Onafhankelijkheidsdag

Hallo allemaal,

Wie heeft er ervaring mee om tijdens onafhankelijkheidsdag in Indonesië te zijn? Ik kan me zo voorstellen dat op 17 aug. het openbaar vervoer niet rijdt en dat het overal druk is. De 18 aug., in de ochtend, vertrekken wij weer terug naar NL, dus zelf dacht ik dat het handig is dat we uiterlijk de 16e terug zijn in Jakarta. Dan hoeven we de 17e niet te reizen.

En wat is dan een leuk hotel/verblijf in Jakarta? Welk gedeelte van de stad is het best vertoeven? Wellicht is het verstandig om dat hotel van tevoren te reserveren i.v.m. drukte?

En als laatste, wat is een leuke route voor 3 weken waarin wel Surabaya in is begrepen?
Hoop snel iets van iemand te horen, alvast bedankt :thumbsup:.

Groetjes Eus

Tujuhbelas (17) is een feest dat voornamelijk in de eigen kampung wordt gevierd. 's Morgens zijn er allemaal vlaggeceremonies en parades waar iedereen in uniform voor opdraaft. Dit jaar valt 17 augustus op een maandag, dus lang weekend, dus veel verplaatsingen. Hotel in Jakarta lijkt me geen probleem. De mensen trekken in zo een lang weekend Jakarta uit.

17 Augustus is alleen druk bij de stadscentrum , of waar de Onafhankelijksdag officieel wordt gevierd.
In Jakarta is het dan in Paleis area , de Monas (de oude Lapangan Gambir) waar men parades afneemt .
De drukte gaat vanaf s’ ochtends (zeg maar 0.600 - 7.00) en duurt tot ongeveer 12.00.
De protokolwegen zijn van en naar de paleis Area gesloten.
Daarna worden de protokolwegen geopend en kan iedereen weer langs de Paleis rijden.

Als ik advies mag geven , je gaat gewoon de 16de augustus inchecken in de vele hotels (zie mijn verhaal over hotels in Jakarta) in de Menteng buurt . Ibis hotel bijvoorbeeld .In de avond kan je naar de JalanJaksa waar veel backpackers en ander vogels vertoeven .
De volgende ochtend kan je binnen 10-15 minuten lopen naar de festiviteiten rondom de MoNas ( Monument Nasional) en de Paleis.
Het is beredruk en gezellig , en als een bule(blanke) toerist wordt je ook aardig ontvangen , omdat je met hun de belangrikste dag mee wil vieren .

Dus gewoon gaan , kan je ook foto’s maken(filmpje) , poseren met leden van de leger , politie en andere bevolkingsgroepen.Wordt je tig keren gevraagd om met hun te poseren.
Zo’ n kans krijg je zelden.

(Niet verder vertellen , heb ik zelf ook gedaan).

De drukte en festiviteiten lopen af omstreeks 12 uur , en iedereen is in feeststemming .
Je moet het vergelijken met 30 april, konninginedag.
Amsterdam CS , en andere plaatsen waar de vrijmarkt gehouden wordt is beredruk en gezellig.
Openbaarvervoer , winkels , hotels etc zijn ook gewoon open.

:zon:

Het komt mij voor dat u toch wel enigszins bent vergeten hoe "Pitulasan "(Javaans voor 17) of “Tujuhbelasan” in uw eigen land wordt gevierd. In Solo en in alle andere steden in Indonesia trekt men na de upacara terug naar zijn kampung, waar er spelletjes worden gedaan, zoals paalklimmen, zaklopen, rennen met een knikker op een lepel, kroepoek happen, op versierde fietsen rondrijden. Kortom alle spelletjes die er in NL op Koninginnedag worden gedaan. Dat is een overblijfsel uit de Nederlandse tijd, toen Koninginnedag nog op 31 augustus viel (Wilhelmina) voor WO II.

's Avonds komt men kampungsgewijs bijeen, er spelen amateurbandjes zo vals als zij maar kunnen, er worden dramatische gedichten voorgedragen en toespraken gehouden. Af en toe schreeuwt men Merdeka… merdeka… merdeka. De vrouwen in de kampung hebben nasi rawon gekookt en is er zittend op een tikar op het keiharde asfalt van de straat een gezamenlijke maaltijd. Die nasi rawon heeft volgens mij altijd teveel cabe rawit en na een uur doet mijn kont pijn van het harde asfalt. Maar gezellig dat het is

Merdeke…merdeke…merdeka :wereld:

http://arifanda.com/wp-content/uploads/2008/08/makan-krupuk.jpg

1. enigzins vergeten ?
    Nee toch.??
    Ik geef alleen gepaste antwoord op de vraag van een medereiziger.
    De vraag is :

Wie heeft er ervaring mee om tijdens onafhankelijkheidsdag in Indonesië te zijn? Ik kan me zo voorstellen dat op 17 aug. het openbaar vervoer niet rijdt en dat het overal druk is. De 18 aug., in de ochtend, vertrekken wij weer terug naar NL, dus zelf dacht ik dat het handig is dat we uiterlijk de 16e terug zijn in Jakarta. Dan hoeven we de 17e niet te reizen.

