Kan iemand ons vertellen wat het nut en noodzaak van een NL/HR111 formulier is?? Naar men zegt heb je dit nodig in Kroatië.
Indien dit hetzelfde is als het BE/HR111 formulier (ik denk van wel), dan is dit formulier noodzakelijk wanneer je medische verzorging nodig hebt in Kroatie (tandarts, arts, hospitaal…)
Met dit formulier betaal je dan hetzelfde als een Kroaat zou betalen, dwz dat hetgeen de overheid/ziekenfonds/ziekteverzekering voor U betaald wordt dan rectstreeks geregeld met uw ziekteverzekering. Indien je dit niet hebt, dan zou je wel eens de ‘volle pot’ moeten betalen. Wat geen ramp is bij een gewoon dokstersbezoek of tandartstussenkomst, maar voor hospitalisatie zou je wel eens voor een serieuze verrassing komen te staan.
Hans
Bedankt voor de reactie. Wij hebben het formulier toch maar aangevraagd bij onze Zorgverzekeraar. Ook al hebben we op onze reisverzekering ook medische kosten mee verzekerd.
Ik weet niet exact hoe het werkt in Nederland, maar in Vlaanderen is het zo dat eerst de “ziekteverzekering” (zorgverzekeraar) een deel terugbetaald, en het resterende deel wordt dan door de reisverzekering betaald. Dus je hebt steeds je zorgverzekering nodig en dus voor deze moet je dus dat formulier hebben.
Hans
Zo werkt het in Nederland ook zij het dat de zorgverzekering een verplichting is. En reisverzekering met als aanvulling medische kosten. Je kunt maar beter een formulier te veel mee hebben dan er om verlegen zijn als het wel noodzakelijk is.
Volgens mij heb je het per 1 juli 2013 niet meer nodig, aangezien ze dan bij de EU komen.