Hallo,
Wij willen van november 2008 tot mei 2009 een rondreis door Zuid-Amerika gaan maken en we beginnen in Quito (Ecuador). Van daaruit zullen we de meeste landen gaan bezoeken.
Aangezien de koers van de dollar t.o.v. de euro op dit moment erg gunstig is (1 dollar kost 65 eurocent) en voordat hij gaat dalen, leek het mij misschien interessant om vooruit dollars te kopen (nu de koers nog goed is), zodat we er in Zuid-Amerika meer mee kunnen doen.
Is dit een logische gedachte, of heb je in Zuid-Amerika niets aan contante dollars.
Graag jullie advies.
Alvast bedankt
of de dollar zakt nog lager…
In Ecuador is de dollar wel de nationale munteenheid, verder in zuid amerika nergens. Ik sleep nnoit meer dollars mee maar gebruik gewoon de pin - en credit card. Makkelijker en sneller om effe een pinautomaat te zoeken in de meeste gevallen dan iemand ie dollars wisselt. Plus als je toch dollars mee wilt nemen houd dan rekening met 2x koersverlies (muv Ecuador dan). 1 x bij t kopen van de dollars en nog een keer bij t inwisselen van de dollar voor de peso, sol, boliviano, real of wat dan ook.
En let op, in Brazilie zijn alle wisselkantoren gesloten door Lula, Is erg moeilijk en tijdrovend om een bank te vinden waar je t kunt wisselen
Ok,
dat is duidelijk, bedankt voor je reactie. Denk toch dat het dan niet zo verstandig is om die contante dollars mee te nemen.
In hoeverre hebben wij als Europeanen voordeel van een sterke euro ten opzichte van de koersen in zuid-amerika? muv Ecuador? hebben wij daar een voordeel mee, aangezien er veel landen hun nationale munteenheid koppelen aan de stand van de dollar?
de dollar is dan ook sterk in waarde gedaald in de landen. De euro stijgt mee.
Neem voor de zekerheid wel een 2 , 300 euro (of dollar) in cash mee. Je weet maar nooit bij noodgevallen, of het systeem van de banken plat ligt (gebeurt nogal eens bin Mastercard)
Als je dollars meeneemt, probeer zoveel mogelijk ‘kleine’ biljetten mee te nemen, ze ‘kunnen’ vaak niet wisselen … :frown:, gepast betalen. In supermarkten ofzo kun je wel met grotere biljetten betalen. (ik spreek nu voor Ecuador, weet niet hoe het in andere landen is in ZAm)
klopt voor Ecuador.
Nadeel is dat in andere landen je een lagere wisselkoers krijgt voor kleinere biljetten dan 100 0f 50, of dat ze t soms niet eens willen wisselen
Wat ik heb begrepen van de ‘experts’ is dat er wordt verwacht dat de koers nog verder gaat zakken… Oftewel nu nog niet wisselen. Maarja, je weet nooit wat er in die tussentijd nog kan gebeuren. Ik zou het in ieder geval niet doen en de centjes lekker op een spaarrekening zetten; heb je tot die tijd wel de rente extra.