NP Talampaya

In de Loney Planet wordt aangegeven dat je niet met eigen auto in het NP Talampaya mag rijden, maar dat het begeleide tochten zijn. Daarnaast wordt er ook aangegeven dat er wandeltochten georganiseerd worden door Runacay. Dit laatste past ons wel. De vraag is alleen of iemand weet of we dit ruim van te voren moeten reserveren of kan dit een 1 of 2 dagen van te voren? Heeft iemand ervaring met deze wandeltochten door Runacay?

Daarnaast een vraag wat is de beste en/of mooiste route. Wij komen vanuit Mendoza - San Juan en hebben dan de keuze voor rijden naar Villa Union of naar San Agustin del Valle Fértil. Ook willen we uiteraard naar NP Ischigualasto.

Als ik mij goed herinner, but don’t shoot me if I am wrong, is het eenzelfde soort landschap. wandelen heb ik niet gedaan, wel de begeleide tocht, en lijkt me een mooie manier om er doorheen te gaan.

Hola, sorry voor de late reactie: vanuit Mendoza komend zijn er twee routes naar de parken. Via San Agustín de Valle Fértil of via Villa Union (ruta 40). Qua route maakt het niet veel uit, maar als je via San Agustín zou rijden dan is het logischer eerst de Valle de la Luna (Ischigualasto) te doen. Vanuit Villa Union eerst Talampaya. Aan de andere kant liggen de parken relatief dicht bij elkaar (let op: in Argentinië is afstand per definitie “relatief”). Wel zou ik altijd een rondje rijden als je terugkeert naar Mendoza, dus bijvoorbeeld Mendoza - San Juan - Villa Union - San Agustín de Valle Fértil - San Juan - Mendoza.

Je vraag over Talampaya: alle excursies zijn ter plekke te regelen. Weet niet wanneer je gaat reizen, maar houd rekening met de hitte. Talampaya is een echt woestijnachtig gebied. Wandelen in 40 graden en met weinig schaduw kan nogal uitputtend zijn. Maak de wandeltocht direct in de vroege ochtend en neem daarna de excursie naar de kloof (“cañon”) per bus.

Groet,

Jan

Hola, wat betreft de routes; de route via de ruta 40 weet ik niet maar wij zijn vorige week van Mendoza naar SA de Valle Fertil gereden via de ruta 141. Het gedeelte na Vallecito, ik dacht ongeveer 185 km, was behoorlijk eentonig (In twee uur rijden maar twee andere auto’s gezien).

Wij hebben de parken op 1 dag gedaan en zijn dezelfde dag nog doorgereden naar Chilecito. Ik weet niet hoe jullie route zal gaan lopen, maar hierna overnachten in Villa Union ( circa 40 km van Talampaya, dacht ik) is handig(er).

Overigens is t ook handig te weten dat de entree van de parken alleen contant betaald kan worden. Met name de entree van Talampaya is best fors ( wij betaalden voor 2 personen 1200 ARS ) en is beduidend hoger dan die van Ischigualasto ( 200 ARS pp).

Gr J

2 likes

Overigens is t ook handig te weten dat de entree van de parken alleen contant betaald kan worden. Met name de entree van Talampaya is best fors ( wij betaalden voor 2 personen 1200 ARS ) en is beduidend hoger dan die van Ischigualasto ( 200 ARS pp).

Goede tip Joost, inderdaad is Argentinië nog steeds grotendeels een cash maatschappij, bijna overal moet je contant betalen voor attracties. Ook komt het nog vaak voor in de binnenlanden dat je een restaurant binnenstapt en er alleen maar contant betaald kan worden. Check dit dus altijd vóór aan tafel te gaan stappen. Eveneens voor te gaan tanken bij een benzinestation, gebeurt nog steeds dat je daar alleen maar contact kan betalen! (alhoewel hier steeds vaker met credit card betaald kan worden). In Argentinië is het zaak altijd genoeg cash op zak te hebben.

Groet,

Jan

Hoi Jan , inderdaad. Dit hebben we gemerkt; entree’s, restaurants, benzine en ook accomodaties moeten veelal cash betaald worden. We waren hier deels op voorbereid door aardig wat dollars mee te nemen. Helaas zijn we hier nu doorheen. Is het gewoon zaak zoveel mogelijk je creditcard/ bankpas te gebruiken en de extra kosten van het pinnen te accepteren of zijn er nog andere mogelijkheden ?

Gr uit Salta

Joost

Hallo Joost,

Helaas zijn de mogelijkheden beperkt. Het verkrijgen van cash euro/US$ vanuit Europa naar NL kan met diensten als Azimo/SmallWorld maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er zelf geen ervaring mee heb. Dus ja, accepteer meerkosten en kijk of je bijvoorbeeld in hotels pesos kunt krijgen voor een credit card betaling.

Groet,

Jan

Bedankt voor je reactie Jan. Wij gaan niet meer moeilijk doen; zoveel mogelijk met plastic betalen en de meerkosten van pinnen accepteren.

Overigens zag ik de eerste afschrijving van een pin opname. 2000 peso’s kost bijna €124, wat inclusief ongeveer 90 peso’s fee voor de Argentijnse bank en €2, 25 voor de Nederlandse is. Dit viel ons in ieder geval mee; wij hadden begrepen dat de koers van de bank veel slechter zou zijn.

Gr Joost

1 like