November '14 & Chichibu festival?

Hoi allemaal,

de plannen voor dit najaar worden concreter.
Mijn vaste reisgenoot naar Japan (broertje) zal deze keer helaas verstek moeten laten gaan.
Maar ondertussen is mijn vader helemaal aangestoken door onze verhalen en wil hij het ook wel eens heel graag in het echt zien :slight_smile:

Dat betekent wel wat voor de route, die nu ondermeer Nagasaki en Hiroshima bevatten.
Shikoku laat ik voor deze keer dan vallen, ik wil daar goed de tijd voor uittrekken als ik daar naar toe ga.

Als ik de ‘standaard’ route omgekeerd ga doen, starten in Nagasaki en eindigen in Tokyo, dan ben ik begin december in Tokyo en zou ik de Chichibu matsuri kunnen meepakken.
Is hier al iemand geweest en is het echt een aanrader?

Hoe is de ervaring bij andere grote festivals? Is het echt over-de-hoofden-lopen druk, of is het wel druk maar te doen?

Ik hoor graag van jullie!

Groeten, Rebecca

Hoi allemaal,

de datums zijn geprikt en ik heb ook al een globaal idee van de reisroute.
Aangezien ik met een iemand ga die voor de eerste keer gaat, is het voor mij onvermijdelijk dat er dingen in het programma zitten die ik al heb gezien. Dat is voor mij geen probleem als ik genoeg dingen bij doe die voor mij nog nieuw zijn.
Ik heb wel een ‘gat’ in het schema zitten waar ik graag nog iets wil zetten waar ik nog niet geweest ben.

Hebben jullie tips/ suggesties? Ik hoor het graag!
De dagen van de heen/terug vluchten zijn vaste gegevens in het schema.

vrij 14-nov - Vlucht Amsterdam - Fukuoka
za 15-nov - Aankomst Fukuoka, naar Nagasaki (+ ophalen railpassen op Hakata)
zo 16-nov - Nagasaki (bijv bommuseum + Dejima)
ma 17-nov - Nagasaki (bijv Glovergardens, Ryokanstraat etc)
di 18-nov - naar Hiroshima (bijv bommuseum peacepark)
wo 19-nov - naar Mijajima (overnachting in Ryokan)
do 20-nov - naar Kyoto (stad zelf, koyo)
vrij 21-nov - Kyoto (stad zelf, koyo)
za 22-nov - Kyoto (dagtocht Nara/Osaka)
zo 23-nov - Kyoto (bijv dagtocht / koyo)
ma 24-nov - naar ??
di 25-nov - ??
wo 26-nov - ??
do 27-nov - naar Nagoya
vrij 28-nov - Nagoya (bijv Toyota, treinmuseum)
za 29-nov - naar Tokyo
zo 30-nov - Tokyo (stad zelf)
ma 1-dec - Tokyo (dagtocht Kamakura)
di 2-dec - Tokyo (stad zelf)
wo 3-dec - Tokyo (bezoek Chichibu Matsuri)
do 4-dec - naar Narita ('s avonds)
vrij 5-dec - Terugvlucht Narita naar Amsterdam

De ?? staan ergens ingepland, die kunnen natuurlijk ook verschuiven in het programma.
Ik heb even gespeeld met de route door de Kisovallei. Die heb ik op zich al gedaan, maar ik denk dat het ook erg laat in is november om dit te doen.
Takayama is heel charmant, maar daar ben ik ook al geweest. Ik houd hem toch in mijn achterhoofd als er niets anders komt (wat me sterk lijkt!)
Nagoya is een nieuwe stad voor me, daar wil ik wel graag dingen zien. Ook ben ik ik nog nooit in Kamakura geweest (schande!)

Mijn vader is zelf vrijwillig brandweerman, dus als jullie brandweer achtige tips hebben, dan hoor ik ze ook graag!
In Shinjuku zit een leuk brandweermuseum. Daar ben ik al geweest, maar vind het leuk om dat ook aan hem te laten zien.

Zo, lekkere lap tekst. Ik hoop dat jullie me iets kunnen helpen.

Mooie plannen weer!

Voor de vraagtekens: was je al in Matsumoto geweest? En anders nog een optie: op Kyushu ook Kumamoto bezoeken.

Voor Nagasaki: een tochtje naar Hashima (“Gunkanjima”) is zeker een aanrader. Ik ben met Gunkanjima Concierge geweest, vlakbij tramhalte Ourakaigandori.

Chichibu Yomatsuri is trouwens zeker de moeite waard, hou er wel rekening mee dat het daar een stuk kouder zal zijn dan in Tokyo. Ik stond er met m’n fleecejack toch wel aardig te vernikkelen. Ik had de voorlaatste trein terug naar Tokyo, die was al afgeladen vol, maar daarmee miste ik al wel het spectaculairste deel van het vuurwerk. Ik wil echter niet weten hoe vol de laatste trein zat, en zover ik had begrepen reden er toch geen extra treinen.

