Noorwegen... een nieuwe uitdaging met tent, hond en kind

Hoi allemaal,

al vanaf klein ben ik door mijn ouders door heel Europa gesleept, eerst met tent later met caravan en bij de scouting zelfs zonder tent :slight_smile: . Kampeer ervaring genoeg dus en zelfs twee keer op de Noordkaap geweest.

Nu heb ik zelf een gezin en hebben we eindelijk, na een hoop ellende, kommer en kwel wat ruimte voor reizen. Helaas hebben we geen mooie camper en slechts een kleine auto (Toyota Aygo met dikke dakdrager :hihi:). Dat heeft ons niet weerhouden in 2013 een super kampeer zomer te hebben en met tent en (geleide)hond en kind (nu 11), op de bonnevooi, naar Frankrijk te gaan.

Deze zomer hadden we minder geluk door een kapotte tent, veel regen en andere onvoorziene omstandigheden in Zwitserland en Oostenrijk.

Omdat we op zoek zijn naar rust willen we volgend jaar (2015) een mooie tocht door zuid-Noorwegen gaan maken. In eerste instantie wilden we een camper huren, maar voor de prijs die ze nu al vragen kan ik drie nieuwe tenten kopen, komt nog bij dat mijn vrouw de Aygo wel kan rijden, ook in de bergen, maar een camper of caravan lukt haar niet.

Ons plan is nog helemaal open. We hebben de tijd tussen 18 juli en 22 augustus.
De komende tijd wil ik de route gaan plannen en wat keuzes maken (via Denemarken en Zweden omhoog en met de boot terug of andersom, of retour boot, dat weten we nog niet)

Graag hoor ik van jullie tips en ervaringen, campings geschikt voor tenten, en met name wat de ervaringen zijn met de overtocht met hond. Ik las dat de hond in de auto moet blijven, niet heel handig in ons geval.

Oh ja, we gaan nog een nieuwe tent kopen, budget ongeveer 1000-1500 euro. Ook hier zijn tips welkom

Ik hoop de komende tijd wat ideeen en updates te kunnen posten

Groet Vidja

Hoi Vidja

Leuk plan! Noorwegen met tent is erg goed te doen. Ik zal komende week even ingaan op je vragen.

Je hebt het over geleidehond, ik kan me niet voorstellen dat een hulphond in de auto moet blijven. Je zou dat vooraf kunnen navragen bij de veerdiensten. (Colorline, Fjordline, Stenaline)

Check ook even of er regels zijn om de hond mee te nemen naar Noorwegen. Vroeger waren die er wel, ik dacht nu niet meer maar mailtje naar ambassade of eventueel visitnorway.com (toeristenbureau, reageren over het algemeen snel op vragen) kan geen kwaad.

Campings, zijn er zat voor tenten maar enige indicatie van de route is handig… Noorwegen is groot.

Hmmm… toch al veel antwoorden gegeven. Ha ha! :slight_smile:

Groetjes Thijs

Via Wereldwijzer app

Nou we zijn weer even verder en hebben wel wat ideeën. We denken aan een Falco tent of een Karsten opblaas tent. Binnenkort gaan we kijken.

Belangrijk is dat ik de tent alleen op kan zetten mocht dat een keer nodig zijn. In Frankrijk was er altijd wel een helpende hand te vinden, maar nu willen we daar niet afhankelijk van zijn. Zoon lief wil graag in z’n opgooi tentje blijven slapen en die kan hij alleen opzetten. Ideeen zijn welkom uiteraard.

De hond mee naar Noorwegen is geen probleem. Volgens onze dierenarts heeft hij alle vereiste entingen en geldigheidsdata (hij gaat zelf ook regelmatig die kant op), van de veermaatschappijen nog geen reaktie gehad.

Het idee is nu om eerst naar Hirtshals te rijden (in 2 dagen) en dan de boot naar Kristiansand.
Het verste punt dat we willen bezoeken is Trondheim. Daar tussen is natuurlijk vanalles mogelijk.

We hebben nog geen keuze gemaakt of we eerst langs de kust willen of juist eerst via de andere kant. De Jostedal gletcher staat ook op de planning, maar verder nog niks.

