Wat me opvalt is hoe snel de tijd altijd gaat op vakantie.
Na drie weken, die om zijn gevlogen, zijn mijn vader en ik weer terug in Nederland. Hij weet nu waarom mijn broer en ik steeds naar Japan teruggaan :chin:
De reisroute zoals die boven stond is enigzins aangepast. De Kisovallei is ingeruild voor Takayama.
Het Chichibu festival heb ik helaas niet bezocht, ik liep die dagen met een ontzettend zere keel en heftige verkoudheid rond. Ik had er eerlijk gezegd weinig trek in om in die conditie de kou op te zoeken en in drukke treinen te gaan staan.
Het festival kan bij mijn lijstje van dingen die ik ooit nog eens wil zien in Japan. Kamakura is daar overigens eindelijk vanaf, deze reis ben ik er eindelijk geweest.
Hieronder mijn score van deze reis aan souvenirs:
Twee vaatjes sake uit Takayama
Met een bekertje die ik daar in een brouwerij heb gekocht, daarmee kon je proeven.
De Hello Kitty is de schuld van mijn oud collega die me Hello Kitty als bijnaam heeft gegeven omdat ik iets met katten en Japan heb.
De witte kat met helm is de mascotte van Hikone kasteel
De kattenbus uit My Neigbour Totoro van Ghibli
Ryoma koffie
Ryoma sleutelhanger van de Kameyama Sachu
Ryoma sleutelhanger ‘Ryoma eet Castella’ ; allen uit Nagasaki
Ema met Nemuri Neko (slapende kat), uit Takayama, Nikko-kan
Vosje met voorspelling, Fushimi Inari, Kyoto
Katje met (onleesbare) voorspelling, Imado schrijn, Tokyo
Momiji Manju sleutelhanger, Hiroshima
Tenugui met katten uit Nyagasaki 
Pen van de Toyota fabrieken, gekregen na de rondleiding
Button gekregen in een kattencafe in Tokyo
Drie treintjes, rechtsachter staan de motorkarren en wielen zodat ze later kunnen rijden
-Tarumi railway
-Yuri Tetsu trein (gebaseerd op een manga, schijnbaar)
Chuinchou, Itsikushima schrijn, Miyajima
Dit is een zegelboek voor tempels en schrijnen. Ieder heeft een eigen zegel, in dit boekje kun je ze verzamelen.
Deze reis heb ik er acht weten te verzamelen.