Omboekkosten van touroperators?

Op 3 febr. heb ik contact gehad met Nile travel omdat ik mijn reis wilde om boeken ( naar een"rustig" rode zee vakantie) i.v.m een plotselinge operatie aan het been van mijn dochter waardoor ze niet meer in staat is de rondreis te ondernemen.
Ik kreeg als antwoord dat ik wel kon “om boeken” maar dat ik mijn aanbetaling van € 838,50 kwijt zou zijn. ( dit noem ik geen om boeken maar annuleren en opnieuw een boeking maken)

Op 7 februari heb ik contact gehad met Nile Travel om het probleem m.b.t. het “om boeken” bespreekbaar te maken, dit omdat mij inmiddels duidelijk was geworden dat dit bij de andere organisaties zoals Arke en Neckerman wel mogelijk is tegen een - normale- betaling van ong. € 35,00.
De uitleg die NILE TRAVEL my gaf is voor mij niet bevredigend:
men gaf aan dat zij bij een normale pakket reis ook ander om boek tarieven hanteren MAAR omdat ik een RONDREIS had geboekt er voor ons vliegtickets geboekt moesten worden bij SWISS AIR welke nu weer geannuleerd moesten worden ( vrij vertaald ) moest ik blij zijn dat ik MAAR € 838,50 kwijt was- de schade voor Nile travel zou enige honderden euro’s hoger uitvallen.
Omdat, zoals ik al eerder aangaf ook de andere reisorganisaties rondreizen als een pakketreis verkopen en daarbij geen verschil wordt gemaakt tussen de om boek kosten ben ik het niet eens met hun stelling!
Ik heb bij Niletravel een pakketreis - rondreis Ramses- geboekt daar is een vliegtuigticket een onderdeel van, men kan dit niet loskoppelen en de restricties toepassen van een los aangeschafte vliegtuigticket! Als consument bestel ik een pakketreis zoals aangeboden op de website van Niletravel, ik koop dus niet alleen een vliegticket ! Men hoort in mijn beleving dezelfde om boek tarieven toe te passen zoals de concurrent deze hanteert.

Kan iemand mij vertellen hoe de regels in deze zijn.
Wat zijn jullie ervaringen bij om boeken en ben je ook dit soort vreemde praktijken tegen gekomen?

Ik heb nu mijn vakantie moeten annuleren en probeer via de annuleringsverzekering mijn aanbetaling terug te krijgen.
M.b.t. de annulering nota.ik heb NILE TRAVEL hierover 5 x moeten mailen/bellen etc. vandaag heb ik eindelijk na 12 dagen mijn bevestiging ontvangen zodat ik mijn stukken binnen de daarvoor geldende periode van 2 weken , kan indienen.

Het doel van dit bericht is ander mensen te behoeden voor dit soort situaties!

Beste Wick,

Mijn ervaring dateert van jaren geleden, maar toen was het zo, als je een reis boekt teken je voor de boeking en dat is tevens voor de voorwaarden (zoals annuleren, wijzigen etc). Ik heb even heel kort gekeken op de site van Nile Travel en haal deze regel uit de voorwaarden:

“Wat zijn de voorwaarden als ik bij Nile Travel boek?
Als u bij Nile Travel boekt gelden de ANVR voorwaarden. Indien u een boeking maakt gaat u akkoord met deze voorwaarden.”

Dus ik ga ervan uit dat de voorwaarden te vinden zijn bij de ANVR. Ik kan geen embleempje vinden of ze ook echt aangesloten zijn bij de ANVR, als dat zo is sta je sowieso veel steviger in je schoenen.
Maar kijk eens goed in je papieren waar de voorwaarden staan en of er inderdaad een uitzondering staat bij combinatiereizen met vliegtickets die direct geprint moeten worden, want dat is denk ik in dit geval het probleem.

Je kunt je richten tot de ANVR en aan hun je verhaal voorleggen en je kunt ook naar de geschillencommissie stappen. Het gaat om een behoorlijk bedrag en of de reisorganisatie zelf kosten moet maken, omdat zij goedkopere tickets aan jouw reis koppelen (met ongunstige voorwaarden) lijkt me niet jouw zaak. Ze zullen dan nu wel balen, maar ja als in hun voorwaarden staat dat het de ANVR voorwaarden zijn, denk ik dat ze geen poot hebben om op te staan. Maar vraag dat even bij hun na.
De kosten zijn afhankelijk van wanneer het vertrek is, hoe dichter je bij het vertrek bent hoe hoger de kosten.
Bovendien denk ik dat als je een medische verklaring hebt dat je de reis niet kunt ondernemen dat je annuleringsverzekering het je uit moet betalen, want daar ben je oa voor verzekerd, lijkt me. Laat wat weten, ok?

Nou in elk geval succes!
Sandra

1 like

Dag Sandra,

Samen zie je vaak meer als alleen.

Ik ben op de ANVR site gaan kijken en men schrijft hierover:
Lees het antwoord »

Ja, dat mag. Dit wordt behandeld als het annuleren van de ene reis en het boeken van een nieuwe reis. Het is dus geen wijziging zoals wordt bedoeld in de ANVR Reisvoorwaarden artikel 7.

Als uw reisorganisator het toestaat om een bestemming om te boeken zonder u annuleringskosten in rekening te brengen, kunt u dit zien als een ‘coulance regeling’ (‘cadeautje’). Dit is alleen bedoeld voor wijzigingen waarbij de essentie van de overeenkomst niet wordt aangetast (bestemming, accommodatie, prijsperiode). U moet hierbij eerder denken aan wijzigingen die betrekking hebben op de reisduur of wijziging van halfpension naar logies/ontbijt enz.

Heb artikel 7 erop# Artikel 7, lid 1 »
Na totstandkoming van de overeenkomst kan de reiziger wijziging daarvan verzoeken. Hiervoor geldt de voorwaarde, dat de reiziger de gewijzigde reissom onder aftrek van de reeds betaalde gelden voldoet. Bovendien is hij gehouden de wijzigingskosten ad € 27,- per boeking (bij eigen-vervoerreizen € 14,- indien korter dan 5 dagen of bij verblijf in Nederland) en eventuele communicatiekosten te voldoen. Over het verzoek zal zo spoedig mogelijk worden beslist. Tot 28 dagen voor vertrek zullen deze wijzigingen voor zover mogelijk worden aangebracht en in dat geval schriftelijk door de reisorganisator worden bevestigd.
nageslagen:

D.Reizen bied een omboekverzekering aan van € 5,00 p.p. , Het blijft dus zijn voordelen hebben om naar het reisbureau te gaan!
O.a. Unigarant heeft zo’n verzekering v.a. 2006 in zijn pakket: alleen te boeken bij het reisbureau!

Ik wil je hartelijk danken voor je reactie,

Heb door deze ervaring weer iets geleerd!

Nogmaals bedankt!