Ik ben druk bezig met me planning voor een maand thailand. Super veel zin in en positieve energie, maar daarentegen vind ik het ook moeilijk om een keuze te maken.
De route die ik nu heb is als volgt:
Bangkok -> Kanchanaburi -> Ayutthaya -> Chiang Rai -> Chiang Mai -> Bangkok
Alleen heb geen idee of dit op een relaxte manier te doen is in een maand.
Ik wil natuurlijk ook de prachtige stranden zien. Dus als iemand mij een route kan geven voor een maand (incl. bezichtigen) zou wel heel erg fijn zijn!
Verder wil ik georgessiam bedanken voor de gouden tips via privé berichten!
:chin:een paar tegen vraagjes,ga je alleen,wat staat er zeker op je verlanglijstje,en wat wil je er voor uitgeven en elk gebied van Thailand heeft wel wat moois te bieden.:vak02:
Hee Fransjes,
Ik ga idd alleen backpacken, en de volgende dingen wil ik toch wel echt doen: Bangkok fietstocht, T paleis, Chao Praya rivier, River kwai, Doi Suthep tempel en wil eigenlijk ook naar het zuiden om de stranden te bekijken. (noord voor watervallen en tempels)
Ik zie het zo voor me 3 weken midden en noord en de laatste week zuid.
als dit allemaal mogelijk natuurlijk? wel op een relaxte manier natuurlijk omdat ik daarvoor al druk aan t reizen ben geweest in india nepal en china.
Alvast bedankt!
En geen idee, heb voor 1 maand thailand 2k a 2,5k opzij gelegd
Ik ben er bij het beantwoorden van de peiling of Noord- dan wel Zuid-Thailand mijn voorkeur geniet van uitgegaan, dat de achterliggende gedachte van de vraag is, welke van beide regio’s de voorkeur heeft als vakantie-/reisbestemming.
Vandaar dat ik Zuid-Thailand heb ingevuld. Ik heb niets tegen Noord-Thailand - noch als woonomgeving, noch als reisbestemming. Ik ben er al vaak geweest en zal er zeer zeker nog ettelijke keren komen - maar ik ben persoonlijk van mening, dat Zuid-Thailand een grotere variëteit aan bestemmingen biedt.
Het noorden moet het toch voornamelijk hebben van heuvel- en berglandschappen. Die zijn in het zuiden - weliswaar minder uitgestrekt en minder hoog - ook te vinden. En in het noorden kan men diverse bergvolken c.q. hill tribes bezoeken. In het zuiden is het mogelijk - wanneer men hier wat navraag naar doet - om de nomadische oorspronkelijke bewoners van Thailand te ontmoeten. Die zijn nog steeds in heuvel- c.q. bergachtige streken in het zuiden te vinden.
Beide gebieden beschikken over natuurparken, maar volgens mij is ook wat dit betreft de verscheidenheid hiervan in het zuiden van het land groter.
En dan zijn er in het zuiden verder natuurlijk de kustgebieden en legio eilanden (van klein tot groot) en hiervoor - zowel de stranden in de kustgebieden als de eilanden - geldt, dat er volop keuze is om tegemoet te komen aan voorkeuren die gaan van bijna onbetreden, tot aan een volledig op toeristen ingestelde infrastructuur toe. En alles wat daar tussen denkbaar is.
Liefhebbers van grote steden zouden feitelijk gewoon in Bangkok moeten blijven. Maar wellicht voldoet Chiang Mai (in het noorden) wat dit betreft nog net aan hun wensen. Chiang Mai is een redelijk grote stad (in vergelijking met plaatsen die zich in Nederland grote stad noemen). In het zuiden moeten mensen met deze voorkeur zich behelpen met Hadyai, wat weliswaar de grootste stad in het zuiden van het land is, maar die zeker niet in aanmerking komt voor het predicaat grote stad, laat staan metropool.
Maar voor liefhebbers van wat afwisselende bestemmingen in hun reisprogramma, biedt Zuid-Thailand meer dan Noord-Thailand. Ieder zijn meug.
:chin:Ja gewoon je schema aan houden ik zelf ben voor al in de Isaan streek te vinden daar kom ik dan op plaatsen waar je als toerist niet snel zult komen maar ik heb daar dan ook veel kennissen en familie wonen.
maar een paar weken strand heb ik ook niks op tegen.:vak02:
Als je een maand de tijd hebt zou ik voor een combinatie kiezen. De eerste 2 weken de route zoals beschreven en daarna een aantal eilanden aan de west of oostkust bezoeken. De omgeving krabi en koh lipe maar ook koh phangan is erg mooi.