Noord-Sulawesi

Hi,

We gaan begin december als alles meezit 3 weken naar Noord-Sulawesi. Ik ben mij aan het oriënteren wat de mogelijkheden zijn en heb al een paar onderdelen op het reisplan staan:

• 2 nachten Manado
  • 4 nachten Bunaken
  • 5 nachten Tomohon en omgeving
  • 1 nacht Tangkoko National Park
  • 2 nachten Lembeh (muck diving)
  • 1 nacht Manado

Ik ben er nog niet helemaal uit of we er verstandig aan doen om er in december naartoe te gaan. Het lijkt vooralsnog de enige mogelijkheid. We reizen vanaf Singapore met Silk Air.

We verblijven waarschijnlijk ook een aantal dagen bij familie in Tomohon, vandaar de 5 nachten. Ik kan echter niet zo heel veel hoogtepunten in deze regio bedenken. Misschien moet ik van 3 weken dus maar 2 weken maken? Nadeel is dat de kosten dan wel flink duurder zijn, vooral vanwege de prijzige vlucht.

We vinden het niet erg om ergens nog wat dagen te relaxen aan het strand. Beetje snorkelen en chillen, en misschien vandaar nog wat korte dagtrips (misschien brommertje huren?). Enig idee of er nog een tof resort dichtbij Manado ligt waar we nog wat dagen een boek kunnen lezen?

Iemand leuke input?

M.b.t. dat hotel / resort in de buurt van Manado:

Ons - en door ons doorgestuurde gasten - bevalt het altijd prima in het Santika Resort. Meer info op Santika Indonesia Hotels and Resorts: Official website - Online Booking - Santika Indonesia Hotels and Resorts

Ah. Dank voor je reactie. We hadden eerst een ander hotel in diezelfde buurt gevonden, maar dat is erg klein en we willen het niet nu al vastleggen. Dit is een mooi alternatief, €48 per nacht is een klein beetje boven ons budget…maar als back-up zeker het overwegen waard :).

Hallo,

Wij willen ook begin december naar Saluwesi gaan, kun jij mij misschien wijzer maken is het makkelijk daar zelfstandig te reizen wat betreft vervoer. want de touroperators rekenen belachelijke prijzen voor reizen hier naar toe.

gr sylvia

Indonesie is natuurlijk makkelijk en redelijk betaalbaar bereikbaar. De ‘luxe’ manier om in Sulawesi te geraken is via Silk Air. Wij gaan alleen naar de regio rond Manado, zij vliegen hier direct vanaf Singapore op. Je kunt dezelfde route ook goedkoper afleggen door eerst op Jakarta te vliegen, en daar een lokale vlucht (Lion, Garuda?) naar Manado te nemen.

Ik meen dat AirAsia ook direct vanaf Kuala Lumpur naar Makassar vliegt (zuiden van Sulawesi). Dit kan ook een budget wijze zijn om naar Sulawesi te reizen. Als AirAsia nog direct vanaf Kuala Lumpur op Manado had gevlogen hadden we dat gedaan. Nu hebben wij ook mazzel, want we gebruiken grotendeels de Krisflyer miles van mijn vrouw. Scheelt aanzienlijk, want normaal kost de vlucht Kuala Lumpur - Manado (via Singapore) ruim €400 per retourtje…

Ik zou dus nagaan of je niet liever in het zuiden van Sulawesi wilt starten, en dan dus goedkoop op KL (in stijl met bv Etihad, Emirates of MAS/KLM)…en dan budget door met AirAsia…

Succes :slight_smile:

Wij vliegen vanaf java daar starten we nl. en maakt niet uit of wij eerst noord of zuid saluwesi doen daar we de tijde hebben heb je nog goede tips wat te zien en te doen?

bedankt.

Ik heb best veel door Indonesie gereisd, maar dit wordt onze eerste keer Sulawesi :). Buiten wat ik zelf over Noord-Sulawesi gevonden heb kan ik je niet helpen. Er is in het zuiden/midden ook genoeg moois te zien/doen natuurlijk. Wij willen echter vooral duiken en relaxen…vandaar dat we het nu bij het noorden houden.

We hebben inmiddels tickets geboekt voor 1-19 december.

Dit zal waarschijnlijk hoogseizoen zijn. Weet iemand of accommodatie op Bunaken en Lembeh snel ‘vol’ zit rond die periode?

Hoi Ilya

Ik las dat je al veel door Indo hebt gereisd.

Heb jij misschien tips voor mij omtrent mijn topic 'Oerang Oetan / komodo varaan spotten ?

alvast bedankt voor je input!

grtjs
willem