Euro's of Dollars

Eind november vertrek ik samen met mijn vriend voor 6 maanden naar Zuid-Amerika. We nemen altijd wat cash geld mee o.a. voor noodgevallen. Nu vroegen wij ons het volgende af:

Worden euro’s goed geaccepteerd bij geldwisselkantoren?
Hoorde van een kennis dat ze tegenwoordig liever de euro hebben dan de
dollar om dat de euro een veel stabielere munt is. Je schijnt in verhouding ( los van de hogere waarde van de euro) ook meer
geld voor je euro te krijgen dan voor je dollar.

Wie heeft hier ervaring mee?

Hoor het graag:smile:

liliana

Als je de cash alleen voor noodgevallen meeneemt heb je aan euro’s genoeg.

Als je dollars meeneemt, denken ze dat je een “gringo” bent. En dat imago kan je missen in zuid Amerika.

plus het koersverlies door het aankopen van dollars.
N.B. en als je onverhoopt zonder cash komt te zitten kun je in veel landen van zuidamerika ook dollars uit de ATM krijgen hoor.

Dollars zijn overal ingeburgerd, de euro alleen in Europa en Cuba. Wil je euros meenemen voor noodgevallen: OK! maar beter is om ook cash dollars mee te nemen voor het noodgevallen-potje.

De euro zal je alleen in kunnen wisselen in banken die ook met de euro werken (zijn nog steeds in de minderheid in Centraal en ZuidAmerika) en daarbij rekenen ze een veel ongustiger koersverlies dan de dollar. Hier in Guatemala soms bijna 10%

Het beste is om een gewonen pinpas mee te nemen, die worden op steeds meer plekken geaccepteerd in de ATM´s en daarbij je creditcard voor geldopnames in een bank.

Midden Amerika ligt een stuk dichter bij de VS en dat merk je ook aan de dollarinvloed. In Zuid Amerika is de Euro echt wel gangbaar. Al staan de prijzen in bv Peru nog wel in dollars (vluchten, Machu Picchu e.d.) en kun je bij t pinnen kiezen om of lokale eenheid of dollars op te nemen maar wat t cash wisselen betreft zijn euroos geen probleem. Trouwens als je naar bazilie gaat hou er rekening mee dat cash wisselen weer wel een stuk moeilijker is(dollars en euros).Daar heb je toch wel erg veel gemak van een pinpas of CC

Hier schiet mijn kennis over Zuid-Amerika duidelijk weer te kort :wink:
Bedankt voor de uitleg en wijze woorden…

Bedankt voor de alle tips & informatie!
geloof dat het " acceptatiebeleid" toch nog wat verschilt per land.
dan van alles maar een beetje!