Bezoek aan Ischigualasto en Talampaya

Beste mensen,

Ik las in de Capitool dat San Agustin del Valle Fertil een goede uitvalsbasis zou zijn om de parken Ischigualasto en Talampaya te bezoeken. Zonder twijfel is het in mijn ogen de dichtsbijzijnde “stad” om de genoemde parken te bezoeken maar wat mij opvalt is dat er erg weinig accommodatie is in San Agustin del Valle Fertil.

Ik heb daarom een aantal vragen;

• Is het inderdaad zo dat er erg weinig accommodatie is in San Agustin del Valle Fertil
  • Is het mogelijk de parken in 1 dag te doen
  • Is het mogelijk dat met eigen auto te doen
  • Is er een andere stad van waaruit je de parken in 1 dag (mag ook 2) kunt doen maar zonder al te veel te reizen

Het is onze bedoeling om dit te doen vanuit Mendoza

Ik verneem graag jullie reacties waarvoor alvast dank

Groet,

Ger

Via Wereldwijzer app

Het stadje Villa Union is ook handig gelegen, vooral voor een bezoek aan Talampaya.

Voor de meeste van onze klanten boek ik één nacht in San Agustín de Valle Fértil (voor een bezoek aan Ischigualasto / Maanvallei) en de volgende nacht in Villa Union. De parken bezoekt men dan gedurende 2 dagen. Op één dag kan wel maar is toch een haastklus die ik een beetje zonde vind. Overigens is er in Talampaya meer te doen aan excursies dan in Valle de la Luna, zo is de excursie naar de Ciudad Perdida in Talampaya ook de moeite waard.

Als je met de auto vanuit Mendoza gaat kun je overigens een mooie lus maken, heen via de parken, terug via Villa Union, ruta 40 tot aan San Juan, retour Mendoza. Zo herhaal je niet dezelfde route.

Groet,
Jan

Dag Jan,

Allereerst dank uiteraard voor je reactie. Alleen begrijp ik het niet helemaal wat je schrijft en dat zal wel te maken hebben met het feit dat ik de situatie ter plekke niet ken.
Ik wil juist ook niet twee keer dezelfde route doen en 2 dagen uittrekken voor de parken. Maar als je vanuit San Agustin Valle Fertil vertrekt en dan bijvoorbeeld eerst Ischigualasto doet zul je toch terug moeten naar je accommodatie via dezelfde weg naar San Agustin en de volgende dag weer de route moeten doen van San Agustin naar Talampaya en dan door naar Villa Union (het stuk van San Agustin tot aan het park doe je dan zelfs drie keer). Ik weet echter niet waar de ingang van de parken ligt. Is dat in het noorden of zuiden van de parken aan de weg die erdoor heen loopt (de 76)?

Daarnaast is er in Villa Union, net als in San Agustin, nauwelijks accommodatie. En er tussenin zit volgens mij helemaal niets. Klopt dat? Ik vind via www.booking.com nauwelijks accommodatie in zowel San Agustin als in Villa Union.

Alvast dank voor reacties!

Groet,

Ger

Hallo Ger,

Ik ken de situatie ter plekke goed, kom er geregeld. Soms kan een reisorganisatie je verder helpen in zulk soort gevallen, want er is wel degelijk accommodatie :slight_smile:

Hoe dan ook, je hebt me wel begrepen. Eerste dag doe je Mendoza - San Agustín, daar slaap je. Volgende dag doe je Maanvallei en rijdt over de ruta 76 verder naar Villa Union. Je rijdt dan inderdaad langs de ingang van zowel Ciudad Perdida als Talampaya, over de ruta76 (met op de achtergond de prachtige Cerro Famatina!). In Villa Union overnacht je en tijdt de volgende dag een stuk terug over de ruta 76 en doet Talampaya, ´s avonds nog een keer Villa Union (in één keer terug naar Mendoza is téveel haastwerk in mijn ogen). Tip: lunchen kun je het beste in de parken doen, er is niet veel onderweg.

Groet,

Jan

Dag Chenque,

Naar aanleiding van onder andere jouw reacties hierbij mijn voorlopig schema.
Ik denk dat er op deze manier ruimte genoeg zit en dat we ons niet hoeven te haasten.

Zou je mij eens concreet kunnen aangeven wat de mogelijkheden zijn om te overnachten in Villa Union, ik kan er niets vinden via de gebruikelijke zoekmachines als booking.com en expedia.com.
Ik houd me dus aanbevolen, dat geldt overigens ook voor tips voor wat betreft San Agustin en Salta (San Lorenzo?) en andere dingen die ik zou moeten zien.

