oli otya? Gendi!

(origineel bericht op be-more.nl)

oli otya? Gendi!

Lieve mensen!

Alweer een berichtje uit het verre Uganda! Allereerst de langverwachte raft foto’s. Jaja Ton nu zie je mij in actie :wink: Gaat goed hier ondanks dat ik niet helemaal fit ben. Erg naar mijn zin en de tijd vliegt voorbij! Kort weekje bij mijn project gehad. Zondagavond met zijn zevenen in een personenauto op weg naar Lwengo. Past precies…

Maandagochtend heb ik samen met Lieke bricks gemaakt. Girlpower! Erg leuk om te zien dat gelijk de lokale vrouwen ook mee willen helpen en hun spierballen laten zien! In de middag hebben we met een groepje voorlichting gegeven over afri-pads. Afri-pads zijn een soort maandverband die wasbaar zijn en een jaar gebruikt kunnen worden. In het Engels leggen wij uit hoe het vrouwelijk lichaam in elkaar zit, hoe ongesteldheid werkt en uitleg over de afripads. Dit wordt vertaald voor de vrouwen in het Lugandees en ieder krijgt een gratis pakketje. We zitten op zijn matje omringt met een klein groepje vrouwen. Erg leuk om te doen! In de avond heeft de groep een soort kinderdisco gehouden. Ellis heeft speakers mee voor haar ipod. Dansen op de veranda in de avond met de kids.

Dinsdagvroeg zijn we eerst begonnen in het moestuintje achter ons huis. Onkruiden wieden tussen de uien door. Op een gegeven moment konden we eindelijk onkruid van ui onderscheiden. Teek in mijn hand gekregen hierdoor. Rond een uur of elf zijn wij richting de school gegaan voor games en sport. Wij verwachten één klasje. Het waren ongeveer 100 kinderen die netjes in een rij ons de weg wezen naar het sportveld. Ieder van ons nam een groep samen met een docent. Wij hebben wat spelletjes vanuit Nederland laten zien; lummelen, annamaria koekoe, tikkertje etc. Daarna wat lokale spelletjes gespeeld. In de middag ging het regenen. Wij wachten bij ons thuis of de women craft club nog kwam. Kwamen niet dus hebben wij het hele huis gesopt en opgeruimd. Resultaat mag er wezen!

Woensdag hebben wij het huis waar we een tijd terug het geraamte van hebben gemaakt bijna af gemaakt. Modder gemaakt door met de voeten erin te stampen. Gratis modderbadje! Dan de gaten vullen met modder. Dak lag er al op! Op de ladder staan en dan geeft iemand modder door.
In de middag ben ik met de boda boda naar het project Rakai gegaan. Ritje van ongeveer driekwartier. Ik ga het project twee dagen bezoeken. Dit is een medisch project die o.a. Helpen in het ziekenhuis. Ze hebben een eigen appartement en ze koken zelf. Wraps gemaakt met guocamole en groente. Erg lekker om iets anders te eten in de avond!

Donderdag zijn wij naar Kim gegaan. Kim heeft een aantal jaren terug vrijwilligerswerk gedaan bij een schooltje. Daarna is ze in Uganda blijven wonen en heeft ze twee kinderen geadopteerd. Donderdag worden er altijd huisbezoeken met haar gedaan in haar dorp. We bezochten ongeveer acht kinderen. Deze kinderen waren/zijn erg ondervoed en komen we wekelijks langs. We brengen eten en/of geld voor eieren en melk. Deze kinderen wegen en temperaturen we. Maandelijks worden ze ook opgemeten. Ze houden de vooruitgang in de gaten en er worden elke week foto’s van ze gemaakt. Op het einde krijgen ze een gekookt eitje. Sommige hadden echt een hongerbuikje en baby’s van 7 maanden wogen wel eens vier kilo! Één jongetje had een tijdje terug allemaal jiggers in zijn voet. Die heeft de groep verwijderd en hem sandalen gegeven ter bescherming. Zag er goed uit! Hij had alleen een soort uitslag; leek op ringworm. Ander jongetje had een 2e graads brandwond op zijn knie waardoor die moeilijker liep. Gelukkig zag je ook verbeteringen. Een baby die begon al kracht te zetten en zich op te trekken! Erna terug naar het appartement!

Vrijdag gingen we naar het regeringsziekenhuis. Was rustig. Er zou eerst een keizersnede zijn maar de vrouw had het kind uiteindelijk zelf gehad. Het lab gezien. Hier worden wat onderzoekjes gedaan (malariatesten etc.) en ook bloedgeprikt. Rondgelopen in het ziekenhuis. Verschillende zalen gezien. Bij de mannenzaal liepen gewoon kippen rond en sprongen ze zelfs op bed bij de patiënten! Ook de operatiekamer gezien. Schijnt er primitief aan toe te gaan. Bloed stroomt gewoon weg naar een goot (niks afzuigen). In de middag gingen we naar Masaka. Gewoon langs de weg staan en een auto aanhouden. Rustig mijn boekje gelezen en wat rust genomen.
Vandaag regent het behoorlijk. Eigenaar van de backpackers heeft ons afgezet met de auto bij het internetcafe en haalt ons op. Zondag weer naar het project en maandag weer aan de slag!

(origineel bericht op be-more.nl)