Ik heb de juiste antwoord gegeven , zonder ellenlange verhalen die op zich leuk is maar niet werd gevraagd.

1. In Solo en in alle andere steden :

Klopt , ook in Jakarta.
De viering wordt verder voortgezet in de" kampongs "of in wijken waar men in een kleine gangetjes bij elkaar wonen.
Werd 2 dagen gedaan , zoals Konninginedag in Amsterdam .

1. Ook fout.
    Bij belangrijke gebeurtenissen zoals de geboorte , huwelijk van hun vorsten gingen de bewoners uit hun dak , feest vieren .
    Dat is 1 van de volksfeesten , die al 1000den jaren wordt gedaan.

:zon02:

Volgens mij corrigeerde ik de zesmiljoenste fout van u.
"De drukte en festiviteiten lopen af omstreeks 12 uur "

U kletst meestal iets in de ruimte en als dat gecorrigeerd wordt omdat het vol zit met missers, vanwege niet goed geïnformeerd zijn, speculaties en het gebruik van een volledig fout vocabulaire, dan is het alsof er een vrachtwagen met zand over uw pik (auwww%!&!!*$!!) heeft gereden, zoveel misbaar maakt u dan.

We hadden het toch over Hari Hemerdekaan R.I ?
Sorry meneer u moet toch weten dat Indonesia pas ruim 63 jaar onafhankelijk is,
weer helemaal niet to-the-point, gewoon maar een end weg kletsen.

Dat veelvuldige gebruik van het wooordje woordje “klopt” onder berichten, dat is arrogant zeg, wie ben u eigenlijk, een schoolmeester of zo :angry:

Ik hoor straks wel weer alle ellende die u over mij uit gaat storten.:storm::storm: ik ben er al aardig immuun voor geworden :smiley:

Hoe serieus zou de Indonesiër deze dorpsgek nemen? Volgens mij moet men daar helemaal niks hebben van mensen met een verstandelijke handicap en stopt men ze het liefst weg zodat niemand ze kan zien.

Ik zit hier ook niet voor mijn lol.
En zeker als men sommige reacties lezen die ik op mijn kop krijg.

Aan de andere kant probeer ik hier IETS te vertellen over Indonesia , over mijn land , de Cultuur , de Mensen etc .
En waar kan ik het beste doen ?

In een Reis Forum , speciaal over Indonesia.
Ik ben ook van bewust dat mijn ervaringen en verhalen niet volledig kan zijn .
Tenslotte is het mijn ervaring , anderen kunnen andere ervaring hebben .

De weg van de minste weerstand is mijn lidmaatschap opzeggen , maar dan hebben sommige mensen die alleen maar de negatieve zaken hier verkondigen de vrije spel .

Ik beweerde niet dat ze op sommige zaken ongelijk hebben , maar de manier waarop het gedaan wordt , ook de arrogantie van de eigen gelijk.

Als ze zeggen dat het een lege fles , dan is het een lege fles , terwijl anderen mss ook kunnen zeggen dat het een halve volle fles is .

Tis ook altijd lachen, gieren & brullen met u in ons midden.

Inderdaad is een lege fles een lege fles, zoals een volle fles een volle fles is. Beide flesssen zijn heel nemen we aan, dus geen halve. Sommige mensen zien een hele fles half vol terwijl anderen een hele fles half leeg zien. Ken u het nog en beetje volgen? :smiley:

Maaf mang, disalahkan terus ya :angry:

Bedankt voor de correctie , te snel getypt .
Moet half lege en of hallf volle fles zijn .
Voor deze ene keer heb je gelijkt , ik gun je lol wel .

De manier hoe je reageert is ook typerend .
Normale mensen zullen nadere uitleg vragen als ze iets vreemds lezen .

Dat genoegen is geheel wederzijds, Yang Mulia Pangeran Aria Surya Atmadja :king:

Uw handicap is mij bekend, en daar houd ik rekening mee, om uw humeur :evil: niet te verstoren

Kom niet zo zielig doen, ik kan me tranen bijna niet bedwingen, maar het zijn wel “air mata buaya” Kan u niet iets specifieker zijn over “sommige mensen die alleen maar negatieve zaken hier verkondigen” die door u gecontroleerd schijnen te moeten worden ? Het lijkt wel alsof er een verrader in ons midden verkeerd, gen prettige gedachte. Overigens als u hier uw lidmaatschap zou opzeggen, iets dat volgens mij niet zal gebeuren, want wat moet u anders, dan kunnen wij uw escapades nog altijd volgen op de volgende fora:

als OmSid

http://forum.indahnesia.com/active/
als Surya Atmadja

http://vriendenvanbali.multiply.com/

http://indisch4ever.web-log.nl/
als Sigeblek

U bent een druk bezet man om overal alles onder controle te houden en te voorkomen dat onverlaten de naam van uw Indonesia yg tercinta bezoedelen.

