Wij gaan met onze 2 kinderen van 4 en 2 jaar in september 4 weken naar Indonesie. Ik ben gek op avontuurlijke reizen, al moeten we natuurlijk wel wat concessies doen met de kinderen. Vandaar ook dat we op Bali starten. We willen gaan rondtrekken en onze grote voorkeur gaat uit naar niet toeristische en relatief onontdekte plekjes (zijn die er nog een beetje op Bali?). We willen graag de plaatselijke bevolking ontmoeten, korte wandelingen maken door de natuur, door de ogen van de kinderen de locale cultuur ontdekken, lekker spelen aan de zee, en misschien wel eens overnachten bij de mensen thuis. Lekker afwisselende activiteiten. Wie heeft er leuke tips voor ons?
Daarbij is Bali natuurlijk niet zo groot, en ik krijg het gevoel dat 4 weken Bali - ondanks ons rustige reistempo met de de kinderen - misschien wel een beetje te lang wordt. Is dat ook zo, en zo ja, welk eiland is dan - in lijn met bovenstaande - nog leuk om erbij te doen?
En ik lees weinig over west-Bali. Is dat op het natuurpark na niet zo interessant? Of komen daar gewoon weinig mensen?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Inderdaad, Lombok is momenteel met 2 vulkanen die aan het “rommelen” geslagen zijn en waarvoor een verhoogde alertheid is afgegeven, inderdaad avontuurlijk te noemen.
Op Bali vind je inderdaad in Amed nog relatieve rust, veel traditionele bevolking en dito gewoontes en beroepen (zoutwinner, boer, fruitteler, visser), in sommige baaien witte stranden, een rustige zee zonder rare stroming of hoge golven, kleinschalige hotels, etc., etc.
Ik zou zeker naar de oostkust gaan!
In Tirta Gangga (Water of the Ganges) heb ik in de zomer van 2008 3 nachten gelogeerd in een huisje midden tussen de rijstvelden, in één woord ge-wel-dig! Het heet ‘Good Karma’ en staat ook in de Lonely Planet. Er zijn 4 huisjes (2 maal 2 onder 1 dak) en een restaurantje annex receptie. Het wordt gerund door een familie, hun nichtje loopt er ook rond en broer geeft rondleidingen door de rijstvelden.
We vonden het echt een paradijslijk plekje! Het ligt ook nog naast het bekende waterpark waar het overdags stikt van de toeristen, maar waar je na 5 uur -als alle toeristen weg zijn- gratis in kunt.
Hallo,
Wat versta je precies onder avontuurlijk? Bali is als je met twee kleine kinderen reist en graag wat meer comfort wil, gewoon alle producten wilt kunnen vinden en geen malaria pillen wilt slikken een voor de hand liggende keuze. Verwacht geen onondekte plekjes te vinden want Bali is al massaal door toeristen bezocht. De meeste blijven hangen in de meer toeristische plekken. Jullie gaan in september, dan is de ergste drukte weer een beetje voorbij. Als je graag naar strand gaat is er op Bali volop keuze. Uiteraard het ‘beroemde’ Kuta beach, dit strand is voor de dorpen Kuta en Legian behoorlijk druk, maar nog niet te vergelijken met Scheveningen op een mooie dag. Aan de andere zijde ligt in Sanur een wit strand met een rif ervoor, veel veiliger voor kleine kinderen. Hou er rekening mee dat de stroming en golven aan de Westkust en sommige stranden aan de oost kust sterk zijn. Oost Bali (laten we zeggen de kust vanaf Padangbai en naar boven) is bij veel Europeanen meer in trek omdat het rustiger is. De stranden zijn kleiner en soms is er zwart zand. Padangbai was voor gezinnen altijd prettig, maar ik hoor dat de laatste jaren daar de bebouwing ook al is opgerukt. Noord Bali is aardig, rustiger, een paar bezienwaardigheden en een zee een beetje als een te warm bad zonder golven (moet je van houden). Wel leuk schelpen zoeken voor de kinderen.
In het het uiterste zuiden van Bali (richting Uluwatu) zijn ook witte zandstranden te vinden, als je van baaien houdt is dat ook een leuke plek om te ontdekken en vaak minder druk dan strandjes in Oost Bali.