Groet,

Ger

woensdag, juli 16, 2014 Vertrek Dusseldorf en aankomst in Buenos Aires
donderdag, juli 17, 2014 Buenos Aires
vrijdag, juli 18, 2014 Buenos Aires
zaterdag, juli 19, 2014 Vertrek naar Mendoza met vliegtuig, huur auto
zondag, juli 20, 2014 Mendoza
maandag, juli 21, 2014 Mendoza (basiskamp Acongagua)
dinsdag, juli 22, 2014 Naar San Luis
woensdag, juli 23, 2014 Bezoek P.N. Sierra de las Quijadas
donderdag, juli 24, 2014 Naar Cordoba, onderweg stop bij Alta Gracia
vrijdag, juli 25, 2014 Cordoba
zaterdag, juli 26, 2014 Bezoek Jesus Maria bezoek aan Santa Catalina
zondag, juli 27, 2014 Naar San Augustin del Valle Fertil
maandag, juli 28, 2014 Bezoek Ischigualasto en daarna overnachten in Villa Union
dinsdag, juli 29, 2014 Bezoek aan Talampaya en Ciudad Perdida
woensdag, juli 30, 2014 Naar Mendoza, via San Juan en bezoek aan Difunta Correa
donderdag, juli 31, 2014 Auto inleveren en vanuit Mendoza naar Salta met vliegtuig overnachten in Salta
vrijdag, augustus 01, 2014 Salta, overnachten in Salta
zaterdag, augustus 02, 2014 Tren a las Nubes, overnachten in Salta
zondag, augustus 03, 2014Met de auto naar Cafayate
maandag, augustus 04, 2014 Met de auto naar Cachi
dinsdag, augustus 05, 2014 Naar Salta, overnachten in Salta
woensdag, augustus 06, 2014 Naar Purmacara, hier overnachten
donderdag, augustus 07, 2014 Naar Salinas Grandes, overnachten in Purmacara
vrijdag, augustus 08, 2014 Verder naar het noorden nog in te vullen
zaterdag, augustus 09, 2014 Verder naar het noorden nog in te vullen
zondag, augustus 10, 2014 Verder naar het noorden nog in te vullen
maandag, augustus 11, 2014 Vanuit Humahuaca naar Iruya, met bus als eigen auto zonder 4x4 niet mogelijk is zoals ik begreep
dinsdag, augustus 12, 2014 Dag in Iruya, hier ook overnachten
woensdag, augustus 13, 2014 Naar Salta, overnachten in Salta
donderdag, augustus 14, 2014 Salta naar P.N. El Rey, overnachten in Salta
vrijdag, augustus 15, 2014 Vertrek vanuit Salta met vliegtuig naar Iguazu
zaterdag, augustus 16, 2014 Iguazu
zondag, augustus 17, 2014 Iguazu
maandag, augustus 18, 2014 Iguazu
dinsdag, augustus 19, 2014 Vertrek vanuit Iguazu met vliegtuig naar Buenos Aires
woensdag, augustus 20, 2014 Vertrek Buenos Aires
donderdag, augustus 21, 2014 Aankomst Dusseldorf

Wat betreft de overnachtingen in Salta, boek bij Casa Hernandez, in één woord fantastisch!!! Supervakantie daar gehad, de eigenaars, Alex en Rijkje zijn zo lief en gastvrij en helpen je met van alles. 15 min vanaf Salta stad, in San Lorenzo.

Hallo Ger,

Je schema is prima, alleen rond Salta is het lastiger. Iruya zou ik je afraden met een gewone personenauto, inderdaad met de bus (weet overigens niet in hoeverre dat goed te doen is, mijn klanten doen Iruya met een 4x4 of privégids). Ook NP El Rey is lastig te bereiken met een normale auto. Voor de rest qua accommodaties: je reist in het hoogseizoen in Salta, leg hotels vast want anders ga je daarmee veel onnodige tijd verliezen. Vanaf 21 juli t/m 1 augustus 2014 is de wintervakantie voor Buenos Aires, dit betekent dat vele gezinnen het noorden bezoeken.

Groet,

Jan

Dag Jan,

Inderdaad beveelt niemand mij aan om Iruya met een gewone auto te doen.
Wat zou me een trip kosten als ik zelf voor twee of drie dagen een 4x4 huur en zelf zou rijden (slechte wegen vind ik geen probleem alleen van echt diep zand houd ik niet) of bijvoorbeeld zoals jij ook schrijft met een gids een trip maak.

Alvast dank voor reacties!

Groet,

Ger

Via Wereldwijzer app

Dag Jan,

De vorige reactie van mij ging me er iets te snel uit.
We komen pas op 1 augustus aan in Salta, dus hoeft de wintervakantie voor BA dus eigenlijk geen probleem te zijn. Zal zeker ook de aanbeveling om in San Lorenzo voor overnachtingen te kijken ter harte nemen.
In mijn schema heb ik nog wel wat ruimte qua dagen tussen Purmacara en Iruya

Nog aanvullende tips?

Wederom dank.

Groet,

Ger

Via Wereldwijzer app

Hola Ger,

Je kan natuurlijk een prachtige tocht maken met een privégids, geen probleem, kan ik zo voor je organiseren. Als je dat wilt moet je me even mailen naar info@heart-of-argentina-travel.com en ik doe je een voorstel.

Groet,

Jan