Hee Wizard,
bedankt voor de tips! Zeker het gedeelte van het festival, ik zal zorgen voor warme kleding!
Ik denk dat ik ook tijdig zal moeten vertrekken om op tijd weer terug bij mijn hotel in Tokyo te zijn. Ik wil namelijk weer iets gaan zoeken in Asakusa. Ik vind het een prettig buurtje. Wel wat onhandig dat je niet meteen op de Yamanote kunt stappen, maar 's avonds over het tempelterrein teruglopen maakt een hoop goed!

Bedankt voor de Gunkanjuma tip. Ben je daar een hele dag mee bezig, of is het meer iets voor een dagdeel?
Matsumoto en Kumamoto (mooie kastelen!) heb ik eerder al bezocht.

Ik had voor die dag bewust een hotel (Toyoko Inn) bij Ikebukuro genomen, dus met een directe verbinding met Seibu vanuit Chichibu. Met de laatste trein vanuit Chichibu had ik anders nog wel in Ueno (waar ik de andere dagen m’n hotel had) kunnen komen, maar veel marge is er dan toch al niet meer, en sowieso had ik gehoopt op extra treinen vanwege het festival.

Die tocht naar Gunkanjima duurt alles bij elkaar zo’n 3 uur, ik heb toen de middagtrip gedaan. Ook niet gereserveerd, gewoon vrij ruim van tevoren binnengelopen, en in afwachting van de boot aan de overkant bij Royal Host wezen lunchen. Helaas geen Engelse uitleg (als je reserveert schijnen ze soms wel een Engelstalige gids te kunnen regelen), maar ik kreeg wel een map met foto’s en Engelse uitleg mee. Je blijft helaas wel op “veilige” afstand van de bebouwing, maar het blijft onwerkelijk en indrukwekkend om te zien, en weer terug op de boot varen ze ook nog mooi een rondje vrij dicht langs het eiland.

http://i.imgur.com/QIFWoH3.jpg

Ik heb wat overleg gehad met mijn vader en we zijn tot een redelijk definitief schema gekomen:

vrij 14-nov - Vlucht Amsterdam - Fukuoka
za 15-nov - Aankomst Fukuoka, naar Nagasaki (+ ophalen railpassen op Hakata)
zo 16-nov - Nagasaki (bijv bommuseum + Dejima)
ma 17-nov - Nagasaki (bijv Glovergardens, Ryokanstraat, Gunkanjima etc)
di 18-nov - naar Hiroshima (bijv bommuseum peacepark)
wo 19-nov - naar Mijajima (overnachting in Ryokan)
do 20-nov - naar Kyoto (stad zelf, koyo)
vrij 21-nov - Kyoto (stad zelf, koyo)
za 22-nov - Kyoto (dagtocht Nara/Osaka)
zo 23-nov - Kyoto (dagtocht Kobe)
ma 24-nov - Kyoto (Kibune, light-up)
di 25-nov - naar Nagoya (treinmuseum)
wo 26-nov - Nagoya (Toyota)
do 27-nov - naar Magome
vrij 28-nov - naar Tsumago (wandelen)
za 29-nov - naar Tokyo
zo 30-nov - Tokyo (stad zelf)
ma 1-dec - Tokyo (dagtocht Kamakura)
di 2-dec - Tokyo (stad zelf)
wo 3-dec - Tokyo (bezoek Chichibu Matsuri)
do 4-dec - naar Narita ('s avonds)
vrij 5-dec - Terugvlucht Narita naar Amsterdam

De tijd in Kyoto is verlengd, ik wil graag het aardbevingsmuseum bezoeken in Kobe. Vorig jaar wel de Illuminarie gezien in Kobe. Die houden ze als een soort herdenking aan de slachtoffers. Heel mooi om te zien, en ook heel erg druk!
Wij overnachtten toen in Osaka, maar expres hebben we de rapid trein laten gaan :dag: en gekozen voor de local. Het idee erachter was dat de vele mensen in de local er spoedig uit zouden moeten en de trein iets minder druk zou zijn. De theorie klopte in dit geval, na een paar haltes werd het rustiger, en halverwege kwamen ook zitplaatsen beschikbaar.

Verde is de Kiso vallei erbij gekomen. Daar ben ik al geweest, bij mijn allereerste reis. Maar het is wel landelijk, en je kunt overnachten in ryokan of minshuku. We gaan gewoon in allebei de plaatsen overnachten, het is tenslotte ook vakantie!