Wat betreft wandelen, hou er rekening mee dat de stoepen en straten niet echt op buggy’s zijn berekend en met een rugdrager is in de hitte ook iets wat je niet lang leuk gaat vinden. Je kunt op heel veel plaatsen in Bali prachtige wandelingen maken door de rijstvelden en je de enige toerist op Bali wanen. Je kunt ook watervallen bezoeken deze liggen langs de doorgaande weg naar het noorden van Bali, een wandeling van een kwartier langs goeie paden. Verder zijn er veel attracties voor families op Bali: een dierentuin, vlindertuin, botanische tuin, olifantenpark, waterpark, reptielenpark enz. Bali is van Indonesie niet de avontuurlijke keuze, erg veel is op toeristen afgestemd. Voor avontuur ga je beter naar eilanden als Sumatra, Borneo, Sulawesi, Oost Indonesie of Irian of een van de nooit genoemde eilandjes (nog avontuurlijker).
West Bali biedt de meeste mensen weinig, de stranden zijn voor surfers wel interessant. Het nationaal park heb ik nooit bezocht, maar er zal daar vast nog wel iets moois te vinden zijn.
Het leukste is in feite een auto huren (als je links durft te rijden en je rekening houdt dat de weg vol chauffeurs zit die volledig op hun offertjes vertrouwen als ze jou afsnijden) of en goeie chauffeur met auto regelen en dan rondtoeren en ook de kleine weggetjes in draaien. Bali is goed met Lombok te combineren. Java heeft als je van cultuur houdt natuurlijk ook veel te bieden. Je kunt voor een schappelijk bedrag naar Yogyakarta vliegen en daar is weer volop cultuur te vinden.
Je kunt ook nog overwegen om het eiland tussen Bali en Lombok te bezoeken: Nusa Penida (niet onontdekt hoor!). Tja als je echt rust zoekt dan zal je ergens langs de noordoost kust moeten zoeken of midden in Bali of een heel ander eiland ![]()
Veel plezier alvast.
Er zijn zeker nog rustige plekken op Bali te vinden. Ik heb het al vaker gezegd op dit forum: in het westen van Bali, 8 km ten westen van de beroemde Tanah Lot tempel, ligt het vissersdorp Yeh Gangga. Er zijn een paar kleinschalige hotels, er zijn geen restaurants buiten deze hotels. Je kan er prachtig wandelen en paardrijden, je kan excursies boeken, heerlijk wandelen op het strand of luieren aan het zwembad. (Zwemmen in zee kan hier niet, net als bij bv Ulu Watu zijn er teveel golven.)
Ik vind het heerlijk om hier een paar dagen tot rust te komen!
Natuurlijk, zijn er hier en daar nog wel relatief ‘rustige’ plekken op het eiland. Maar er werd gevraagd om niet toeristische onontdekte plekjes, het feit dat er hotels in Yeh Gangga staan zegt al genoeg. Dat er jaarlijks 2,5 miljoen toeristen langskomen op een eiland zo groot als de provincie Friesland zegt ws. nog meer. Maar voor de meeste mensen die Bali bezoeken blijft het ondanks dat toch een mooi eiland.
Tja, ik kan het dorp aan gaan raden waar ik gewoond heb, waar zelfs een Balinees die er niet woont opvalt, waar men nauwelijks Indonesisch spreekt laat staan Engels - maar daar heeft een lezer van dit forum niks aan. Dat doe ik ook niet.
Ik heb twee keer in een hotel in Yeh Gangga overnacht als tourist, en tig keer bij mensen thuis. Ik ben er buiten de hotels nooit meer dan 2 blanken tegengekomen. Als gezegd, er is niet eens een restaurant of een rumah makan. Een leuk dorp dus wat toegankelijk is voor iedereen, maar niet touristisch.
In ieder geval kan leuk zijn om het Bali Bird Park te gaan, een boottocht te maken op zoek naar dolfijnen en een Barong dansvoorstelling bij te wonen. Jullie kinderen zijn natuurlijk nog erg klein, maar je zou ook kunnen denken aan een combinatie van Java en Bali.
Er zijn speciale familierondreizen met prive chauffeur en gids. Als je daar meer van wilt weten kun je even contact met me opnemen.
Veel voorpret!
Violet