Wij gaan in september dit prachtige land bezoeken en willen ook een bezoek brengen aan de parken Ischigualasto en Talampaya. Is het mogelijk zinvol om hier proberen in Nederland of via een vistitorcentrum al kaarten voor de reserveren of is het zo druk niet en kan het prima op locatie gedaan worden?
Dat kan prima op lokatie worden gedaan. Zorg voor onderdak in bijvoorbeeld San Agustín de Valle Fertil, zodat je niet teveel tijd kwijt bent met de transfer. In principe kan je ook prima een auto huren in bijvoorbeeld Mendoza of San Luis. Het park Valle de la Luna (Ischigualasto) mag je met je eigen auto in (maar wel in colonne-vorm). In Talampaya laat je de auto achter bij het parkbeheer en ga je met een minibusje.
Beide parken zijn ook vanuit de omliggende plaatsen en steden georganiseerd te bezoeken. Als de tijd het toelaat, neem dan voor beide parken een gehele dag, vooral Talampaya is erg groot en heeft verschillende circuits. Mijn persoonlijke voorkeur: Eerst Ischigualasto, dan Talamapaya. Have fun!
Wat toevallig je vraag nét nu ik dit weekend in beide parken ben geweest… overigens wat Flipsen schrijft klopt helemaal. Je hebt niet zo veel vrijheid in beide parken omdat je verplicht mee moet met de groepen/gidsen/activiteiten. Reserveren is absoluut niet nodig. De variant met autohuur (vanuit omliggende steden) is echt wel interessanter, vooral ook omdat het enorme ruige gebied waarin de parken zich bevinden dan beter gedaan kan worden.
Voor alle duidelijkheid zal ik nog even opsommen wát je wáár kunt doen:
Ischigualasto (Maanvallei) > alle activiteiten met gids
[ul]
[li]autotour (3 uur) > 40 km langs alle hoogtepunten van het park in eigen auto[/li][li]fietstour (2 uur) > langs ander circuit dan de autorit[/li][li]trekking (3 uur) > wandeling naar panoramapunt Cerro Morado (1800 meter)[/li][/ul]
Talampaya > alle activiteiten met gids
[ul]
[li]bustour (2,5 of 4,5 uur) > de korte rit gaat tot El Monje door de canyon van Talampaya, de lange rit gaat door tot Los Cajones[/li][li]safaritour (3 uur) > iets luxere uitvoering van de bustour, waarbij je op het dak kan plaatsnemen en vanaf daar de canyon kan waarnemen (zonnebrand mee!)[/li][li]trekking (8,5 uur) > naar de “Quebrada Don Eduardo” en de “Cañon Talampaya”, vertrek 9 uur ´s ochtends[/li][li]mountainbike (2 of 3,5 uur) > langs de bedding van de Río Talampaya naar de botanische tuin of de kathedraal[/li][/ul]
In Talampaya kun je ook nog “la Ciudad Perdida” en de “Cañon Arco Iris” bezoeken, die ingang hiervoor is op de ruta 76 (km 133,5), iets zuidelijker dan de hoofdingang van het park.
Alleen in de zomer & wintervakanties en met Pasen is er een maximaal aantal bezoekers toegestaan in het park. Overigens kun je in Talampaya ook kamperen, niet echt spannend en vol in de zon, naast het bezoekerscentrum.
Neem minstens één volle dag voor Talampaya, waarbij je meerdere activiteiten onderneemt. Ischigualasto kun je in een halve dag doen.
Als je geen auto wilt huren kan je ook met een tweedaagse tocht mee waarop je op de eerste dag naar Talampaya gaat en op de tweede dag naar Valle de la Luna gaat ter plekke of van te voren te boeken.
Ik zou er dan absoluut nog een derde dag aan toevoegen en met een 4x4tocht naar het meer Laguna Brava gaan. De bergen hebben een bizar scala aan zachte tinten rood, bruin, geel en de kleuren vloeien in elkaar over. Groepen vicunas trekken zijn makkelijk te spotten evenals de vele flamingos die aan het rand van het meer naar eten zoeken. Dit voor mij absoluut een van de highlights van de regio!
Zelf naar Laguna Brava rijden kan ook, dan moet je een 4x4 huren want er zijn geen asfaltwegen, en bij het meer zelf kan het zelfs tricky zijn dus blijf zeker op de bandensporen rijden die er al staan. Een geweldige tocht!!