Oerang Oetangs & trekkings & vrouw alleen op reis

Hi,
3 vliegen in 1 klap.
iemand ervaring met een meerdaagse trekking ergens in Indonesie, per jeep/boot en een beetje lopen? met de mogelijkheid om varia wildlife te zien (en misschien zelfs een oerang oetang?)…
ik ga helaas over de regentijd…half oktober tot eind nov…

een deel van mijn reis ben ik met een vriendin en daarna alleen…veilig genoeg als vrouw?

bedankt!

Als je oerang utans wilt zien zul je naar Zuid Borneo of Sumatra moeten. Beide plekken heb ik (nog) niet bezocht, ik weet dus niet of het makkelijk is om daar een meerdaagse trekking te regelen. Bovendien kan het voor een persoon nog wel eens een prijzige onderneming worden (en minder gezellig), dus ik zou proberen voor de trekking wat gezelschap te vinden. Ik denk dat je daarop meer kans maakt op Sumatra dan in Kalimantan.

Verder is Indonesie absoluut veilig voor alleenreizende vrouwen. Je zult een hoop aandacht krijgen, mensen staren je mogelijk na, maar menen zullen niet zomaar aan je gaan zitten of je spullen proberen te jatten.

Wel is het aan te raden om er niet al te uitdagend bij te lopen (korte rokjes, blote schouders), maar dat is ook niet gepast wanneer je niet alleen reist.

Meerdaagse trekkings waarbij je orang hutans ziet kan op Noord Sumatera vanuit Bukit Lawang. De trekking zelf gaat door oerwoud lopen (en dat wordt glibberen en glijden inderdaad in oktober-november) geen jeep, Boot misschien afhankelijk of je einddoel van de trek enige afstand stroomopwaarts de rivier de Bohorok is.
Nora’s Homestay kan je aan een gids helpen.
Vanuit Medan kun je met de bus naar Bukit Lawang, ongeveer 3 uur rijden (als het met de regen en de gaten in de weg niet al teveel tegenzit)
Er zijn trekkings te maken in andere gebieden op vele, vele eilanden. Met name Kalimantan en Sumatera lenen zich daarvoor. Wil je echter oerang hutans zien dan is dat beperkt tot Noord Sumatera en Kalimantan.
Alleen reizen in Indonesie geen probleem, ik doe het al (heel erg) lang. Er zijn echter bepaalde moslimgebieden (met name Lombok, Sumbawa, Aceh en delen van oost Java en Sulawesi) waar je er goed aan doet wat extra op je kleding en houding te letten.

gr
Anne Mieke