Ik heb mij 15 sept. laten uitschrijven bij mijn Nederlandse zorgverzekeraar. Ik ben eerst 2 maanden in Azie aan het reizen geweest en 5 okt. gestart in Australie.
Bij het aanvragen van een medicard moest ik een EHIC pas kunnen laten zien.
Deze had ik nl. niet aangevraagd en kan ik nu niet meer aanvragen omdat ik geen zorgverzekeraar (NL) meer heb.
Momenteel heb ik de Joho special isis wereld dekking.
Op deze manier kan ik geen medicard aanvragen?
Daarnaast kreeg ik post van de CVZ dat ik niet verzekerd ben in NL. Gemaild met hun dat ik werkzaam in Australie ben en daardoor niet meer een zorgverzekering in NL hoef te hebben.
Hun reactie was daarop dat ik mij dan uit moet laten schrijven bij de gemeente. Naar mijn idee hoeft dit pas na een verblijf van langer dan 8 maanden tot een jaar…
Ik weet het niet 100% zeker, maar: ik dacht dat je gewoon je polisblad kon laten zien bij Medicare. Daar had ik een kopie van meegenomen en dat was voldoende.
Medicare zorgt er voornamelijk voor dat de kosten voor zorg niet meteen zelf hoeft te betalen. Als je geen medicare hebt, moet je dus zaken eerst voorschieten en dan krijg je het later terug van je zorg/reisverzekering. Medicare is dus niet geheel noodzakelijk.
En ook dit weet ik niet zeker, maar: als je ingeschreven bent in NL ben je verlicht een zorgverzekering af te sluiten. Je hoeft je inderdaad pas uit te schrijven als je langer dan 8 maanden in het buitenland zit, maar als je besluit je niet uit te schrijven, ben je dus wel verplicht een zorgverzekering te hebben…
Voor zover ik weet moet je inderdaad zolang je ingeschreven staat in NL ook een nederlandse zorgverzekering hebben.
Ik weet nog dat mijn zorgverzekering er heel moeilijk over deed toen ik die probeerde op te zeggen, totdat ik het papiertje doorstuurde dat specifiek zei dat ik niet meer ingeschreven was in Nederland, en toen konden ze niet meer weigeren.
Als je volledige joho isis werelddekking hebt, dan heb je naar mijn weten toch geen medicare card meer nodig of wel? Ik ben naar de dokter geweest (zonder medicare, maar met een backpackers verzekering die alle medische kosten bevat) en je moet het inderdaad wel eerst zelf betalen maar ik kon het gewoon declareren bij de zorgverzekering. Je zit wel met een eigen risico, maar dat kennen ze hier in australie ook dus neem aan dat je daar dan ook mee zit, hoewel ik de regeltjes omtrend medicare niet precies weet en heb uitgezocht.