Zoals het er nu uit ziet hebben we drie weken in Noorwegen zelf.

Wat zouden andere mooie hoogtepunten zijn?

Gr. VidJa

Hoogtepunten zijn er veel maar veel zal afhangen hoe noordelijk je wilt gaan en hoe vaak je wilt verkassen. Als je ongeveer een route in gedachten hebt zijn tips makkelijker te geven.

Als je richting Trondheim wilt, im 3 weken met tent zul je of veel moeten verkassen of iedere keer grote stukken moeten rijden en veel overslaan. Als je ook nog wat tijd over wilt houden om dingen te ondernemen zou ik persoonlijk iets zuidelijker blijven. (Tot net iets boven Geiranger.)

Groetjes Thijs

Via Wereldwijzer app

Ps. Qua tent, ik zou, indien je veel wilt verkassen, een tent pakken die snel en makkelijk op te zetten is.

Via Wereldwijzer app

Leuk dat jullie met de tent op pad willen!

Wij zijn vorig jaar met de tent naar Noorwegen geweest en dat is heel goed te doen. Wat opzetgemak van de tent betreft, wij hadden een De Waard mee. Deze staat niet bekend als heel makkelijk, maar ik zag dat de mensen met een tunnel er niet heel veel korter mee bezig waren. Wat wel scheelt is de indeling en hoeveelheid van de rest van de spullen. Een handige en vaste indeling van de spullen in de auto scheelt heel veel tijd en hoe minder mee, hoe sneller je bent. Een De waard piramide tent is trouwens ook goed alleen op te zetten, zeker als je ook nog een 11-jarige mee hebt die je een paar seconden kan helpen met het omhoog trekken van het portaal. En zo zullen er nog wel meer tenten zijn die goed te doen zijn.

Je route is idd afhankelijk van hoe lang je op een reisdag in de auto wilt zitten en hoe vaak je wilt verkassen.

Ha, we zijn weer een stukje verder. Onze trip krijgt steeds meer vorm. Voor de tent kunnen we een waarschijnlijk een quetcha tent krijgen van een collega. We hebben al een popup tentje dat zich bewezen heeft met windkracht 10 en een hele week heftige regen.

We hebben 27 dagen reistijd, dus best ruim (voordeel van adv dagen sparen).
In eerste instantie willen we naar Hillerød, even boven Kopenhagen, dan met de pont van Helsingør naar Helsingborg en door langs de kust. We hebben een aantal campings gevonden langs de kust en uiteindelijk een charmecaming in Olberg, ongeveer 60km van Oslo. Over dit stuk kunnen we 4 dagen doen.
Van daaruit willen we richting Gvarv in Telemark. Hier blijven we een paar dagen en als het weer het toelaat wil de ‘kleine’ naar een waterparadijs in Bø. Dan door naar de Preikestolen via de hoogland route Rysstad - Sinnes, of richting het zuiden en kris-kras in een aantal dagen via Tonstad door het Setesdal (tips welkom, hoe rustiger hoe beter, ook een beetje afhankelijk van het weer).

We hebben nog meer plannen, maar dat is voor een volgende post.

Mooie tent! :slight_smile:

De route die je vanuit Gvarv, via Rysstad en Sinnes naar Preikestolen is denk ik de leukste die je kunt kiezen. De kustweg is op dat stuk niet zo bijzonder en op deze manier is met name het laatste stuk leuk. Overigens zou ik, net voor Sinnes, zeker het stuk naar Lysebotn meepakken. Erg leuke en mooie weg. In Lysebotn heb je vrij simpele camping, zou je nachtje kunnen blijven plakken.

Setesdal is niet zo bijzonder. Is mooi, maar zeker niet meer rustig. Staan erg veel Noren met uitgebouwde, grote caravans op jaarplaatsen. Nogal jammer… (Maar goed, ze hebben gelijk.)

Ik zou niet te lang in het zuiden blijven hangen. Rond Olden en Geiranger is het erg leuk/mooi om tijdje te blijven, daar vermaak je je met gemak een aantal dagen. (Paar in Olden en zeker ook paar in omgeving Geiranger.)