Hoe is de financiële situatie in Ecuador? Is de dollar de enige geaccepteerde munteenheid?
Gewoon dollars pinnen alsof je in de USA bent, alleen is alles de helft (?) goedkoper?
Hoe is de financiële situatie in Ecuador? Is de dollar de enige geaccepteerde munteenheid?
Gewoon dollars pinnen alsof je in de USA bent, alleen is alles de helft (?) goedkoper?
Ja je haalt daar uit de muur gewoon US$. Geen idee of het de helft goedkoper is, ben nog nooit in the states geweest. Online krijg je in ieder geval al veel info over prijzen van bijvoorbeeld logies, tripjes en vervoer.
Hi Mochilero! De (enige) munteenheid is hier inderdaad de Amerikaanse dollar. Afhankelijk van jouw bank en de bank waarbij je geld uit de automaat probeert te halen zijn er wel extra kosten aan pinnen verbonden. Helaas is niet alles goedkoper dan in Europa of de VS door forse belastingen op alles wat geimporteerd is. Zo betaal je bijvoorbeeld hier veel meer voor electronica en buitenlandse kledingmerken.
Als je meer wil weten over prijzen van bepaalde (reisgerelateerde) zaken, laat het dan weten ![]()
Haha thx! Nu we toch bezig zijn… ‘Hoeveel’ goedkoper is alles in Ecuador (of heel Zuid- Amerika)? Eten, drinken, busritten? Tours e.d. zullen ook wel gewoon duur zijn net als in de westerse wereld?
Ik heb maar een paar busritten gehad in Ecuador. Die waren echt goedkoop. Maar dat betekent niet dat dat voor heel Zuid Amerika geldt. Behoorlijk verschil per land.
Hoeveel betaal je gemiddeld voor, laten we zeggen, per 100km? Liften is daar een gewoon geaccepteerd iets denk ik? Ik een half jaar terug in Iran en daar wisten ze niet eens wat het was. Daar is het normaal dat mensen langs de weg gaan staan en geld betalen om met iemand mee te rijden.
Het kost ongeveer iets meer dan een dollar per uur met de bus hier in Ecuador. En omdat Ecuador relatief klein is vergeleken met andere landen (en de reistijden dus korter), is transport niet een van je grootste uitgaven! Ritje van Quito naar het strand? Naar de noordelijke stranden niet meer dan 10 dollar. Naar de zuidelijke stranden ong 15 dollar.
Liften (grotere afstanden) is hier trouwens absoluut niet aan te raden en ook niet gebruikelijk. Wil je van 1 strand naar het volgende strand 30 minuten verderop? Dat zou eventueel wel kunnen, maar altijd met meerdere personen.
Haha, dat kost inderdaad bijna niets dan!
Wat zijn de gevaren waarom je het afraadt? In West en Oost Europa en het Midden- Oosten is het ook niet (meer) gebruikelijk, maar ook prima te doen.
Een afstand waar je met de bus 12 uur over doet is belachelijk om te gaan liften. Maar waarom kan een afstand van 500 kilometer niet? Overdag uiteraard.
Klopt, of het gebruikelijk is en of het gevaarlijk is zijn inderdaad 2 verschillende dingen.
Ik raad het persoonlijk af vanwege het gevaar op beroving. Een stuk minder waarschijnlijk, maar toch met een hoger risico dan bijv. in Nederland, kan het ook erger aflopen. Tuurlijk, ook zeker een grote kans dat alles goed gaat. Ik ben een beetje terughoudend door verhalen van buitenlanders die op heel nare wijze beroofd worden door taxis in grote steden. Dus die mentaliteit is er bij sommige mensen helaas wel.
Over wat voor een soort berovingen heb je het bij taxi’s?
Ik heb zelf een bloed hekel aan taxichauffeurs. Als ik alleen reis ga ik daarom altijd met mijn backpack op de achterbank zitten. Als er dan weer eens gezeik komt over de prijs ben ik zo uitgestapt, MET backpack.
Als ik met iemand anders reis dan blijft er sowieso iemand in de taxi zitten totdat beide backpacks uit de kofferbak zijn.
Ik hoor het maar heel sporadisch hoor, maar dat de taxi je dan ergens heen rijdt (afgelegen straat/gebied) en er daar dan criminele vriendjes instappen en je geen kant op kan. Kan met en zonder wapens, of met de drug scopolamine (die bedwelmt je als ze een zakdoek bedrenkt met dat spul tegen je neus/mond aan houden).
In Quito kunnen taxi’s zich aansluiten bij een gemeentelijke bond voor taxi’s. Deze zijn te herkennen aan een groene sticker op de voorruit en zijdeur en hebben dus elk een eigen registratienummer. Ook hebben deze taxi’s vaak camera’s aan boord en een rood emergency knopje waar je op kan drukken in geval van nood. Deze taxi’s zijn ook verplicht om met de taxi-meter aan te rijden (al proberen ze het soms toch).
Daarnaast bestaat er de taxi service via de app Easy Taxi. Vergelijkbaar met Uber, dus je krijgt de naam, pasfoto en nummerbord te zien op je app en daarna moet je in de app aangeven dat je ook daadwerkelijk ingestapt bent. Sinds deze week is het gebruik van deze service net zo goedkoop als gewone geregistreerde taxi’s. Ze rijden ook gewoon op de meter dus. Super!
Je voorzorgsmaatregelen over het bijhouden van je backpack en het wachten tot de bagage is uitgeladen lijkt mij een goede tip voor alle lezers.