Beste mensen,
Ik wil in oktober 6 weken door Nieuw Zeeland reizen. Mijn plan is om dit met een camper of een busje te doen. Nu vraag ik me af: Kan ik beter huren of kopen voor 6 weken. En heeft iemand suggesties/ adviezen m.b.t. must seen plaatsen en mooie routes.
ALVAST BEDANKT!
gr
Emil
Voor 6 weken? huren. Anders ben je al de helft van je reis bezig met kopen/verkopen en 6 weken is toch al zo krap.
En tips voor wat betreft mooie plaatsen… tja… waar niet, hehe. Wellicht heb je iets aan m’n weblog. Hangt er ook vanaf waar je voor komt. Ik kwam er hoofdzakelijk voor de natuur en om te hiken. Ben nu 2x in NZ geweest en ik wil nog steeds terug zo mooi is het er.
Cheers lad,
Bij mij gaat het ook voornamelijk om de natuur en hiken… Met een lonely planet schijn je ook al aardig ver te komen.
Ik zou eerder voor de Roughgides gaan als je voor het hiken komt. Staat veel meer en betere info in.
Hostelinformatie is in de LP wel beter, maar als je een BBH card aanschaft (bespaar je geld mee) is dat probleem ook opgelost en heb je prachtige hostels. Oh, maar je ging met een camper… dus dan heb je dat niet nodig.
Ik zou zeker naar Rotorua gaan, tongariro crossing lopen bij Taupo in de buurt, in Kaikoura wlavissen spotten en tussen dolfijnen zwemmen, in Franz Josef de Glacier Hike (de lange van 7 uur) lopen, in Milford sounds kamperen (let op de vele sand flies) en daar een kanotocht tussen de zeehonden doen. In Dunedin naar sandfliebeach, waar wilde zeeleeuwen liggen en hier als je tijd hebt ook even de chocoladefabriek bekijken. Queenstown is een leuke stad en Wellington ook. Ik heb er in 2 maanden de tijd van mijn leven gehad!! (heb gedeeltelijk bus en auto gedaan en geslapen in zowel hostels als in een tent en B&B). Ik vond de YHA-hostels vaak ook goed hoor! Kun je ook al van tevoren kopen en van de ene locatie naar de ander laten bellen zodat je zeker een bed hebt. Heel veel plezier!!!
Alleen rond kerst en oud en nieuw moet je echt vooruit boeken. Buiten die tijden reed ik gewoon naar een volgende stad toe en vaak bij het eerste hostel (die met de hoogte rating in de BBH gids) was al plaats. Heel soms moest ik dan naar de 2e die ook perfect was. Ik zou niet teveel vooruit boeken. Maar dat moet je zelf weten natuurlijk.
kiaora,
Ben ook in het hoogseizoen gedaan en helemaal geen probleem gehad met backpackers die vol zaten. Auto gehuurd en gewoon met de lonely als je onderweg bent naar de volgende stad bellen naar de beste en rijtje af. Ik zou achteraf auto gekocht hebben is heel makkelijk daar. Auto’s staan te koop in de backpackers voor dezelfde prijs die je kwijt bent voor de huur van 6 weken ( denk aan een 600 eur oid ). Zelfde soort auto’s.
Campervan is ook een leuk idee als je met 2 of meer bent!! doen er veel daar. Zelf vindt ik backpackers altijd wel ok als je alleen reist -> dan ontmoet je juist veel veel andere backpackers.
Highlights en plekken waar je naar toe MOET gaan is al genoemd hierboven sluit ik me helemaal bij aan. 6 weken is kort maar het kan wel ik heb een rondje noord en zuid gedaan plus aardig wat hikes van meerdere dagen en is allemaal gelukt in die tijd (7weken). Wel soms maar 1 nacht per stad en weer door aantal plekken blijf je dan wat langer omdat je daar gewoon meer tijd kwijt bent: bv: Abel Tasman ( tocht van 2 of 3 dagen), Queenstown (leuk uitgaansleven en veel activiteiten). milford sound ( kamperen en kayak bij zonsopgang ). etc etc. tongariro crossing is ook een absolute aanrader!! zeker als het mooi weer is. Waitomo caves. pfff ik kan wel even doorgaan er is gewoon veel te doen en te zien.
Beste tijd is natuurlijk rond je jaarwisseling dan is het daar zomer en dus lekker weer (vooral op noord).
Andere tip: Ga niet met die bustours mee behalve als je alleen reist en met nog niet zoveel ervaring (ik bedoel dus: Wikiexperience / Magic / Stray ).
Wikiexp (aka fuck-truck): Jong (16-25) / vrnl engels / zuipen
magic (aka magic-tragic): iets ouder (20 tot 35) / vrnl flashpackers!
stray: beste van de 3 in mijn ogen. mixed publiek meer offroad meer hikes niet elke avond naar bar.
nakedbus: alleen busreis van stad naar stad.
flexipas: opzich leuk maar heel lastig in hoogseizoen elke dag vol. dus je 2 dagen te lang in een stad etc.