[quote=boomaap;383563

U bent een druk bezet man om overal alles onder controle te houden en te voorkomen dat onverlaten de naam van uw Indonesia yg tercinta bezoedelen.[/quote]

=========================================================
Bule , heeft ergens B.A.L geintroduceerd.
Benar . Akurat dan Lengkap.

Het is logisch dat leden reageren als een posting onjuist is of erger nog als het ook halve waarheden zijn.
We zijn hier om elkaar te informeren en van elkaar te leren.
Toch ?

Trouwens , wat heeft de laatste 2 posting met de topic mee te maken.
Is het alleen maar een reactie om te kunnen reageren ?

Aan medeleden :
Het is ook zo dat ik in diverse site posting plaats , zij weten ook wel wie OmSid -Surya Atmadja is .
Trouwens hier zie ik ook wel mensen uit andere site , sommigen hebben hun internetnaam gehouden , sommigen hebben een andere naam genomen .
Dus ik ben kennelijk niet de enige die dat doet.

Wereld Wijzer Reis Forum is niet de enige (de laatste) site voor mij , en zoals jullie kunnen lezen (zie mijn profiel) wil ik hier mijn land promoten.
Met mijn beperkte kennis (ik woon 40 jr in Nederland) probeer ik een klein bijdrage te leveren .
Ik heb ook een multiply site , waar ik in “Indonesisch” verhalen schrijf.

http://omsid.multiply.com/

Het loop niet zo goed omdat mijn Bahasa Indonesia ook niet zo denderend is .
Maar ik heb wel leuke kontakten (netwerk) overgehouden , zoals bij de andere site waar ik lid ben.

Waar gaat dit in @#%?!-naam :confused: allemaal over?? Ik vraag alleen maar naar leuke tips en mooie ervaringen m.b.t. 17 augustus Onafhankelijkheidsdag… (Waarvoor dank) en geen gezeur op elkaar…

Mijn excuus .

Sorry dat ik genoodzaak ben om te reageren , het is bijna voorspeelbaar dat ik bepaalde reactie krijg van bepaalde persoon.
Je kan gewoon mijn posting van 05-03-09 13:04 lezen .
Ik heb meermalen 17 augustus in Jakarta meegemaakt , ook als toerist uit Amsterdam .
Je kan in Menteng area (Wahid Hasyim ) logeren , dichtbij Jalan jaksa , ook dichtbij de MoNas en de Istana van de President waar de festiviteiten gehouden wordt.
En als je daar logeert (Hotel Cipta bijvoorbeeld -399.000 rp perkamer)-febr 2009 kan je ook in de nabijgelegen grote Mall (Plaza Indonesia en de nieuwe van Grand Hotel Indonesia) die middag en avond slenteren .
Bij 17 augustus willen de winkeliers weleens obral (sale) organiseren , kan je leuke Yeans - en kleren , schoenen van Nike en andere branded merken kopen voor max 50 - 60 euro)
Met diskon(korting) wordt het lager.
Je moet maar zelf kijken .Je hoeft niks te kopen , kijken is ook al leuk .
Je kan bij beide Mall een foodcourt vinden.
Daar kan je bijna alle gerechten uit Indonesia vinden.
Wil je geen Indonesisch eten , dan kan je chinees , aziatisch , europeesh en of Japans eten.
En voor een prijs waar je in Nederland alleen terecht kan komen bij een afhaal toko.
Als je met de taxi gaat kost je ongeveer 15-20.000 rupiah (iets meer dan 1 euro) .
Als je meer info nodig heb , moet je maar zeggen.

Hotel Cipta (en andere soortgelijke hotels 3*) is schoon , niet duur , AC, ontbijt , roomservice etc .Kleine intieme restaurant , WIFI hotspot (neem je LapTop mee) .

Vwb foto’ s maken , als een bule toerist wordt je vaak gevraagd om met hun op de foto te gaan .
Doordat veel deelnemers van de parade uit verschillende delen van Indonesia komen , kan je ook met verschillende Indonesiers die ook hun klederdrachten dragen op de foto gaan .
Tenminste dat was zo geweest .

Sorry menir de OH, onderstaande (eerste reactie) was niet goed genoeg in uw ogen:

" Tujuhbelas (17) is een feest dat voornamelijk in de eigen kampung wordt gevierd. 's Morgens zijn er allemaal vlaggeceremonies en parades waar iedereen in uniform voor opdraaft. Dit jaar valt 17 augustus op een maandag, dus lang weekend, dus veel verplaatsingen. Hotel in Jakarta lijkt me geen probleem. De mensen trekken in zo een lang weekend Jakarta uit."

Waar ligt de " noodzaak" tot reactie?

Waar ben ik hier beland, in een kleuterklas!!!
Ik dacht dat dit een serieus forum was.
Graag op iedere vraag een normaal andwoord en ieder in zijn waarde laten!.

mvg sredneb:thumbsdown: