Hoi,
Al het een en ander gelezen over het volgende onderwerp… maar ik heb nog steeds een dilemma. Wat zouden jullie adviseren in mijn geval? Ik ga 8 mnd of langer backpacken (+ af en toe wat werken) in Australië/ Azië.
- Uitschrijven GBA. Stopzetten NL zorgverzekering (was geen probleem zeiden ze). AllInn verzekering ISIS nemen. Nadeel: uiteindelijk duur, want geen recht op zorgtoeslag e.d.
of
- Ingeschreven staan bij GBA. NL zorgverzekering blijven betalen + aanvullende reisverz. afsluiten ISIS. Voordeel: Maximale zorgtoeslag ontvangen van de Belastingdienst!
Hoe controleert men of ik daadwerkelijk langer dan 8 mnd op reis ben? Ik sta namelijk netjes bij mijn ouders ingeschreven, dus het huis blijft bewoont. En hoe controleert men dat ik af en toe inkomen heb uit werk? Ik ga wel n taxfile nr. aanvragen en netjes belasting betalen in Australië… (en dit later terug vragen;)
Super bedankt voor reacties alvast,
Roos
Ik weet het niet zeker, maar betekent uitschrijven uit de GBA ook niet dat de opbouw van je AOW stopt (kost dan 2% per jaar) Ik weet wel, voor jou nog ver van mijn bed show natuurlijk.
En informeer ook eens of de Medicare regeling (reciprocal agreement) nog geldt dat je als Nederlandse, op vertoon van een Nederlandse zorgverzekering, in Austrralië gratis in het Medicare ‘ziekenfonds’ kan. Mijn vrouw heeft in Australië twee operaties ondergaan en een polsbreuk opgelopen en we hebben er helemaal niets van gemerkt, nergens voor hoeven tekenen en geen cent betaald.
Zie hier of het voor jou ook geldt. http://www.humanservices.gov.au/customer/services/medicare/reciprocal-health-care-agreements.
Wij gingen met ons visum (zo lang geldt de regeling) en bewijs van Nederlandse verzekering naar het eerste beste Medicare kantoor waar we een voorlopige inschrijving kregen. De kaart stuurden ze later op. Nu hadden wij een mail-forwarding service dus konden we dat adres opgeven. In jouw geval zal het iets ingewikkelder liggen omdat je een adres moet opgeven waar de pas heen kan.
Ga jij op een WHV? Daar zullen toch ook wel regels voor gelden wat betreft gezondheidzorg, maar die ken ik niet.
Wellicht anderen?