsdoelen zijn)

Als DGA (directeur/groot aandeelhouder) kan je PMA (jou eigen bedrijf) als werkgever spelen.
De procedure staat ook duidelijk beschreven .

PMA kan je zelf oprichten , mits je de bestaande wetgeving van Indonesia goed kent .Veel tijd , geduld moet hebben.Denk aan de burocratie .
Alleen bestaat de kans dat je het wiel weer gaat uitvinden of je in diverse valkuilen er intrapt .
Terwijl er verschillende Buro’s zijn die het van jou kan overnemen.
Kost wel geld , maar je kan altijd gaan shoppen .

De procedures zijn duidelijk vastgelegd ook het soort branch waar je zaken mag doen.
Kitas en werkvergunning worden meestal van tevoren geregeld , je kan pas KITAS krijgen als je werkvergunning hebt .
Aan de andere kant kan een toekomstige zakenman ook een andere soort visum aanvragen (zie de site van Indonesische Ambassade) zodat je rustig de situatie kan bekijken.
Hoe de visa heet moet je kijken in hun site.
De meesten gaan vaak de SosBud visum gebruiken .