Daarna komen we in de drukte van de grote stad. Ik ben benieuwd of Kamakura dit keer wel gaat lukken, de vorige drie keer is hij steeds van het programma gevallen omdat er in de stad ook nog zoveel te zien valt (of het was gewoon takkeweer en het was gewoon handiger om ergens naar toe te gaan met een dak boven je hoofd).

Ik heb er alweer zin in! Nog een paar maandjes wachten.

Wat me opvalt is hoe snel de tijd altijd gaat op vakantie.
Na drie weken, die om zijn gevlogen, zijn mijn vader en ik weer terug in Nederland. Hij weet nu waarom mijn broer en ik steeds naar Japan teruggaan :chin:

De reisroute zoals die boven stond is enigzins aangepast. De Kisovallei is ingeruild voor Takayama.
Het Chichibu festival heb ik helaas niet bezocht, ik liep die dagen met een ontzettend zere keel en heftige verkoudheid rond. Ik had er eerlijk gezegd weinig trek in om in die conditie de kou op te zoeken en in drukke treinen te gaan staan.
Het festival kan bij mijn lijstje van dingen die ik ooit nog eens wil zien in Japan. Kamakura is daar overigens eindelijk vanaf, deze reis ben ik er eindelijk geweest.

Hieronder mijn score van deze reis aan souvenirs:

Twee vaatjes sake uit Takayama
Met een bekertje die ik daar in een brouwerij heb gekocht, daarmee kon je proeven.

De Hello Kitty is de schuld van mijn oud collega die me Hello Kitty als bijnaam heeft gegeven omdat ik iets met katten en Japan heb.
De witte kat met helm is de mascotte van Hikone kasteel
De kattenbus uit My Neigbour Totoro van Ghibli

Ryoma koffie
Ryoma sleutelhanger van de Kameyama Sachu
Ryoma sleutelhanger ‘Ryoma eet Castella’ ; allen uit Nagasaki

Ema met Nemuri Neko (slapende kat), uit Takayama, Nikko-kan
Vosje met voorspelling, Fushimi Inari, Kyoto
Katje met (onleesbare) voorspelling, Imado schrijn, Tokyo
Momiji Manju sleutelhanger, Hiroshima

Tenugui met katten uit Nyagasaki :wink:
Pen van de Toyota fabrieken, gekregen na de rondleiding
Button gekregen in een kattencafe in Tokyo

Drie treintjes, rechtsachter staan de motorkarren en wielen zodat ze later kunnen rijden
-Tarumi railway
-Yuri Tetsu trein (gebaseerd op een manga, schijnbaar)

• Tetsudo Musume trein

Chuinchou, Itsikushima schrijn, Miyajima
Dit is een zegelboek voor tempels en schrijnen. Ieder heeft een eigen zegel, in dit boekje kun je ze verzamelen.
Deze reis heb ik er acht weten te verzamelen.

Jammer van het festival, maar zo te horen was het desondanks toch weer een hele mooie reis. Leuke souvenirs ook!

Die catbus, is dat de de Kittenbus met Mei erin?

Die Tarumi Railway kende ik nog niet, maar afgaand op de plaatjes die ik daar zo van tegenkom moet dat haast wel de meest kleurrijke spoorwegmaatschappij van Japan zijn. Hebben jullie die ook in het echt gezien?

Je brengt me aan het twijfelen of ik de katten of kitten bus heb :slight_smile: Hij heeft zes pootjes, dan zou het wel eens de kittenbus kunnen zijn van het plaatje met Mei.
Ik had begrepen dat dat een special was die alleen in het Ghibli museum te zien zou zijn. De grote kattenbus is van Totoro.
catbus.jpg
Maakt niet uit, het is een kat :slight_smile:

Ik ben overigens niet naar het Ghibli museum geweest, maar in het Edo Tokyo openlucht museum was een expositie met tekeningen van Ghibli films. Er stond ook een model van het badhuis van Spirited Away. Dat was ruim 2 meter hoog, maar super mooi. Helaas mocht je er geen foto’s maken.

De Turami railway hebben we niet gezien. Deze hele trip heb ik geen gekleurd treintje gezien :frowning: Wel Red en de nieuwe E7 shinkansen op Tokyo station.

Klopt inderdaad, dat is een van de korte filmpjes die ze in het Ghibli Museum vertonen, en heel incidenteel op festivals of tentoonstellingen daarbuiten. Er is geen DVD-release van, en ze zijn heel scherp op camera’s. Ik heb weleens een opname ervan op Youtube gevonden, maar die was van welhaast onkijkbaar lage kwaliteit.

Hoe is die E7 trouwens? De eerste artist impressions vond ik helemaal niks, maar afgaand op foto’s en filmpjes vind ik het juist de mooiste shinkansen van het moment. Heb hem helaas nog niet in het echt gezien, wellicht komende reis. En dan wellicht voor de lol even een ritje van Tokyo naar Ueno maken :biggrin: